A+ A A-

Zdjęcia z koncertu "W krainie baśni", który odbył się 6 grudnia 2019 roku w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego po raz pierwszy wykonała dwa koncerty stworzone dla niej w ramach „Zamówień kompozytorskich”. Narew Concerto Sławomira Czarneckiego zagrali sami filharmonicy pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. Koncert na harmonijkę ustną i orkiestrę smyczkową Krzysztofa Herdzina zabrzmiał z udziałem solisty, jazzowego harmonijkarza Kacpra Smolińskiego. To utwór bez precedensu, pierwszy tego typu w polskiej literaturze muzycznej. Obie kompozycje zostały zarejestrowane, więc już wkrótce będzie można posłuchać ich z płyt. Program dopełnił koncert skrzypcowy Zima ze słynnych „Czterech pór roku” Antonio Vivaldiego w wirtuozowskiej interpretacji Mateusza Kasprzak-Łabudzińskiego.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży ma już na swoim koncie wymarzonego Fryderyka, pięć nominacji do tej polskiej nagrody muzycznej oraz jedną – do International Classical Music Awards. Do swoich osiągnięć właśnie może dopisać kolejną nominację w tym prestiżowym międzynarodowym konkursie.

Pierluigi Camicia oczarował słuchaczy listopadowego koncertu cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Włoski pianista zagrał same klasyczne arcydzieła, w tym dwa utwory Fryderyka Chopina udowadniając, że nie bez powodu cieszy się w świecie opinią solisty-wirtuoza. Był też zadowolony z wizyty w Muzeum Przyrody – Dworze Lutosławskich w Drozdowie, gdzie Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego organizuje swój kameralny cykl.
– To dla mnie ogromna przyjemność, móc zagrać w tak historycznym miejscu! – mówi Pierluigi Camicia, nie kryjąc radości z gorącego przyjęcia i uważnego odbioru muzyki przez publiczność w dawnym dworze Lutosławskich, gdzie pierwsze kroki stawiał słynny kompozytor Witold.

Koncertem muzyki Stanisława Moniuszki orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego zakończyła jubileuszowy rok imienia jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów i uczciła  101. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Najpiękniejsze arie autorstwa ojca polskiej opery narodowej zaśpiewali w katedrze Krzysztof Zimny, David Roy i Wojciech Urbanowski, orkiestrę poprowadził  jej dyrektor Jan Miłosz Zarzycki, a koncert odbył się w ramach miejskich obchodów Narodowego Święta Niepodległości.

Jedyny w swoim rodzaju koncert zagrały połączone składy Buenos Aires Tango Show Hadriana Filipa Tabęckiego i Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Krzysztofa Jakuba Kozakiewicza. Na jego program złożyły się wyłącznie najpiękniejsze tanga najwybitniejszych kompozytorów z całego świata, nie tylko porywająco zagrane przez lidera tria, Grzegorza Bożewicza i Piotra Malickiego, ale też zaśpiewane przez Andresa Martorella oraz zatańczone przez Urszulę Wojtkowiak i Fernando de Lutiisa. Owacjom nie było więc końca, co zakończyło się bisem, ponadczasowym „Libertango” Astora Piazzolli.

Marta Magdalena Lelek i Maurizio Silva zainaugurowali kolejny sezon kameralnego cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”, efektu współpracy Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego z drozdowskim Muzeum Przyrody. Dzięki niej już od lutego ubiegłego roku w salonie dawnej siedziby Lutosławskich co miesiąc odbywają się koncerty z udziałem zagranicznych i krajowych kameralistów, cieszące się sporym zainteresowaniem słuchaczy. W obecnym sezonie też nie zabraknie muzycznych atrakcji, zaplanowanych aż do czerwca  roku następnego włącznie.

Napisane we Włoszech koncerty klawesynowe Wolfganga Amadeusza Mozarta i Josefa Myslivečka oraz muzyka włoskich kompozytorów XIX-XXI wieku złożyły się na kolejny koncert Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w sezonie artystycznym 2019/2020. Orkiestrę poprowadził włoski dyrygent Maurizio Colasanti, również kompozytor jednego z utwrów, a jako solista zaprezentował się wirtuoz klawesynu Marek Toporowski – mający już na koncie współpracę z łomżyńskimi filharmonikami, ale tylko przy okazji sesji nagraniowej.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego porywającym koncertem w łomżyńskiej katedrze zakończyła jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Na program entuzjastycznie przyjętego przez słuchaczy koncertu złożyły się same arcydzieła polskiej muzyki, przede wszystkim autorstwa Stanisława Moniuszki w obchodzonym właśnie Roku jego imienia. Na finał zabrzmiały słynne „Litanie Ostrobramskie”, zaśpiewane przez sopranistkę Hannę Marię Zajączkiewicz, mezzosopranistkę Donatę Zuliani, tenora Jacka Szymańskiego i barytona Grzegorza Piotra Kołodzieja oraz Kowieński Chór Państwowy z Litwy pod dyrekcją Petrasa Bingelisa.

Zdjęcia z koncertu "Nie tylko Moniuszko", który odbył się 6 października 2019 roku w Kościele pw. Świętego Ducha w Kadzidle. Wystąpili: Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Kowieński Chór Państwowy (Petras Bingelis – dyrektor artystyczny) oraz soliści Hanna Maria Zajączkiewicz (sopran), Donata Zuliani (mezzosopran), Jacek Szymański (tenor) oraz Grzegorz Piotr Kołodziej (baryton). Całość poprowadził Jan Miłosz Zarzycki.

Burzą oklasków i owacjami na stojąco zakończył się koncert Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, który odbył się w niedzielę 29 września 2019 r. w Kościele Wniebowzięcia NMP (Franciszkańskim) w Wilnie. Dzień wcześniej Łomżyńscy Filharmonicy wystąpili w Bazylice archikatedralnej Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Kownie.

Zdjęcia z koncertu "Pieśni naszej wolności" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 29 września 2019 r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Czyżewie. Jako solistka wystąpiła Małgorzata Trojanowska (sopran). Towarzyszyła jej Orkiestra Kameralna "La notte" (Cezary Gójski - koncertmistrz) oraz Suwalski Chór Kameralny "Viva musica". Całość poprowadził Grzegorz Bogdan.

Zdjęcia z koncertu "Muzyka i słowo" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 29 września 2019 r. w Kościele pw. Św. Andrzeja Boboli w Łomży. Wystąpili soliści oraz zespoły kameralne Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Łomży.

Zdjęcia z koncertu "Bel canto" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 29 września 2019 r. w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Śniadowie. Jako solistka wystąpiła Anna Kinga Osior (sopran), której towarzyszył Kwartet Alla Breve.

W niedzielę 29. września w ramach jubileuszowego, już XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica odbyło się aż pięć koncertów. Artyści dotarli też do tych mniejszych miejscowości: Śniadowa, Nowych Kupisk i Dąbrówki Kościelnej, gdzie festiwalowy koncert odbył się po raz pierwszy; najpiękniejsza muzyka zabrzmiała też w Czyżewie oraz w Łomży. W Nowych Kupiskach, w kościele pw. św. Jadwigi Śląskiej wystąpił, złożony z wyśmienitych instrumentalistów, Polski Kwartet Solistów, który zaprezentował słuchaczom przepiękne sonaty na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i kontrabas autorstwa młodziutkiego, liczącego w momencie ich napisania zaledwie 12 lat, Gioacchino Rossiniego.

