A+ A A-

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego ma w dorobku, kolejne już w tym sezonie, światowe prawykonanie. Po zagranych dwa tygodnie wcześniej Kaskadach Alicji Gronau łomżyńscy filharmonicy zachwycili słuchaczy Koncertem na akordeon i orkiestrę smyczkową wybitnego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Solistą był, również doskonale znany tutejszej publiczności, wirtuoz akordeonu Klaudiusz Baran, a orkiestrę poprowadził dyrygent z Węgier Huba Hollókői, dla którego koncert w Łomży był dodatkową nagrodą za zwycięstwo podczas konkursu dyrygenckiego we Włoszech. – Przed kilku laty grałem w Polsce jako skrzypek, ale dzisiaj był to mój debiut tutaj jako dyrygenta – mówi Huba Hollókői, dodając, że jest bardzo szczęśliwy z tego powodu, iż mógł poprowadzić znakomitą, łomżyńską orkiestrę.

XVI Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica zwieńczył koncert Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra w łomżyńskiej katedrze. Śpiewacy wykonali, pod dyrekcją  wybitnego kompozytora Pawła Łukaszewskiego i z organowym akompaniamentem Łukasza Farcinkiewicza, utwory sakralne z różnych epok, od baroku do współczesności. Koncert był dedykowany papieżowi Janowi Pawłowi II, z racji przypadającej na ten rok setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka. Również chórzyści poświęcili świętemu Janowi Pawłowi II jeden z utworów, dedykując go też biskupowi Januszowi Stepnowskiemu.

XVI Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica jest kontynuowany, mimo trudnej sytuacji związanej z nawrotem pandemii. W miniony weekend odbyły się trzy koncerty w miejscowościach województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego. W kościele pw. Matki Miłosierdzia Ostrobramskiej w Piszu orkiestra kameralna Sinfonia Academica pod dyrekcją Anny Dąbrowskiej zaprezentowała żywo reagującej publiczności urozmaicony, ponad godzinny program, wypełniony muzyką z różnych epok. Solistami w Koncercie na dwoje skrzypiec Antonio Vivaldiego byli cenieni wirtuozi Włodzimierz Promiński i Rafał Dudzik a cały koncert był też transmitowany na żywo w sieci, podobnie jak wszystkie inne festiwalowe wydarzenia.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego wzbogaciła swój repertuar o kolejną, napisaną specjalnie dla niej, kompozycję. Kaskady na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Alicji Gronau powstały w ramach programu „Zamówień kompozytorskich”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, a ich czwartkowe prawykonanie okazało się ogromnym sukcesem. Orkiestrę poprowadził Jan Miłosz Zarzycki, solistą był wybitny wiolonczelista Tomasz Strahl, którym owa kompozycja została zadedykowana. Koncert poprzedziło spotkanie z kompozytorką, a dzień wcześniej Kaskady zostały zarejestrowane, z myślą o kolejnej już płycie łomżyńskich filharmoników.

Zdjęcia z koncertu Corde Sonore, który odbył się 26 września 2020 roku w Kościele p.w. Matki Bożej Bolesnej Braci Mniejszych Kapucynów w ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica". Wystąpiło trio Corde Sonore w składzie: Adrian Stanciu (altówka), Iga Marta Ludkiewicz (wiolonczela) i Wojciech Popielarz (gitara).

Zdjęcia z koncertu Wieczór muzyki skrzypcowej, który odbył się 20 września 2020 roku w Kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Łomży w ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica". Wystąpiły: Aleksandra Szwejkowska-Belica (skrzypce), Maria Belica (skrzypce) i Anna Rutkowska-Schock (fortepian).

Pierwszy koncert Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w nowym sezonie artystycznym 2020/2021 stał pod znakiem debiutów i objawień. Orkiestrą dyrygował Cezary Gójski, na co dzień jej koncertmistrz i był to jego koncert dyplomowy. Solistką była japońska skrzypaczka Mao Konishi, która z kolei debiutowała koncertowo w Polsce, a jej występ w Łomży był nagrodą przyznaną podczas V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu. Program też był ciekawy, wyłącznie młodzieńcze kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta, co doceniła spora, jak na pandemiczne realia, publiczność.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego kontynuuje XVI Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica oraz nagrania na swą piętnastą płytę. W piątek i w sobotę zarejestrowano w kościele Krzyża Świętego, z udziałem wybitnych solistów-organistów Hanny Dys i Romana Peruckiego, Concerto Festivo na dwa pozytywy Dariusza Przybylskiego. Tam też w sobotni wieczór odbył się koncert o takim samym tytule, niezwykle gorąco przyjęty przez słuchaczy. W niedzielę również nie brakowało muzycznych wrażeń, dzięki kameralnym koncertom Hanny Dys i Romana Peruckiego w Kupiskach oraz kwartetu Filharmonii Kameralnej z cenioną flecistką Hanną Turonek w Drozdowie.

Trwa XVI Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. W minioną niedzielę odbyły się dwa koncerty, w Piątnicy i w Łomży. Oba zachwyciły publiczność, zarówno tę zgromadzoną w świątyniach, jak też śledzącą transmisje internetowe; nie tylko doborem utworów i ich nienagannym wykonaniem, ale również poziomem reprezentowanym przez wykonawców: śpiewaków Magdalenę Stanciu i Krzysztofa Zimnego oraz kwartet  Alla Breve. Instrumentaliści również zaprezentowali się w roli solistów, a oba bisy były co najmniej zaskakujące.

Łomżyńscy filharmonicy p/d Jana Miłosza Zarzyckiego koncertami w Kadzidle oraz w Łomży rozpoczęli XVI Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Słuchacze bardzo gorąco przyjęli również solistów, doskonale znanych z płyt i wcześniejszych występów Filharmonii Kameralnej: sopranistkę Annę Mikołajczyk-Niewiedział i tenora Leszka Świdzińskiego oraz klawesynistkę Annę Krzysztofik-Buczyńską. Był to początek festiwalu w czasach niezwykle trudnych dla kultury oraz wszystkich ludzi. Dlatego wszystkie koncerty, a będzie ich łącznie 18 w 12 miejscowościach, będą odbywać się na żywo, przy równoczesnej transmisji w sieci, co umożliwi dostęp do muzyki wszystkim zainteresowanym melomanom, również spoza Łomży i jej okolic.

Zdjęcia z koncertu "Witaj Ojczyzno", który odbył się 15 sierpnia 2020 roku w Parku Jana Pawła II – Papieża-Pielgrzyma w Łomży w ramach Rodzinnego Pikniku Patriotycznego. Wystąpili: Andrzej Bator (baryton), Piotr Sawicki (skrzypce) oraz Małgorzata Marczyk (fortepian).

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego koncertem na żywo zakończyła sezon artystyczny 2019/2020. W kościele pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego filharmonicy wykonali wakacyjny program „Muzyczna wycieczka”, a solistą był tenor Tomasz Piluchowski. Dla lubianego w Łomży śpiewaka był to pierwszy koncert po spowodowanej pandemią przymusowej przerwie w artystycznej aktywności, a do tego pierwszy z łomżyńskimi filharmonikami w którym był jedynym solistą.
– Wydaje mi się, że takiego koncertu jeszcze nie było – mówi Tomasz Piluchowski. – Zawsze były to albo duety, albo jakieś większe grono śpiewaków. Tym bardziej jest mi więc miło i jestem zaszczycony wyróżnieniem, że jako jedyny solista kończę ten sezon łomżyńskich filharmoników!

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży wróciła do koncertów na żywo. Pierwszym z nich był „Violini a due” w kościele Krzyża Świętego, zagrany w maseczkach, przyłbicach i z zachowaniem dystansu pomiędzy muzykami. Jako soliści zaprezentowali się Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, dla których koncert z łomżyńskimi filharmonikami był nagrodą specjalną za zwycięstwo podczas Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. – Każdy występ jest dla nas ogromną nagrodą, a szczególnie występ z orkiestrą – nie kryje Marta Gidaszewska. – To dla nas wielkie wyróżnienie i cieszymy się bardzo, że mogliśmy się tu dzisiaj znaleźć i stworzyć, jak się nam wydaje, tak wspaniałe wydarzenie w towarzystwie tak świetnych muzyków. – Każdy koncert, szczególnie z orkiestrą, jest dla nas bardzo ekscytujący – dodaje Robert Łaguniak. – Staraliśmy się dać z siebie absolutnie wszystko i dać słuchaczom jak najwięcej pozytywnej energii – sami też świetnie się bawiliśmy.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego na czas pandemii przeniosła się do sieci. To tam regularnie pojawiają się kolejne koncerty łomżyńskich filharmoników, przygotowywane dużym nakładem sił i środków. Cieszą się one sporym zainteresowaniem melomanów w kraju i poza jego granicami, tak jak choćby ostatni koncert „Viva Vivaldi“, przypominający perełki mistrzów włoskiego baroku. Orkiestra pracuje już nad kolejnym koncertem, tym razem w ramach Roku Beethovenowskiego, na który złożą się wyłącznie kompozycje wielkiego Ludwiga van Beethovena. Premiera tego wyjątkowego wydarzenia już w sobotę 13. czerwca o godzinie 18:30 na stronie internetowej Filharmonii Kameralnej.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego zagrała swój kolejny koncert online.
Odbył się on w ramach e-obchodów 201. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, dlatego na jego program złożyły się arcydzieła wyłącznie polskich kompozytorów, nie tylko ojca naszej opery narodowej. Dyrygował Jan Miłosz Zarzycki, materiał audio/wideo zmiksował i zmontował Sławomir Dubowski, śpiewało zaś troje doskonale znanych w Łomży solistów: baryton Witold Żołądkiewicz i oraz sopranistki Katarzyna Rzymska i Marta Wróblewska. – To nowa sytuacja dla nas wszystkich – mówi Marta Wróblewska. – Uczymy się jej, szukamy nowych sposobów na komunikowanie się ze słuchaczami. Taki koncert w internecie nie jest to na pewno nasz cel ani sytuacja optymalna, ale póki nie będziemy mogli spotykać się z publicznością na żywo jest to jakieś rozwiązanie, dające słuchaczom kontakt z muzyką.