Niezapomniane utwory autorstwa Jana Sebastiana Bacha i Edwarda Griega oraz nowa kompozycja Romualda Twardowskiego złożyły się na program kolejnego koncertu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w nowym sezonie artystycznym. Orkiestrę poprowadził bardzo w Łomży lubiany dyrygent boliwijskiego pochodzenia Ruben Silva, a w roli solisty wystąpił wybitny pianista Edward Wolanin, dla którego była to kolejna wizyta w mieście nad Narwią po ponad 30-letniej przerwie. – Takie powroty są zawsze bardzo wzruszające i pełne emocji – mówi Edward Wolanin. – Nie pamiętałem, że minął aż tak długi okres czasu, tym większe moje poruszenie. Do tego okazało się, że orkiestra jest świetna, doskonały dyrygent i chyba najpiękniejsza, najdoskonalsza muzyka jaka tylko istnieje na tej planecie – Jana Sebastiana Bacha!

Zdjęcia z koncertu Wirtuozi z Brześcia w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 22 września 2019 roku w Kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Łomży. Wystąpiła Brzeska Orkiestra Kameralna z Białorusi pod batutą Wiaczesława Prilepina, a solistką była Yulia Lebedenko (skrzypce).

Zdjęcia z koncertów Z "Od baroku do romantyzmu" w ramach jubieluszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 22 września 2019 r. w Kościele pw. Ducha Świętego w Zambrowie oraz Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Ostrowi Mazowieckiej. Jako soliści wystąpili Ewa Murzynowska (sopran) i Kacper Dąbrowski (flet). Solistom towarzyszyła Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Juana Garcii Rodrigueza (Hiszpania).

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oczarowała słuchaczy podczas sobotniego koncertu w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica. Był to pierwszy łomżyński występ orkiestry złożonej z najzdolniejszych młodych muzyków. W kościele Krzyża Świętego porywająco zagrali oni słynną IX Symfonię e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka, a w Koncercie na klarnet i orkiestrę Mikołaja Góreckiego towarzyszyli wybitnemu klarneciście Romanowi Widaszkowi. To też było wydarzenie, bowiem utwór ten był dedykowany przez kompozytora soliście, a wcześniej zabrzmiał na żywo tylko raz, podczas ubiegłorocznego prawykonania.

Roman Perucki i Łukasz Długosz byli kolejnymi gwiazdami jubileuszowej, już 15 edycji Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica. Jedni z najwybitniejszych polskich organistów oraz flecistów zagrali aż dwa, owacyjnie przyjęte przez słuchaczy, koncerty w Łomży oraz w Grajewie, wykonując bardzo zróżnicowany repetruar: od dzieł Jana Sebastiana Bacha, przez utwory polskich kompozytorów współczesnych aż do takich, których tutejsi melomani dotąd nie mieli okazji usłyszeć na żywo. – Szukamy nowych utworów i bez przerwy coś dokładamy do programu... – mówi Roman Perucki. –  Aby rozwijać się i przy okazji rozwijać też publiczność – dodaje Łukasz Długosz, dla którego była to kolejna wizyta w Łomży na przestrzeni ostatnich lat.

Zdjęcia z koncertu Violino Cantate w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 15 września 2019 r. w Kościele p.w. Znalezienia Krzyża Świętego w Małym Płocku. Jako soliści wystąpili: Mariusz Monczak (skrzypce) oraz Robert Kulesza (organy, fortepian).

Filharmonia Kameralna im Witolda Lutosławskiego już od miesiąca pracuje na najwyższych obrotach, trwa bowiem jubileuszowy, XV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Teraz łomżyńscy filharmonicy zainaugurowali kolejny sezon artystyczny, grając pod batutą znanego już tutejszym melomanom, cenionego dyrygenta Czesława Grabowskiego. Solistą inauguracyjnego koncertu był zaś owacyjnie przyjęty i debiutujący w Łomży Piotr Pławner, jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków średniego pokolenia, zwycięzca wielu prestiżowych konkursów, w tym X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Dodatkowym smaczkiem był fakt, że koncert odbył się w ramach „Seniorady 2019“, tak więc na sali poza melomanami zasiadła też liczna grupa seniorów, skuszona bardzo korzystną ceną biletów.

Zdjęcia z koncertu „Wirtuozi z Wilna” w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, który odbył się w niedzielę 8 września 2019 roku w Kościele pw. Św. Brunona z Kwerfurtu MB w Łomży. Wystąpiła Litewska Orkiestra Kameralna, a jako solista Pijus Paškevičius (obój d’amore).

Zdjęcia z koncertu "Znasz li ten kraj" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, który odbył się w niedzielę 8 września w Kościele pw. Przemienienia Pańskiego w Piątnicy. Jako solistki wystąpiły: Anna Jeremus-Lewandowska (sopran), Marta Książek (sopran koloraturowy) i Małgorzata Kustosik (mezzosopran). Solistkom towarzyszył Jarosław Domagała (fortepian) oraz Kwartet smyczkowy Łomżyńskiej Filharmonii w składzie: Filip Szymaniak (I skrzypce), Agnieszka Sobolewska (II skrzypce), Adrian Stanciu (altówka), Ewa Jankowska (wiolonczela).

Capella Bydgostiensis ponownie wzięła udział w Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica Filharmonii Kameralnej. Jubileuszową edycję festiwalu uświetniły aż dwa koncerty jednej z najstarszych i cenionych nie tylko w Polsce orkiestr kameralnych: w łomżyńskiej katedrze oraz w Ostrołęckim Centrum Kultury. Orkiestrę poprowadził wybitny norweski dyrygent Jon Fylling, jako solista w dwóch koncertach z cyklu „Cztery pory roku“ Antonio Vivaldiego wystąpił znakomity koncertmistrz orkiestry Waldemar Kośmieja, a liczna publiczność nie kryła wyrazów uznania dla artystów.

Zdjęcia z koncertu wieńczącego XLII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku, który odbył się 25 sierpnia 2019 r. w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Giżycku. Jako soliści wystąpili: Iwona Wall (mezzosopran) oraz Krzysztof Zimny (tenor). Solistom towarzyszyła Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego.

Zdjęcia z koncertu "Cellissimo" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 25 sierpnia 2019 r. w Kościele Zakonnym pw. Trójcy Przenajświętszej (Siostry Benedyktynki). Podczas koncertu wystąpił kwartet wiolonczelowy Cellissimo w składzie: Urszula Marciniec-Mazur, Aldona Markowicz, Katarzyna Trepiak, Radosław Gruba.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z koncertu "Z arią i piosenką" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 25 sierpnia 2019 r. w Kościele pw. Matki Miłosierdzia Ostrobramskiej w Piszu. Jako soliści wystąpili: Iwona Wall (mezzosopran) oraz Krzysztof Zimny (tenor). Solistom towarzyszyła Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego.

Łomżyńska Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego zainaugurowała koncertem w łomżyńskiej katedrze XV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Pieśni religijne oraz Stanisława Moniuszki, operowe arie i neapolitańskie przeboje śpiewali sopranistka Anna Jeremus-Lewandowska, baryton Piotr Kowalczyk, mezzosopranistka Iwona Wall oraz tenor Krzysztof Zimny. Dwoje ostatnich solistów świetnie zaprezentowało się również następnego dnia w Piszu podczas koncertu „Z arią i piosenką“, a jubileuszowy festiwal potrwa aż do pierwszych dni października, docierając do wielu miast i mniejszych miejscowości oraz umożliwiając ich mieszkańcom kontakt z najpiękniejszą muzyką.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego zakończyła pełen sukcesów jubileuszowy sezon artystyczny 2018/2019. Podsumował go piątkowy koncert w łomżyńskiej katedrze z udziałem tenora Jacka Szymańskiego oraz połączonych siedmiu chórów z Łomży i Nowogrodu. Był to jednocześnie muzyczny prezent dla biskupa seniora Stanisława Stefanka, świętującego jubileusz 60-lecia święceń kapłańskich melomana i wielkiego zwolennika łomżyńskiej orkiestry, wspierającego ją choćby od początku istnienia Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica“. – Chcemy w ten sposób pokłonić się naszemu dostojnemu jubilatowi, który tak wiele uczynił tutaj dobrego, również dla muzyki klasycznej! – podkreśla Jacek Szymański.