Na Międzynarodowy Dzień Kobiet orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego tradycyjnie przygotowała muzyczny prezent dla wszystkich pań. Zaśpiewali tenor Sławomir Naborczyk, baryton Jakub Milewski i bas Piotr Lempa, a orkiestrę poprowadził dyrygent Joost Smeets z Holandii, dla którego koncert w Łomży był nagrodą po ubiegłorocznym sukcesie podczas dyrygenckiego konkursu we Włoszech. Nadkomplet publiczności bawił się doskonale przy operetkowych, musicalowych czy filmowych szlagierach, nie brakowało też klasycznych arii operowych, a do tego wszystkie panie zostały obdarowane kwiatami.

Łomżyńscy filharmonicy zakończyli tegoroczny karnawał w iście gwiazdorskiej obsadzie. Po raz kolejny zagrali z wirtuozem akordeonu i bandoneonu Wiesławem Prządką, a solistką- wokalistką była znana aktorka Olga Bończyk, debiutująca tym sposobem w Łomży. Na program owacyjnie przyjętego przez nadkomplet publiczności koncertu złożyły się same ponadczasowe przeboje, w tym licznie reprezentowane utwory kompozytorów francuskich, tanga Astora Piazzolli oraz blok wciąż lśniących pełnym blaskiem piosenek z repertuaru Kaliny Jędrusik.

Sopranistka Dorota Laskowiecka-Urban i tenor Tomasz Janczak wykonali w Muzeum Przyrody – Dworze Lutosławskich w Drozdowie najpiękniejsze miłosne operowe i operetkowe arie. Był to pierwszy walentynkowy koncert w ramach cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”, realizowanego przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego dzięki gościnności drozdowskiego muzeum. Koncert został entuzjastycznie przyjęty przez liczną publiczność, która poza wokalnymi popisami obojga śpiewaków, solo i w duecie, mogła też posłuchać samej pianistki, zambrowianki Małgorzaty Marczyk.

Artur Banaszkiewicz i Marta Matuszewska byli solistami karnawałowego koncertu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Był to ich pierwszy wspólny występ, podobnie jak z prowadzącym orkiestrę maestro Mirosławem Jackiem Błaszczykiem. Wybitny skrzypek i utalentowana sopranistka oczarowali publiczność nie tylko solowymi występami, ale przede wszystkim duetem w „Kiedy skrzypki grają” z operetki „Cygańska miłość” Imre Kálmána.
– Już dawno wpadłem na pomysł, że warto rozbudować partię skrzypiec w „Kiedy skrzypki grają” o taką improwizatorską rzecz – mówi Artur Banaszkiewicz. – I skrzypce grają tam nie tylko rozbudowany wstęp, ale też tworzymy duet, tym bardziej, że jest to rodzaj takiego szlagieru, że już po pierwszym przesłuchaniu pamięta się go na całe życie.

Właśnie ukazała się najnowsza płyta Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży „Flute Essentials” nagrana ze światowej sławy flecistami: Łukaszem Długoszem i Agatą Kielar-Długosz. Album wydała prestiżowa wytwórnia płytowa DUX.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego z ogromnym powodzeniem zainaugurowała koncertowy cykl „Nie tylko klasycznie“ w Sali Wielkiej warszawskiego Zamku Królewskiego. Wraz ze skrzypkiem Jakubem Jakowiczem i wiolonczelistą Tomaszem Strahlem wykonała współczesny repertuar polskich kompozytorów, w tym utwory pisane specjalnie dla niej, z Concerto Lendinum, pochodzącym z nagrodzonej Fryderykiem płyty, na czele. Był to debiut łomżyńskiej orkiestry w tym prestiżowym miejscu, a koncert został świetnie przyjęty przez ponad 300 zróżnicowanych wiekowo melomanów.

Ogrom artystycznych wrażeń najwyższej próby zafundowali publiczności łomżyńscy filharmonicy pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Wraz z wybitnymi solistami, skrzypkiem Jakubem Jakowiczem i wiolonczelistą Tomaszem Strahlem, wykonali wyłącznie współczesny repertuar autorstwa polskich kompozytorów, zachwycając słuchaczy, z liczną grupą dzieci i młodzieży na czele. Na sali byli też obecni kompozytor Sławomir Czarnecki i Alicja Twardowska, reprezentująca męża, kompozytora Romualda Twardowskiego, a już 2. lutego niemal ten sam program, wzbogacony Narew Concerto Czarneckiego, Filharmonia Kameralna wykona w Warszawie, podczas inaugurcji cyklu „Nie tylko klasycznie“ w Sali Wielkiej na Zamku Królewskim.

Skrzypkowie Piotr Sawicki i Filip Szymaniak oraz kontrabasista Mateusz Bakun byli bohaterami kolejnego koncertu z cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Muzycy Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego zagrali w salonie Muzeum Przyrody – Dworu Lutosławskich w Drozdowie wspaniały koncert, prezentując klasyczne i rozrywkowe kompozycje w nowych aranżacjach. Liczna publiczność nie kryła zachwytu, a koncert zakończył się rzecz jasna bisem – równie porywającym jak wcześniej wykonane utwory.

Mimo iście wiosennej aury właśnie rozpoczął się karnawał. Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego nie mogła tego nie dostrzec, zapraszając miłośników muzyki na koncert „Rosyjski karnawał”. Dyrygował, znany już łomżyńskim melomanom, rosyjski dyrygent Igor Verbitsky, a zagrał jego rodak, pianista-wirtuoz Alexander Maslov. W programie koncertu nie brakowało utworów kompozytorów z całego świata, ale najbardziej owacyjnie – były dwa bisy – słuchacze przyjęli utwory twórców rosyjskich, zaprezentowane w aranżacjach na jazzowe trio i orkiestrę smyczkową. Jeden z nich, „Krakowiak” Michaiła Glinki, miał w Łomży swą światową, koncertową premierę.

Zdjęcia z koncertu Jubileusz z kolędą, który odbył się 5 stycznia 2020 roku w Łomżyńskiej Katedrze. Razem z Łomżyńskimi Filharmonikami pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego wystąpiła Magda Sinoff, Studio wokalne eMDeK działające przy MDK-DŚT w Łomży oraz zespół w składzie: Grzegorz Sekmistrz (fortepian), Przemysław Kamiński (gitara) i Artur Pawelczyk (gitara basowa). Koncert we współpracy z MDK-DŚT w Łomży.

Pełen muzycznych atrakcji i niespodzianek sylwestrowy koncert przygotowała dla słuchaczy Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. Jego gwiazdami byli: skrzypaczka i śpiewaczka Yuliya Lebedenko oraz tenor Rafał Bartmiński, oboje znani już łomżyńskim słuchaczom. Nadkomplet publiczności przyjął artystów owacyjnie – nie tylko w najsłynniejszych ariach czy żartobliwych utworach jak koci duet Rossiniego z udziałem „debiutantki” Bogny Szczepańskiej, ale też w instrumentalnych dziełach Dvořáka czy Johanna Straussa syna, prawdziwych popisach orkiestry pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. – Nie trzeba jechać na sylwestrowy koncert do Warszawy czy Białegostoku, jak mamy tutaj na miejscu taką orkiestrę! – mówili usatysfakcjonowani słuchacze, a wśród noworocznych życzeń przewijało się też takie, żeby kolejny taki koncert odbył się już w wyremontowanej siedzibie łomżyńskich filharmoników.

Sopranistka Magdalena Stanciu, pianistka Małgorzata Marczyk i altowiolista Adrian Stanciu wykonali w drozdowskim muzeum program kolędowy „Wśród nocnej ciszy”. Złożyły się nań najpiękniejsze kolędy i pieśni bożonarodzeniowe z różnych epok i części świata, od tych najbardziej znanych do nigdy w Drozdowie nie wykonywanych. Nie zabrakło też instrumentalnych perełek, tak jak to zwykle bywa podczas kameralnych koncertów w ramach cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. – To debiut tego składu – mówi Magdalena Stanciu. – Bardzo się ucieszyliśmy, że mogliśmy tu dzisiaj wystąpić, a publiczność była tak sympatyczna! Łatwiej występuje się dla ludzi i z ludźmi, którzy chcą tego słuchać i duchowo nas w tym wspierają, a do tego śpiewa się w dworku Lutosławskich, w takim przepięknym i ważnym dla muzyki miejscu.