Koncert zatytułowany „Egzotyczne rytmy”zwieńczył uroczyste obchody 15-lecia Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. W auli imienia prof. dr. hab. Antoniego  Jakubczaka, wieloletniego prorektora uczelni ds. nauki i współpracy z zagranicą, orkiestrę smyczkową Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego poprowadził ceniony francuski dyrygent Amaury du Closel, a jako soliści wystąpili wybitni wirtuozi, akordeonista Klaudiusz Baran oraz gitarzysta Michał Nagy. – Dzisiejszy koncert to bogactwo różnych zestawień – mówi Klaudiusz Baran. – Gramy i oddzielnie, i razem, bandoneon, akordeon i gitara w różnych układach, a muzykę od inspiracji klezmerskich i żydowskich aż do muzyki tangowej, przede wszystkim Piazzolli. – Jestem bardzo zadowolony z tego koncertu i z wykonania samego repertuaru – dodaje Amaury du Closel, debiutujący wraz z gitarzystą przed łomżyńską publicznością.

Publiczność kolejnego koncertu z cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” Filharmonii Kameralnej owacyjnie przyjęła występ duetu włoskich artystek. Voci di luna, czyli flecistka Francesca Salvemini i pianistka Silvana Libardo, zaprezentowały w drozdowskim Muzeum Przyrody program złożony z klasycznych arcydzieł i filmowych przebojów, nie obyło się też bez repertuarowych niespodzianek. – Ludzie byli bardzo przyjaźni i reagowali niezwykle gorąco! – mówi Francesca Salvemini. – Wyglądało to tak, że przyszli tu bardzo świadomie, wiedzieli czego oczekiwać i z wielką przyjemnością tego słuchali, dlatego jestem bardzo zadowolona z tego koncertu!

Światowe prawykonanie kompozycji „My Melodies For Exotic Flutes” Mikołaja Majkusiaka było głównym punktem programu ostatniego koncertu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Zagrała ją wyśmienita flecistka Hanna Turonek, brylująca też w utworach Vivaldiego oraz Ruttera. Orkiestrę poprowadził hiszpański dyrygent Jose Miguel Rodilla, a słuchacze nie kryli zachwytu nad biegłością muzyków, grających równie perfekcyjnie utwory dzielące nawet kilka wieków.

Koncert Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Rafała Jacka Delekty uświetnił ósmą edycję łomżyńskiej Nocy Muzeów. Orkiestra zaprezentowała w Muzeum Diecezjalnym perfekcyjnie wykonany i bardzo urozmaicony program, złożony z dzieł największych mistrzów muzyki klasycznej. Były też dwie perełki w opracowaniu na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową: Pasacaglia Johana Halvorsena /Jerzego Fryderyka Haendla oraz Oblivion Astora Piazzolli, mistrzowsko zagrane przez członków orkiestry Cezarego Gójskiego i Adriana Stanciu, ku satysfakcji licznej publiczności już po raz kolejny występujących w roli solistów. – Bardzo mnie cieszy, że tak często mogę tu grać również jako solista – mówi Adrian Stanciu. – Świetnie, że mamy tutaj takie możliwości, chętnie grałbym tak jak najczęściej!

20. najbardziej utalentowanych uczniów szkół muzycznych z Łomży, Wysokiego Mazowieckiego, Ostrołęki, Ełku i Płocka, solistów i członków większych składów, wzięło udział w dorocznym koncercie młodych talentów. Grając z orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jacka Kraszewskiego potwierdzili, że nie bez powodu tryumfują w licznych krajowych i zagranicznych konkursach. Tak jak trębacz z Płocka Wojciech Kamiński, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych FINALIS 2018, który wystąpił w Łomży w ramach dodatkowej nagrody, ufundowanej przez dyrektora łomżyńskiej orkiestry Jana Miłosza Zarzyckiego.

Burzą oklasków i owacjami na stojąco zakończył się uroczysty koncert wieńczący festiwal „Wiosna Moniuszkowska" zorganizowany przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. 11 maja 2019 roku na specjalne zaproszenie Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Grodnie w Sali Senatorskiej w grodzieńskim Nowym Zamku, wystąpiły połączone orkiestry Łomżyńskiej Filharmonii oraz Grodzieńskiej Kapelli. Na koncercie byli obecni między innymi przedstawiciele Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, polskiego senatu, sejmu, zarządu województwa podlaskiego, Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Mińsku, Instytutu Polskiego w Mińsku oraz licznie zebrana Polonia. Dzień wcześniej, 10 maja 2019 roku orkiestry z Łomży i Grodna wystąpiły w pięknie odrestaurowanym Pałacu Ogińskich w Zalesiu.

W "Magazynie" - ogólnokrajowym miesięczniku SZ Związku Polaków na Białorusi, ukazała się recenzja naszego koncertu na Zamku Nowym w Grodnie. Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Marianna Humetska zaprezentowała podczas  kolejnego koncertu w ramach cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” program muzyki polskiej, kompozycji Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, wzbogacony dziełami ukraińskich kompozytorów. Kształcąca się nie tylko w rodzinnym Lwowie, ale też w Rosji i w Kanadzie pianistka-wirtuoz oczarowała słuchaczy w salonie Muzeum Przyrody w Drozdowie, sama też była zachwycona atmosferą tego miejsca i reakcjami publiczności. – Cieszę się z tak ciepłego przyjęcia! – mówi Marianna Humetska. – Jestem zainspirowana reakcją publiczności i liczę, że jeszcze tutaj wrócę!

Muzycznym wydarzeniem najwyższej próby okazał się koncert w ramach łomżyńskich obchodów 228. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Było to podwójne święto, z racji trwającego do połowy maja festiwalu „Wiosna Moniuszkowska” w Roku imienia wybitnego kompozytora. „Muzyczna majówka z Moniuszką” miała więc wyjątkowo bogatą obsadę: w kościele Krzyża Świętego zagrały połączone składy Filharmonii Kameralnej i Grodzieńskiej Capelli od dyrekcją Władimira Bormotowa i Jana Miłosza Zarzyckiego, zaś arie i pieśni Stanisława Moniuszki śpiewali sopranistki Marina Gorowaja i Katarzyna Kułakowska oraz tenor Adam Zdunikowski.
– Bardzo chętnie wracam do Łomży i tym bardziej się cieszę, że ta dzisiejsza wizyta jest tak uroczysta, podparta wydarzeniami z naszej historii!  – mówi Adam Zdunikowski.

Trwa festiwal „Wiosna Moniuszkowska” Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Po uroczystej inauguracji w gwiazdorskiej obsadzie przyszła pora na kameralny program pieśni Stanisława Moniuszki, wybitnego kompozytora i ojca polskiej opery narodowej. Koncert „Śpiewnik domowy” odbył się w ramach cyklu „Muzycznych wieczorów u Lutosławskich” w Muzeum Przyrody w Drozdowie. Pieśni Moniuszki, a do tego również Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza, zaśpiewali sopranistka Kim Ae Ran i tenor Robert Cieśla, akompaniowała im pianistka Joanna Kacperek. Artystka z Korei Południowej śpiewała wszystkie utwory za wyjątkiem bisu po polsku, co zostało bardzo ciepło przyjęte przez słuchaczy.

Koncertem z udziałem Waldemara Malickiego oraz Bogumiły Dziel-Wawrowskiej Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Bartosza Żurakowskiego rozpoczęła festiwal „Wiosna Moniuszkowska”. Przez blisko miesiąc łomżyńscy filharmonicy będą przybliżać różnorodne dokonania twórcy polskiej opery słuchaczom w kraju i za granicą, zaplanowano też szereg koncertów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Główną atrakcją inauguracyjnego koncertu „Od Moniuszki... do Moniuszki” była światowa prapremiera, napisanej dla Waldemara Malickiego przez Bernarda Chmielarza specjalnie na łomżyński koncert, „Fantazji na temat Moniuszki”, a program dopełniły utwory innych polskich kompozytorów, tak więc Rok Moniuszkowski rozpoczął się w Łomży nad wyraz efektownie.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego wyjątkowym koncertem rozpoczęła obchody tegorocznego Wielkiego Tygodnia. W kościele ojców kapucynów orkiestra pod batutą Wojciecha Rodka, dyrygenta znanego już tutejszej publiczności, wykonała program „Muzyka na Wielki Tydzień”, a zaśpiewała, po raz pierwszy w Łomży, sopranistka Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek. Na program koncertu złożyły się utwory pasyjne oraz muzyka kameralna, dopełnione tekstami liturgicznymi i poezją, między innymi autorstwa Karola Wojtyły i ks. Jana Twardowskiego.

Arcydzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta złożyły się na kolejny koncert Filharmonii Kameralnej imienia Witolda Lutosławskiego. W auli Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia łomżyńskich filharmoników poprowadził włoski dyrygent Giancarlo de Lorenzo, a w roli solisty wystąpił jego rodak, pianista Antonio di Cristofano. Obaj artyści występowali już wcześniej w Łomży, tak więc zostali bardzo ciepło przyjęci przez liczną publiczność – szczególnie, że słynny Koncert fortepianowy nr 20 d-moll zabrzmiał porywająco, a po przerwie już sama orkiestra oczarowała słuchaczy równie znaną Symfonią nr 38 D-dur austriackiego geniusza.

Filharmonia Kameralna kontynuuje cykl koncertów „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Tym razem w rodzinnym dworku jej patrona Witolda Lutosławskiego w Drozdowie, obecnie siedzibie Muzeum Przyrody, wystąpił kwartet smyczkowy filharmoników. Liczna publiczność usłyszała w wykonaniu pierwszego skrzypka Cezarego Gójskiego, drugiej skrzypaczki Agnieszki Sobolewskiej, altowiolisty Adriana Stanciu i debiutującej w tym składzie wiolonczelistki, łomżynianki Moniki Cekały, bardzo interesujący program: od klasycznych utworów dawnych mistrzów do współczesnego kwartetu smyczkowego „Girale” Wenezuelczyka Miguela Fariasa, docenionego drugą nagrodą przez jury z Janem Miłoszem Zarzyckim w składzie podczas ubiegłorocznego konkursu kompozytorskiego „Call For Scores” we Włoszech.

Czwartkowy koncert łomżyńskich filharmoników nie był tylko kolejnym punktem w programie trwającego sezonu artystycznego. Wariacje wywiedzione z operowych tematów mistrzowsko grał klarnecista Krzysztof Grzybowski, a orkiestrę poprowadził meksykański dyrygent Juan Carlos Lomonaco, co szczególnie udane rezultaty dało w słynnej symfonii „Jowiszowej” Mozarta. Były też kwiaty i prezenty dla pań z racji niedawnego Dnia Kobiet, ale wydarzeniem wieczoru była wizyta kompozytora Sławomira Czarneckiego, który przywiózł orkiestrze upragnionego Fryderyka, otrzymanego za przedostatnią płytę „Polish Contemporary Concertos”. Okazało się, że był to pierwszy Fryderyk nie tylko w dorobku Filharmonii Kameralnej, ale również dla niego.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży otrzymała wymarzonego FRYDERYKA! Nagrodzona płyta Polish Contemporary Concertos zawiera kompozycje Marcina Błażewicza, Pawła Łukaszewskiego i Sławomira Czarneckiego, które wykonują najwybitniejsi polscy soliści: gitarzysta Marcin Dylla, saksofonista Paweł Gusnar, skrzypek Jakub Jakowicz i wiolonczelista Tomasz Strahl.
Album Polish Contemporary Concertos, który wydała prestiżowa wytwórnia płytowa DUX otrzymał FRYDERYKA 2019 w kategorii Album Roku – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. Rywalizował z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, prowadzonymi przez takich mistrzów batuty jak Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit i Jacek Kaspszyk.

Efektownym koncertem z udziałem zespołu śpiewających bandurzystek „Lvivyanky” ze Lwowa oraz skrzypka Olega Nastyuka orkiestra Filharmonii Kameralnej pod batutą Szymona Kawalli pożegnała karnawał. Muzycy zadbali o wyjątkowe wrażenia artystyczne, smakowite pączki na tłusty czwartek zapewniła cukiernia „Śledziewscy”, a komplet publiczności w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich wysłuchał aż 19 utworów, w tym trzech bisów: od klasyki do ukraińskich pieśni, ułożonych w rozrywkowy program o galicyjskim charakterze.

Ogromnym zainteresowaniem publiczności cieszył się kolejny koncert z cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. W Muzeum Przyrody w Drozdowie wystąpił wirtuoz skrzypiec  Mariusz Monczak, a na program, owacyjnie przyjętego przez publiczność koncertu „Góralski karnawał”, złożyły się klasyczne kompozycje inspirowane góralskim folklorem z różnych stron świata. Była też niespodzianka, duet gwiazdy wieczoru z 13-letnim synem Mikołajem oraz hołd dla Witolda Lutosławskiego, patrona organizującej te koncerty Filharmonii Kameralnej – dedykowane mu „Recitativo e arioso” na skrzypce i fortepian.

Pełen niespodzianek i artystycznych doznań na najwyższym poziomie koncert na Dzień Zakochanych przygotowała dla melomanów Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. Jego solistami byli: uwielbiana w Łomży gwiazda polskiej sceny, sopranistka Grażyna Brodzińska oraz utalentowany i występujący z łomżyńską orkiestrą po raz pierwszy tenor Krzysztof Zimny, zaś orkiestrę poprowadził jej dyrygent i dyrektor artystyczny Jan Miłosz Zarzycki. Nadkomplet publiczności bawił się doskonale w rytm miłosnych, zróżnicowanych muzycznie, przebojów, biorąc też aktywny udział w wykonaniu niektórych z nich.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w samym środku śnieżnej zimy zabrała słuchaczy do gorącej Hiszpanii. Wszystko dzięki karnawałowemu koncertowi, na którego program, z wyjątkiem jednego, ognistego tanga, złożyły się hiszpańskie utwory – autorstwa tamtejszych kompozytorów, bądź pochodzących z innych krajów, ale Hiszpanią zainspirowanych. Śpiewała, tańczyła i grała na kastanietach sopranistka Elisa Vélez, dyrygował jej rodak Daniel Gil De Tejada, a drugim solistą był, znany już łomżyńskiej publiczności, wirtuoz klasycznej gitary Krzysztof Pełech.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży została już po raz szósty nominowana do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk. Tym razem wyróżniona została płyta Polish Contemporary Concertos zawierająca kompozycje Marcina Błażewicza, Pawła Łukaszewskiego i Sławomira Czarneckiego, które wykonują najwybitniejsi polscy soliści: gitarzysta Marcin Dylla, saksofonista Paweł Gusnar, skrzypek Jakub Jakowicz i wiolonczelista Tomasz Strahl.
Album Polish Contemporary Concertos, który wydała prestiżowa wytwórnia płytowa DUX otrzymał nominację w kategorii Album Roku – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. Rywalizuje z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, prowadzonymi przez takich mistrzów batuty jak Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit i Jacek Kaspszyk.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z koncertu Musica Italiana, który odbył się 17 stycznia 2019 roku w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży. Jako soliści wystąpili Christos Grimpas - wiolonczela (Grecja) i Adrian Stanciu - altówka (Rumunia). Orkiestrę Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży poprowadził Andrea Vitello (Włochy).