Koncert orkiestry Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego zakończył Łomżyńską Wieczerzę Wigilijną A.D. 2019. W Muzeum Diecezjalnym zabrzmiały barokowe arcydzieła głównie włoskich kompozytorów, z koncertami Luigiego Boccheriniego oraz Arcangelo Corellego na czele. Dyrygował doskonale w Łomży znany włoski dyrygent Manfredo Di Crescenzo, kontraltem zaśpiewała Anastazja Abryutina z Rosji, a na wiolonczeli zagrał wirtuoz z Rumunii Anton Niculescu, doskonale pamiętany z ubiegłorocznego koncertu w Drozdowie. Nic dziwnego, że koncert zakończyły aż trzy bisy, a mogło ich być znacznie więcej.

Zdjęcia z koncertu "W krainie baśni", który odbył się 6 grudnia 2019 roku w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego po raz pierwszy wykonała dwa koncerty stworzone dla niej w ramach „Zamówień kompozytorskich”. Narew Concerto Sławomira Czarneckiego zagrali sami filharmonicy pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. Koncert na harmonijkę ustną i orkiestrę smyczkową Krzysztofa Herdzina zabrzmiał z udziałem solisty, jazzowego harmonijkarza Kacpra Smolińskiego. To utwór bez precedensu, pierwszy tego typu w polskiej literaturze muzycznej. Obie kompozycje zostały zarejestrowane, więc już wkrótce będzie można posłuchać ich z płyt. Program dopełnił koncert skrzypcowy Zima ze słynnych „Czterech pór roku” Antonio Vivaldiego w wirtuozowskiej interpretacji Mateusza Kasprzak-Łabudzińskiego.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży ma już na swoim koncie wymarzonego Fryderyka, pięć nominacji do tej polskiej nagrody muzycznej oraz jedną – do International Classical Music Awards. Do swoich osiągnięć właśnie może dopisać kolejną nominację w tym prestiżowym międzynarodowym konkursie.

Pierluigi Camicia oczarował słuchaczy listopadowego koncertu cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Włoski pianista zagrał same klasyczne arcydzieła, w tym dwa utwory Fryderyka Chopina udowadniając, że nie bez powodu cieszy się w świecie opinią solisty-wirtuoza. Był też zadowolony z wizyty w Muzeum Przyrody – Dworze Lutosławskich w Drozdowie, gdzie Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego organizuje swój kameralny cykl.
– To dla mnie ogromna przyjemność, móc zagrać w tak historycznym miejscu! – mówi Pierluigi Camicia, nie kryjąc radości z gorącego przyjęcia i uważnego odbioru muzyki przez publiczność w dawnym dworze Lutosławskich, gdzie pierwsze kroki stawiał słynny kompozytor Witold.

Koncertem muzyki Stanisława Moniuszki orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego zakończyła jubileuszowy rok imienia jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów i uczciła  101. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Najpiękniejsze arie autorstwa ojca polskiej opery narodowej zaśpiewali w katedrze Krzysztof Zimny, David Roy i Wojciech Urbanowski, orkiestrę poprowadził  jej dyrektor Jan Miłosz Zarzycki, a koncert odbył się w ramach miejskich obchodów Narodowego Święta Niepodległości.

Jedyny w swoim rodzaju koncert zagrały połączone składy Buenos Aires Tango Show Hadriana Filipa Tabęckiego i Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Krzysztofa Jakuba Kozakiewicza. Na jego program złożyły się wyłącznie najpiękniejsze tanga najwybitniejszych kompozytorów z całego świata, nie tylko porywająco zagrane przez lidera tria, Grzegorza Bożewicza i Piotra Malickiego, ale też zaśpiewane przez Andresa Martorella oraz zatańczone przez Urszulę Wojtkowiak i Fernando de Lutiisa. Owacjom nie było więc końca, co zakończyło się bisem, ponadczasowym „Libertango” Astora Piazzolli.

Marta Magdalena Lelek i Maurizio Silva zainaugurowali kolejny sezon kameralnego cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”, efektu współpracy Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego z drozdowskim Muzeum Przyrody. Dzięki niej już od lutego ubiegłego roku w salonie dawnej siedziby Lutosławskich co miesiąc odbywają się koncerty z udziałem zagranicznych i krajowych kameralistów, cieszące się sporym zainteresowaniem słuchaczy. W obecnym sezonie też nie zabraknie muzycznych atrakcji, zaplanowanych aż do czerwca  roku następnego włącznie.

Napisane we Włoszech koncerty klawesynowe Wolfganga Amadeusza Mozarta i Josefa Myslivečka oraz muzyka włoskich kompozytorów XIX-XXI wieku złożyły się na kolejny koncert Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w sezonie artystycznym 2019/2020. Orkiestrę poprowadził włoski dyrygent Maurizio Colasanti, również kompozytor jednego z utwrów, a jako solista zaprezentował się wirtuoz klawesynu Marek Toporowski – mający już na koncie współpracę z łomżyńskimi filharmonikami, ale tylko przy okazji sesji nagraniowej.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego porywającym koncertem w łomżyńskiej katedrze zakończyła jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Na program entuzjastycznie przyjętego przez słuchaczy koncertu złożyły się same arcydzieła polskiej muzyki, przede wszystkim autorstwa Stanisława Moniuszki w obchodzonym właśnie Roku jego imienia. Na finał zabrzmiały słynne „Litanie Ostrobramskie”, zaśpiewane przez sopranistkę Hannę Marię Zajączkiewicz, mezzosopranistkę Donatę Zuliani, tenora Jacka Szymańskiego i barytona Grzegorza Piotra Kołodzieja oraz Kowieński Chór Państwowy z Litwy pod dyrekcją Petrasa Bingelisa.

Zdjęcia z koncertu "Nie tylko Moniuszko", który odbył się 6 października 2019 roku w Kościele pw. Świętego Ducha w Kadzidle. Wystąpili: Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Kowieński Chór Państwowy (Petras Bingelis – dyrektor artystyczny) oraz soliści Hanna Maria Zajączkiewicz (sopran), Donata Zuliani (mezzosopran), Jacek Szymański (tenor) oraz Grzegorz Piotr Kołodziej (baryton). Całość poprowadził Jan Miłosz Zarzycki.

Burzą oklasków i owacjami na stojąco zakończył się koncert Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, który odbył się w niedzielę 29 września 2019 r. w Kościele Wniebowzięcia NMP (Franciszkańskim) w Wilnie. Dzień wcześniej Łomżyńscy Filharmonicy wystąpili w Bazylice archikatedralnej Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Kownie.

Zdjęcia z koncertu "Pieśni naszej wolności" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 29 września 2019 r. w Gminnym Ośrodku Kultury w Czyżewie. Jako solistka wystąpiła Małgorzata Trojanowska (sopran). Towarzyszyła jej Orkiestra Kameralna "La notte" (Cezary Gójski - koncertmistrz) oraz Suwalski Chór Kameralny "Viva musica". Całość poprowadził Grzegorz Bogdan.

Zdjęcia z koncertu "Muzyka i słowo" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 29 września 2019 r. w Kościele pw. Św. Andrzeja Boboli w Łomży. Wystąpili soliści oraz zespoły kameralne Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Łomży.

Zdjęcia z koncertu "Bel canto" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 29 września 2019 r. w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Śniadowie. Jako solistka wystąpiła Anna Kinga Osior (sopran), której towarzyszył Kwartet Alla Breve.

W niedzielę 29. września w ramach jubileuszowego, już XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica odbyło się aż pięć koncertów. Artyści dotarli też do tych mniejszych miejscowości: Śniadowa, Nowych Kupisk i Dąbrówki Kościelnej, gdzie festiwalowy koncert odbył się po raz pierwszy; najpiękniejsza muzyka zabrzmiała też w Czyżewie oraz w Łomży. W Nowych Kupiskach, w kościele pw. św. Jadwigi Śląskiej wystąpił, złożony z wyśmienitych instrumentalistów, Polski Kwartet Solistów, który zaprezentował słuchaczom przepiękne sonaty na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i kontrabas autorstwa młodziutkiego, liczącego w momencie ich napisania zaledwie 12 lat, Gioacchino Rossiniego.