Nowy Rok 2019 Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego powitała w łomżyńskiej katedrze wyjątkowym koncertem kolędowym. Na jego program złożyły się najpiękniejsze kolędy i utwory bożonarodzeniowe w wykonaniu sopranistki Anny Mikołajczyk-Niewiedział, barytona Andrzeja Batora, młodych wokalistów Studia Piosenki PopArt z towarzyszeniem orkiestry pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. Ciekawostką dla licznie zgromadzonej publiczności były tradycyjne kolędy z Wenezueli i Portoryko, nigdy dotąd w Łomży nie słyszane oraz nowe aranżacje zagranych utworów, w większości przygotowane przez muzyka orkiestry Bogdana Szczepańskiego.

Koncertem kolędowym zakończyła się tegoroczna odsłona kameralnego cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Anna Jeremus-Lewandowska, Martyna Kominiarczuk-Michałowska i Iwona Wall z towarzyszeniem pianistki Ewy Szpakowskiej wykonały w drozdowskim Muzeum Przyrody repertuar bożonarodzeniowy, w tym rzadko prezentowane publiczności perełki z kompozytorskiego dorobku Feliksa Nowowiejskiego, Antoniego Uruskiego oraz Witolda Lutosławskiego, patrona organizatora tych koncertów, to jest łomżyńskiej Filharmonii Kameralnej.

Jak co roku muzyczny prezent mikołajkowy dla najmłodszych przygotowała Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. Zainteresowanie było tak duże, że trzeba było zorganizować aż trzy koncerty, w których uczestniczyło ponad 800 osób. Poza przedszkolakami i uczniami szkół podstawowych skorzystali też starsi melomani, bowiem program koncertu „Przeciąganie struny” był bardzo urozmaicony, obejmując utwory z różnych epok. Jako solistki wystąpiły sopranistka Marta Książek i wiolonczelistka Joanna Śliwa, a orkiestrę poprowadził Mariusz Smolij. Nie zabrakło też innego, bardzo ważnego gościa, z workiem pełnym prezentów.

Nie lada atrakcję przygotowała dla melomanów i zarazem miłośników X Muzy Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. W Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży odbył się bowiem koncert połączony z projekcją słynnego niemego filmu „Golem” („Der Golem, wie er in die Welt kam”) z roku 1920. Autorka muzyki Rossella Spinosa wystąpiła jako solistka-pianistka, a orkiestrę poprowadził również artysta ze słonecznej Italii, Alessandro Calcagnile. Był to pierwszy, historyczny pokaz w Łomży niemego filmu z muzyką klasyczną graną na żywo, w dodatku z udziałem kompozytorki.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego kontynuuje cykl kameralnych Muzycznych wieczorów u Lutosławskich. Po kwartecie smyczkowym im. Aleksandra Tansmana Muzeum przyrody w Drozdowie odwiedził więc wybitny wiolonczelista Anton Niculescu z Rumunii. Z towarzyszeniem pianistki Filharmonii Kameralnej Tatiany Baranowskiej wykonał kompozycje twórców żyjących na przełomie XIX i XX wieku, w tym niegrane dotąd  na tym terenie i owacyjnie przyjęte przez liczną publiczność dzieła jednego z najwybitniejszych rumuńskich kompozytorów Constantina Dimitrescu.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego zakończyła łomżyńskie obchody Narodowego Święta Niepodległości uroczystym koncertem w katedrze. Na program owacyjnie przyjętego przez słuchaczy koncertu złożyły się wyłącznie utwory rodzimych twórców, w tym liczne pieśni wojskowe i patriotyczne. Orkiestrę poprowadził Jan Miłosz Zarzycki, a zaśpiewali sopranistka Hanna Zajączkiewicz i tenor Tomasz Piluchowski. – Jesteśmy zaszczyceni, że mogliśmy zaśpiewać w tak wyjątkowym dniu – mówi Hanna Zajączkiewicz. – Byliśmy w pracy, ale nie ma przyjemniejszej pracy niż właśnie taka! – dodaje Tomasz Piluchowski. Wcześniej Filharmonia Kameralna uczestniczyła w ogólnopolskiej akcji „Niepodległa do Hymnu”oraz zagrała koncert w Zambrowie, podobnie jak łomżyński zakończony owacjami i trzema bisami.

Arcydzieła z czasów baroku, klasycyzmu i współczesności wykonała na swym kolejnym koncercie  Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Zabrzmiały one pod batutą kanadyjskiego dyrygenta Kristiana Alexandra, a jako solista wystąpił saksofonista z Hiszpanii Pablo Sanchez-Escariche Gasch, na co dzień współpracownik na UMFC doskonale znanego w Łomży wybitnego saksofonisty Pawła Gusnara. – To Paweł Gusnar zaproponował mi, czy nie chciałbym zagrać koncertu z tą orkiestrą, bo grał z nią już wcześniej i nagrywał płyty – mówi Pablo Sanchez-Escariche Gasch dodając, że jest bardzo zadowolony z koncertu z łomżyńskimi filharmonikami.

Kameralny koncert kwartetu smyczkowego im. Aleksandra Tansmana rozpoczął drugą edycję Muzycznych wieczorów u Lutosławskich w drozdowskim Muzeum Przyrody, organizowanych przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Białostoccy wirtuozi wykonali, w składzie poszerzonym do kwintetu, słynnego „Pstrąga” Franciszka Schuberta, a lider kwartetu Rafał Dudzik zagrał z towarzyszeniem pianistki Kariny Komendery utwory kompozytora i skrzypka Konstantego Gorskiego, które były zapomniane przez blisko 100 lat.

Dedykowanym papieżowi Janowi Pawłowi II wyjątkowym koncertem Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w łomżyńskiej katedrze św. Michała Archanioła zakończyła XIV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Orkiestrze pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego towarzyszyły połączone siły dziewięciu chórów z Łomży, Nowogrodu i Śniadowa, partie mówione deklamował znany aktor Mariusz Bonaszewski, zaś w roli solistki wystąpiła, debiutując tym sposobem w Polsce, sopranistka Gabriela Iştoc z Rumunii. Finałową „Barkę” zaśpiewała po polsku, razem z 9-letnią Zosią Di Stefano blisko 150 chórzystami i liczną publicznością. W południe koncert z tym samym repertuarem odbył się w Kadzidle, ale z udziałem ostrołęckich chórów pod kierunkiem Henryka Gadomskiego.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego uczciła swe 40-lecie jubileuszowym koncertem. Głównym punktem jego programu była monumentalna VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwika van Beethovena, zabrzmiały też II koncert skrzypcowy d-moll op.22 Henryka Wieniawskiego w wykonaniu wybitnej skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, Mała suita na orkiestrę symfoniczną Witolda Lutosławskiego oraz zaskakujący, okolicznościowy bis. Nie zabrakło też jubileuszowych odznak, dyplomów i honorów dla najbardziej zasłużonych pracowników, docenionych przez ministra kultury Piotra Glińskiego oraz dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kameralnej Jana Miłosza Zarzyckiego, tortu, życzeń i gromkiego 100 lat!

Koncert Capella Bydgostiensis w kościele Krzyża Świętego zachwycił publiczność XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica. – To był przepiękny koncert! – ocenia jedna ze słuchaczek. – Cieszę się bardzo, że w naszym kościele można posłuchać takiej wspaniałej muzyki i dziękuję Filharmonii, że już od tylu lat zaprasza  na festiwal do Łomży i nie tylko wybitnych artystów z kraju i ze świata. Orkiestrę poprowadził Maciej Wierzchoń, a jako soliści zaprezentowali się sopranistka Katarzyna Jaracz i trębacz Tomasz Gluska.