Niezapomniane utwory autorstwa Jana Sebastiana Bacha i Edwarda Griega oraz nowa kompozycja Romualda Twardowskiego złożyły się na program kolejnego koncertu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w nowym sezonie artystycznym. Orkiestrę poprowadził bardzo w Łomży lubiany dyrygent boliwijskiego pochodzenia Ruben Silva, a w roli solisty wystąpił wybitny pianista Edward Wolanin, dla którego była to kolejna wizyta w mieście nad Narwią po ponad 30-letniej przerwie. – Takie powroty są zawsze bardzo wzruszające i pełne emocji – mówi Edward Wolanin. – Nie pamiętałem, że minął aż tak długi okres czasu, tym większe moje poruszenie. Do tego okazało się, że orkiestra jest świetna, doskonały dyrygent i chyba najpiękniejsza, najdoskonalsza muzyka jaka tylko istnieje na tej planecie – Jana Sebastiana Bacha!

Zdjęcia z koncertu Wirtuozi z Brześcia w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 22 września 2019 roku w Kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Łomży. Wystąpiła Brzeska Orkiestra Kameralna z Białorusi pod batutą Wiaczesława Prilepina, a solistką była Yulia Lebedenko (skrzypce).

Zdjęcia z koncertów Z "Od baroku do romantyzmu" w ramach jubieluszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 22 września 2019 r. w Kościele pw. Ducha Świętego w Zambrowie oraz Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Ostrowi Mazowieckiej. Jako soliści wystąpili Ewa Murzynowska (sopran) i Kacper Dąbrowski (flet). Solistom towarzyszyła Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Juana Garcii Rodrigueza (Hiszpania).

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oczarowała słuchaczy podczas sobotniego koncertu w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica. Był to pierwszy łomżyński występ orkiestry złożonej z najzdolniejszych młodych muzyków. W kościele Krzyża Świętego porywająco zagrali oni słynną IX Symfonię e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka, a w Koncercie na klarnet i orkiestrę Mikołaja Góreckiego towarzyszyli wybitnemu klarneciście Romanowi Widaszkowi. To też było wydarzenie, bowiem utwór ten był dedykowany przez kompozytora soliście, a wcześniej zabrzmiał na żywo tylko raz, podczas ubiegłorocznego prawykonania.

Roman Perucki i Łukasz Długosz byli kolejnymi gwiazdami jubileuszowej, już 15 edycji Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica. Jedni z najwybitniejszych polskich organistów oraz flecistów zagrali aż dwa, owacyjnie przyjęte przez słuchaczy, koncerty w Łomży oraz w Grajewie, wykonując bardzo zróżnicowany repetruar: od dzieł Jana Sebastiana Bacha, przez utwory polskich kompozytorów współczesnych aż do takich, których tutejsi melomani dotąd nie mieli okazji usłyszeć na żywo. – Szukamy nowych utworów i bez przerwy coś dokładamy do programu... – mówi Roman Perucki. –  Aby rozwijać się i przy okazji rozwijać też publiczność – dodaje Łukasz Długosz, dla którego była to kolejna wizyta w Łomży na przestrzeni ostatnich lat.

Zdjęcia z koncertu Violino Cantate w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 15 września 2019 r. w Kościele p.w. Znalezienia Krzyża Świętego w Małym Płocku. Jako soliści wystąpili: Mariusz Monczak (skrzypce) oraz Robert Kulesza (organy, fortepian).

Filharmonia Kameralna im Witolda Lutosławskiego już od miesiąca pracuje na najwyższych obrotach, trwa bowiem jubileuszowy, XV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Teraz łomżyńscy filharmonicy zainaugurowali kolejny sezon artystyczny, grając pod batutą znanego już tutejszym melomanom, cenionego dyrygenta Czesława Grabowskiego. Solistą inauguracyjnego koncertu był zaś owacyjnie przyjęty i debiutujący w Łomży Piotr Pławner, jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków średniego pokolenia, zwycięzca wielu prestiżowych konkursów, w tym X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Dodatkowym smaczkiem był fakt, że koncert odbył się w ramach „Seniorady 2019“, tak więc na sali poza melomanami zasiadła też liczna grupa seniorów, skuszona bardzo korzystną ceną biletów.

Zdjęcia z koncertu „Wirtuozi z Wilna” w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, który odbył się w niedzielę 8 września 2019 roku w Kościele pw. Św. Brunona z Kwerfurtu MB w Łomży. Wystąpiła Litewska Orkiestra Kameralna, a jako solista Pijus Paškevičius (obój d’amore).

Zdjęcia z koncertu "Znasz li ten kraj" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, który odbył się w niedzielę 8 września w Kościele pw. Przemienienia Pańskiego w Piątnicy. Jako solistki wystąpiły: Anna Jeremus-Lewandowska (sopran), Marta Książek (sopran koloraturowy) i Małgorzata Kustosik (mezzosopran). Solistkom towarzyszył Jarosław Domagała (fortepian) oraz Kwartet smyczkowy Łomżyńskiej Filharmonii w składzie: Filip Szymaniak (I skrzypce), Agnieszka Sobolewska (II skrzypce), Adrian Stanciu (altówka), Ewa Jankowska (wiolonczela).