Zdjęcia z koncertu Dudaryk w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, który odbył się 5 października 2018 w Łomżyńskiej Katedrze. Wystąpił Lwowski Państwowy Akademicki Chór Męski „Dudaryk” pod dyrekcją Dmytro Katsała.

Muzycy z Albanii po raz pierwszy wystąpili w Łomży. Orkiestrę Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego poprowadził Oleg Arapi, dyrektor artystyczny i dyrygent Narodowej Orkiestry Albańskiego Radia i Telewizji, a w roli solistki wystąpiła Joana Kaimi, jedna z najbardziej utalentowanych albańskich skrzypaczek młodego pokolenia i koncertmistrz tej samej orkiestry, dla której był to koncertowy debiut w Polsce. Łomżyńska publiczność po raz pierwszy miała też okazję słyszeć utwory kompozytorów albańskich, a na finał zabrzmiała Symfonia nr 40 g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta w porywającym wykonaniu filharmoników.

Zdjęcia z koncertu Fantazja filmowa w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica, który odbył się 16 września 2018 roku w Kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Łomży. Jako solista wystąpił kompozytor, aranżer i pianista Hadrian Filip Tabęcki, któremu towarzyszyła Elbląska Orkiestra Kameralna.

Zdjęcia koncertów Z arią i piosenką w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica, które odbyły się 16 września 2018 roku w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Śniadowie oraz w Kościele pw. Św. Jadwigi Śląskiej w Kupiskach. Jako solistka wystąpiła Joanna Cortes (sopran), a towarzyszył jej Kwartet Alla Breve w składzie: Jan Zugaj (skrzypce), Katarzyna Janas-Dziewa (skrzypce), Ewa Barczyk (wiolonczela), Tatiana Baranowska (fortepian).

Orkiestra Filharmonii Kameralnej rozpoczęła jubileuszowy sezon artystyczny 2018/2019. Inauguracyjny koncert odbył się pod batutą bułgarskiego dyrygenta Grigora Palikarova oraz z udziałem duetu wybitnych flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza. Na jego program złożyły się utwory Dopplera, Brittena, Piazzolli oraz dwa koncerty napisane specjalnie dla solistów przez Marcina Błażewicza i Janusza Bieleckiego. – Oprócz repertuaru klasycznego, znanego i lubianego, lubimy też dostarczać melomanom nowych wrażeń i emocji – mówi Agata Kielar-Długosz. – Możemy tego dokonać tylko za sprawą nowo powstałych dzieł i cieszymy się bardzo ze współpracy z wybitnymi kompozytorami, nie tylko polskimi, ale i zagranicznymi, którzy piszą dla nas utwory.

Kolejne koncerty XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica obfitowały w nie lada atrakcje. Nie dość, że z orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w  Piątnicy i Łomży wystąpili artyści z Włoch, to zabrzmiała arcyciekawa, bardzo rzadko wykonywana w Polsce kompozycja „Stabat Mater” Fedele Fenaroliego, kompozytora żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku. – Odnalazłem oryginał manuskryptu Fenaroliego w bibliotece San Pietro a Majella w Neapolu – podkreśla dyrygent Manfredo di Crescenzo, goszczący w Łomży już po raz trzeci. – Uzyskałem prawa do tej kompozycji i dzięki mnie po raz pierwszy ukazała się na płycie CD, razem z jego innymi utworami oraz Michele Mascittiego.

Oficjalnie rozpoczął się XIV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Na jego inaugurację w łomżyńskiej katedrze Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego zaprosiła zaprzyjaźnioną orkiestrę Grodzieńska Capella z Białorusi. Wystąpiła ona pod batutą swego wieloletniego dyrektora Władimira Bormotowa, a  jako soliści zaśpiewali sopranistka Marina Gorowaja oraz baryton Władimir Gorowoj. – Często uczestniczymy w festiwalach muzyki sakralnej, ale zwykle są to festiwale muzyki prawosławnej – mówi Władimir Bormotow. – Z tym większą przyjemnością przyjechaliśmy więc znowu do Łomży, bo udział w festiwalu muzyki katolickiej to dla nas coś nowego. Poza tym mamy okazję występować w zabytkowym kościele – katedrze, otwierać ten festiwal, co jest dla nas ogromnym zaszczytem!

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży właśnie wróciła ze swojego kolejnego zagranicznego tournee. W maju bieżącego roku Łomżyńscy Filharmonicy zagrali w Grodnie oraz w Lidzie na Białorusi, a w ubiegłą niedzielę 19 sierpnia 2018 roku koncertowali na Litwie. Łomżyńska orkiestra wystąpiła na koncercie wieńczącym festiwal „Muzyka w Pałacu Balińskich w Jaszunach”, który odbył się z okazji 100-lecia niepodległości Litwy i Polski.

Koncert duetu Belarte zainaugurował XIV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. W kościele sióstr benedyktynek wystąpili: znana już łomżyńskiej publiczności nie tylko z festiwalu, ale też z koncertów z orkiestrą Filharmonii Kameralnej skrzypaczka Marta Magdalena Lelek oraz pianista Maurizio Silva, a na program entuzjastycznie przyjętego przez licznych widzów koncertu złożyły się utwory Schuberta, Rachmaninowa, Chopina, Drdli, Kreislera oraz bogaty wybór filmowych tematów autorstwa Wojciecha Kilara.

Muzycy z Serbii: wiolonczelista Marko Miletić i pianista Mihajlo Zurković, wystąpili podczas kolejnego koncertu kameralnego cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Słuchaczom nie przeszkodziła ani zła pogoda, ani swoista konkurencja w postaci finału piłkarskich mistrzostw świata, dzięki czemu mogli rozkoszować się w salonie Muzeum Przyrody w Drozdowie wirtuozowskimi wykonaniami dzieł Schumanna, Brucha, Debussy'ego, Poppera, Czajkowskiego czy – nigdy tu dotąd nie granego – serbskiego kompozytora
Miloje Milojevića.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego kontynuuje swój cykl kameralnych koncertów „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” w drozdowskim Muzeum Przyrody. W salonie dolnego dworu dawnej siedziby Lutosławskich zagrali tym razem bracia Roszkowscy: skrzypek Adam i wiolonczelista Jan, podbijający tym rodzinnym duetem krajowe i zagraniczne sceny, wykonujący utwory barokowych mistrzów i twórców czerpiących z te epoki. – Jestem zauroczony tym miejscem i cieszę się, że odbywają się w nim regularnie takie kameralne koncerty – mówi Jan Roszkowski. –  Dowiedziałem się również, ile z Drozdowem jest związanych historii, dotyczących nie tylko Lutosławskich, ale też Dmowskiego i dziękuję dyrektorowi Zarzyckiemu, że mogliśmy tu wystąpić!

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego uczciła pierwszy dzień jubileuszowych uroczystości Łomży wyjątkowym koncertem. W katedrze pw Św. Michała Archanioła orkiestra w poszerzonym składzie zagrała koncert muzyki polskiej, w tym utwory twórców pochodzących z Łomży, bądź obecnie w niej mieszkających. Jako soliści wystąpili skrzypaczka Katarzyna Duda oraz dwóch artystów związanych z Łomżą: klarnecista Kornel Wolak i tenor Jacek Szymański, zaś w finale zabrzmiały połączone siły 10 chórów, śpiewających premierowe utwory „600 lat w koronie Polski” i „Piękna nasza Polska/Łomża cała”.

Burzą oklasków zakończyły się dwa koncerty muzyki polskiej, z którymi Łomżyńska Filharmonia wystąpiła podczas swojego tournee na Białorusi na specjalne zaproszenie Konsulatu Generalnego RP w Grodnie. 25 maja 2018 Filharmonicy koncertowali na Nowym Zamku w Grodnie a dzień później w Szkole Muzycznej w Lidzie – mieście partnerskim Łomży. Jak podkreślił Mer Lidy Pan Michaił Karpowicz, Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży była pierwszą instytucją kultury naszego miasta, która odwiedziła Lidę w ramach współpracy obu miast.

Koncert orkiestry Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego był jedną z głównych atrakcji tegorocznej Nocy Muzeów w Łomży. Nadkomplet publiczności w Muzeum Diecezjalnym oklaskiwał czworo łomżyńskich muzyków: oboistę Mikhaila Vashkevicza, altowiolistę Adriana Stanciu, skrzypka Piotra Sawickiego i wiolonczelistkę Edytę Moskwę, a orkiestrę poprowadziła Agnieszka Maślanka, dla której był to koncert dyplomowy. – Gratuluję Łomży tej wspaniałej orkiestry oraz inicjatywy, że tu, w muzeum, odbywają się koncerty w Noc Muzeów, ponieważ jest to piękne miejsce, a ci wszyscy, którzy nie zawsze przychodzą do filharmonii, mogą posłuchać znakomitej muzyki we wspaniałym wykonaniu! – podkreśla prof. Szymon Kawalla, pedagog dyplomantki i obok prof. Jana Miłosza Zarzyckiego członek komisji egzaminacyjnej.

Najbardziej utalentowani uczniowie szkół i uczelni muzycznych z Łomży, Zambrowa, Ostrołęki i Poznania wzięli udział w dorocznym koncercie „Estrada młodych”. Grając z prowadzoną przez rosyjskiego dyrygenta Igora Verbitskiego orkiestrą Filharmonii Kameralnej imienia Witolda Lutosławskiego potwierdzili, że zdobywane przez nich liczne nagrody na zagranicznych i krajowych konkursach nie biorą się znikąd, a kilkoro czeka muzyczna kariera. Będzie ona możliwa  nie tylko dzięki ich talentowi, pracy i opiece pedagogów, ale też też inicjatywie Jana Miłosza Zarzyckiego i Filharmonii Kameralnej, bo jak podkreślają zgodnie Igor Verbitski, Anna Jeremus-Lewandowska i Mirosław Korona, takie koncerty należą do rzadkości, a w Łomży odbywają się już od 15 lat.

Koncertem muzyczno-poetyckim „Chwila nieustająca” Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży uczciła zbliżające się 80 urodziny swego założyciela, Henryka Gały.
W salonie dworskim Muzeum Przyrody w Drozdowie zagrał kwartet smyczkowy Filharmonii Kameralnej, a jako  solista zaprezentował się sam szacowny jubilat-poeta. – To moje 80 urodziny – nie do dnia, bo za jakiś czas, ale mam nadzieję, że będą – podkreślał Henryk Gała. – Czytałem tutaj  o 3-letniej córeczce – dzisiaj ta córeczka jest o 40 lat starsza, ale 40 lat ma też druga moja córka, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, teraz Filharmonia Kameralna. Bardzo się cieszę, że jednego ze sprawców swoich orkiestra w ten sposób postanowiła zaznaczyć i docenić, poświęcając mu koncert wspaniałego kwartetu młodych, wśród których jest jedna wspólniczka początków orkiestry!

227. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja Filharmonia Kameralna im Witolda Lutosławskiego
uczciła wyjątkowym koncertem. Na jego program złożyły się pieśni najwybitniejszych polskich kompozytorów oraz rozrywkowe utwory z całego świata. Jako soliści wystąpili sopranistka  Bogumiła Dziel-Wawrowska oraz akordeonista Piotr Komorowski, a orkiestrę poprowadził ukraiński dyrygent Serhiy Burko. Liczna publiczność w foyer Urzędu Miejskiego przyjęła artystów entuzjastycznie, dlatego koncert zakończyły dwa bisy.

Wyjątkowy koncert dla miłośników muzyki klasycznej przygotowała Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. Łomżyńskich kameralistów w utworach Mozarta, Warlocka i Haydna poprowadził jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów Marek Pijarowski, a jako soliści wystąpili ich przedstawiciele: koncertmistrz Cezary Gójski oraz pochodzący z Rumunii altowiolista Adrian Stanciu. Obaj soliści przygotowali też niespodziankę na bis, słynne „Oblivion” Astora Piazzolli w nietypowej, napisanej specjalnie dla nich aranżacji i była to koncertowa premiera.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z III wiosennego koncertu gwiazd, który odbył się 15 kwietnia 2018 w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży. Jako soliści wystąpili: Ks. Andrzej Godlewski, Wiesław Grzymała, Jan Jarota, Krzysztof Kajko, Wawrzyniec Kłosiński, Lech Kołakowski, Alicja Konopka, Wojciech Kowalik, Bernadeta Krynicka, Maciej Listowski, Janusz Mieczkowski, Agnieszka Muzyk, Elżbieta Parzych, Andrzej Piechociński, Jacek Piorunek, Marlena Siok, Urszula Sulkowska, Lech Szabłowski, Maria Tocka, Dariusz Wójcik, Krzysztof Zemło. Orkiestrę Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży poprowadził Jan Miłosz Zarzycki.

Duet solistów wirtuozów: gitarzysty Jakuba Kościuszki i klarnecisty Jana Jakuba Bokuna uświetnił trzeci koncert z cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Realizowany przez Filharmonię Kameralną im Witolda Lutosławskiego w drozdowskim Muzeum Przyrody projekt już teraz można oceniać jako sukces, z racji wysokiego poziomu artystycznego i niezmiennego zainteresowania publiczności oraz samych artystów, nader chętnie przyjmujących zaproszenie dyrektora Jana Miłosza Zarzyckiego. – Miałem przyjemność zagrać solo z orkiestrą Filharmonii Kameralnej, ale z Janem Jakubem Bokunem jako duet występujemy tu po raz pierwszy – mówi Jakub Kościuszko. – Cieszymy się, że jesteśmy tu z Kubą w tym kameralnym projekcie, obywającym się w Muzeum Przyrody w Drozdowie i w tak pięknym otoczeniu!

Wykonaniem słynnego „Stabat Mater” Giovanniego Battisty Pergolesiego łomżyńscy filharmonicy wpisali się w czas Wielkiego Postu oraz nadchodzącego Wielkiego Tygodnia. Orkiestrę smyczkową Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży poprowadził maestro Bartosz Żurakowski, a  jako solistki wystąpiły sopranistka Elżbieta Cabała i mezzosopranistka/alt Sylwia Złotkowska. Koncert miał też międzynarodową obsadę, bowiem włoska flecistka Francesca Salvemini zagrała z orkiestrą Koncert fletowy G-dur Johanna Joachima Quantza.

Na drugi z cyklu koncertów „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” w drozdowskim muzeum Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego i Anna Jeremus-Lewandowska przygotowały program „Miłość i zadumanie – z muzyką polską w tle”. Złożyły się nań pieśni i arie polskich oraz zagranicznych kompozytorów, wykonane przez doskonale już znaną tutejszym melomanom śpiewaczkę oraz jej studentki: śpiewającą już w Łomży i Drozdowie Ewę Murzynowską oraz debiutantki Sabinę Aftykę i Joannę Słowińską.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z koncertu Z życzeniami dla Pań. Jako solista wystąpił Zbigniew Zamachowski, a Orkiestrę Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży poprowadził Władimir Bormotow (Białoruś).

Program kolejnego koncertu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w jubileuszowym sezonie artystycznym 2017/2018 wypełniły utwory kompozytorów słowiańskich. Były wśród nich  najnowsze dzieła słoweńskich twórców, w tym dedykowana łomżyńskim filharmonikom Plesna balada Igora Dekleva, z racji nawiązania przez nich współpracy z Društvem slovenskih skladateljev, to jest Towarzystwem kompozytorów słoweńskich. Koncert został objęty honorowym patronatem ambasadora Słowenii Roberta Krmelja, orkiestrę poprowadził maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, a w roli solistki wystąpiła skrzypaczka Beata Warykiewicz-Siwy. Dla obojga artystów był to pierwszy koncert w karierze z łomżyńską orkiestrą, a dla solistki nawet podwójnie wyjątkowy, z racji obchodzonych tego dnia urodzin.

Duo Cantiga z Francji zainaugurowało cykl kameralnych koncertów „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” w Muzeum Przyrody w Drozdowie, organizowany przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Philippe Villa i Anastasia Maximkina zagrali kompozycje rzadko, bądź nigdy dotąd nie wykonywane w Polsce, w tym własne transkrypcje organowych dzieł Cesara Francka, które grają jako jedyni gitarzyści na świecie. Zagrali też z inicjatorem „Dni Kultury Francuskiej” w Drozdowie, Grajewie i Ełku Wojciechem Dominikiem Popielarzem, artystą znanym już tutejszej publiczności z koncertów z łomżyńskimi filharmonikami. – Widziałem zapłakane twarze, ocierane łezki, wzruszonych ludzi słuchających z zamkniętymi oczami – mówi Wojciech Dominik Popielarz. – Atmosfera była cudowna i myślę, że wszyscy, którzy tutaj dzisiaj byli, są szczęściarzami i na pewno tego nie żałują!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z koncertu Parfum de femme.

Najpiękniejszymi pieśniami i utworami o tematyce miłosnej orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego zakończyła tegoroczny karnawał.
Jako soliści zaprezentowali się: debiutująca w Polsce, grająca na fletni Pana Andreea Chira z Rumunii oraz znany już łomżyńskiej publiczności z licznych koncertów tenor Tomasz Garbarczyk.
Jak zawsze na koncertach łomżyńskich filharmoników nie brakowało repertuarowych niespodzianek i zaskakujących wykonań znanych przebojów, z duetem obojga solistów w „My Way” włącznie, a piekarnia „Śledziewscy” zadbała o pączki na finał tłustego czwartku.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego koncertem kolędowym zainaugurowała uroczyste obchody jubileuszu 600-lecia nadania Łomży praw miejskich. W katedrze pw św. Michała Archanioła wystąpili artyści łomżyńscy: od powszechnie znanych, jak Marika, Jula czy Jacek Szymański, cieszący się mniejszą bądź lokalną sławą, aż do utalentowanych przedstawicieli najmłodszego pokolenia. Nie zabrakło też muzycznych rodzin, zespołów kultywujących dawne tradycje oraz występów łączących różne generacje, a cały koncert okazał się wielkim wydarzeniem.

Rok 2018 Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego rozpoczęła koncertem z udziałem dwojga tureckich muzyków: altowiolistki Ezgi Irmak i dyrygenta Ertuga Korkmaza. Była to już ich druga wizyta w Łomży, po udziale w XI Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki Sacrum
et Musica jesienią 2015 roku. Tym razem Ertug Korkmaz wybrał zupełnie inne kompozycje, romantyczne dokonania Bridge'a, Czajkowskiego, Elgara i Schuberta – w tym sonatę „Arpeggione” z udziałem, owacyjnie przyjętej przez publiczność w Muzeum Diecezjalnym, solistki.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z Uroczystego Koncertu Sylwestrowego.

Muzyczny, mikołajkowy prezent dla najmłodszych przygotowała  jak co roku Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Artyści zabrali tym razem słuchaczy do opery, przedstawiając im sceniczną wersję słynnej „Cosi fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta.
– To świetny sposób do przygotowywania i rozkochiwania dzieci w muzyce poważnej czy operze, bo jest to  muzyka poważna, ale dość lekka – mówi dyrygent Jacek Rogala.
Wcześniej, podczas koncertu szkolnego, ogłoszono wyniki III edycji konkursu plastyczno-muzycznego „Barwy muzyki”. Jego zwycięzcy dostąpili nie lada zaszczytu: ich prace wzbogaciły szatę graficzną najnowszej płyty łomżyńskich filharmoników.

Włoska pianistka i kompozytorka Rossella Spinosa była solistką kolejnego koncertu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w sezonie artystycznym 2017/18. Orkiestrę poprowadził, znany już łomżyńskiej publiczności, dyrygent Alessandro Calcagnile, a na program owacyjnie przyjętego koncertu złożyły się kompozycje z XIX i XX wieku, głównie włoskich kompozytorów.
Była wśród nich „I Have A Dream” autorstwa solistki oraz słynne „Baires 1 Suite” Luisa Bacalova, zmarłego w połowie listopada wybitnego twórcy muzyki filmowej i mentora Rosselli Spinosy.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży ma już na swoim koncie pięć nominacji do Fryderyka – polskiej nagrody muzycznej. Jednak po raz pierwszy Łomżyńscy Filharmonicy otrzymali nominację w konkursie międzynarodowym, prestiżowym International Classical Music Awards.

Prapremierą „Melodii kurpiowskich” Romualda Twardowskiego oraz wykonaniem innych utworów polskich kompozytorów Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego uczciła 99. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. W rolach solistów wystąpili, znani już łomżyńskiej publiczności, sopranistka  Agnieszka Makówka i tenor Krzysztof Marciniak, a koncert został przyjęty entuzjastycznie przez nader liczną publiczność – w tym samego Romualda Twardowskiego.

Wybitny gitarzysta Marcin Dylla oraz słoweński dyrygent Simon Perčič byli gośćmi koncertu „Gorące rytmy” Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Z udziałem solisty zabrzmiał Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową Marcina Błażewicza i było to dopiero drugie wykonanie tej kompozycji, która znajdzie się też na najnowszej płycie łomżyńskich filharmoników. Oni sami wykonali zaś Suitę z opery „Carmen” Georgesa Bizeta w opracowaniu Rodiona Szczedrina.
– Życie artystyczne jest bardzo intensywne i tak się zdarza, że czasami przez wiele lat nie gra się w jakimś mieście – mówi Marcin Dylla. – Z przyjemnością przyjąłem jednak zaproszenie dyrektora  Zarzyckiego, bo nie tylko zagram w Łomży, ale i nagram tu płytę!

Japońska skrzypaczka Eimi Wakui i dyrygent z Bułgarii Nikolay Lalov byli gośćmi kolejnych koncertów  Filharmonii Kameralnej. Dzięki udziałowi łomżyńskiej orkiestry w programie „Kultura dostępna” pierwszy z nich odbył się w ramach cyklu „Bliżej muzyki”, dzięki czemu kilkuset uczniów łomżyńskich szkół miało możność bezpłatnego posłuchania ponadczasowych dzieł Haydna, Mozarta i Schuberta w doskonałym wykonaniu. Wieczorem artyści zagrali ten sam program „Klasyczne perełki” w pełniejszej wersji, wzbudzając entuzjazm tym razem dorosłych melomanów.

Wykonaniem „Requiem” Johna Ruttera Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego i Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy UMFC Krzysztofa Kusiel –Moroza zakończyły XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Wcześniej ten sam program został wykonany i równie gorąco przyjęty przez słuchaczy w kościele pw Świętego Ducha w Kadzidle.
– W Kadzidle też mieliśmy znakomite przyjęcie – mówi Krzysztof Kusiel–Moroz. – Bardzo ciepła publiczność, również kościół bardzo dobry akustycznie. Mimo tego, że pogoda nie dopisała, to publiczność jak najbardziej, były wszystkie władze gminne – to była podniosła uroczystość i ten koncert był tam wielkim wydarzeniem dla lokalnej społeczności.

 
Filharmonia Kameralna
im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
ul. Nowa 2
18-400 Łomża

Instytucja kultury Miasta Łomża
współprowadzona przez
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego

Login

Rejestracja

User Registration
or Anuluj