Capella Bydgostiensis ponownie wzięła udział w Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica Filharmonii Kameralnej. Jubileuszową edycję festiwalu uświetniły aż dwa koncerty jednej z najstarszych i cenionych nie tylko w Polsce orkiestr kameralnych: w łomżyńskiej katedrze oraz w Ostrołęckim Centrum Kultury. Orkiestrę poprowadził wybitny norweski dyrygent Jon Fylling, jako solista w dwóch koncertach z cyklu „Cztery pory roku“ Antonio Vivaldiego wystąpił znakomity koncertmistrz orkiestry Waldemar Kośmieja, a liczna publiczność nie kryła wyrazów uznania dla artystów.

Zdjęcia z koncertu wieńczącego XLII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku, który odbył się 25 sierpnia 2019 r. w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Giżycku. Jako soliści wystąpili: Iwona Wall (mezzosopran) oraz Krzysztof Zimny (tenor). Solistom towarzyszyła Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego.

Zdjęcia z koncertu "Cellissimo" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 25 sierpnia 2019 r. w Kościele Zakonnym pw. Trójcy Przenajświętszej (Siostry Benedyktynki). Podczas koncertu wystąpił kwartet wiolonczelowy Cellissimo w składzie: Urszula Marciniec-Mazur, Aldona Markowicz, Katarzyna Trepiak, Radosław Gruba.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z koncertu "Z arią i piosenką" w ramach jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki "Sacrum et Musica", który odbył się 25 sierpnia 2019 r. w Kościele pw. Matki Miłosierdzia Ostrobramskiej w Piszu. Jako soliści wystąpili: Iwona Wall (mezzosopran) oraz Krzysztof Zimny (tenor). Solistom towarzyszyła Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego.

Łomżyńska Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego zainaugurowała koncertem w łomżyńskiej katedrze XV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Pieśni religijne oraz Stanisława Moniuszki, operowe arie i neapolitańskie przeboje śpiewali sopranistka Anna Jeremus-Lewandowska, baryton Piotr Kowalczyk, mezzosopranistka Iwona Wall oraz tenor Krzysztof Zimny. Dwoje ostatnich solistów świetnie zaprezentowało się również następnego dnia w Piszu podczas koncertu „Z arią i piosenką“, a jubileuszowy festiwal potrwa aż do pierwszych dni października, docierając do wielu miast i mniejszych miejscowości oraz umożliwiając ich mieszkańcom kontakt z najpiękniejszą muzyką.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego zakończyła pełen sukcesów jubileuszowy sezon artystyczny 2018/2019. Podsumował go piątkowy koncert w łomżyńskiej katedrze z udziałem tenora Jacka Szymańskiego oraz połączonych siedmiu chórów z Łomży i Nowogrodu. Był to jednocześnie muzyczny prezent dla biskupa seniora Stanisława Stefanka, świętującego jubileusz 60-lecia święceń kapłańskich melomana i wielkiego zwolennika łomżyńskiej orkiestry, wspierającego ją choćby od początku istnienia Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica“. – Chcemy w ten sposób pokłonić się naszemu dostojnemu jubilatowi, który tak wiele uczynił tutaj dobrego, również dla muzyki klasycznej! – podkreśla Jacek Szymański.

Koncert zatytułowany „Egzotyczne rytmy”zwieńczył uroczyste obchody 15-lecia Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. W auli imienia prof. dr. hab. Antoniego  Jakubczaka, wieloletniego prorektora uczelni ds. nauki i współpracy z zagranicą, orkiestrę smyczkową Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego poprowadził ceniony francuski dyrygent Amaury du Closel, a jako soliści wystąpili wybitni wirtuozi, akordeonista Klaudiusz Baran oraz gitarzysta Michał Nagy. – Dzisiejszy koncert to bogactwo różnych zestawień – mówi Klaudiusz Baran. – Gramy i oddzielnie, i razem, bandoneon, akordeon i gitara w różnych układach, a muzykę od inspiracji klezmerskich i żydowskich aż do muzyki tangowej, przede wszystkim Piazzolli. – Jestem bardzo zadowolony z tego koncertu i z wykonania samego repertuaru – dodaje Amaury du Closel, debiutujący wraz z gitarzystą przed łomżyńską publicznością.

Publiczność kolejnego koncertu z cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” Filharmonii Kameralnej owacyjnie przyjęła występ duetu włoskich artystek. Voci di luna, czyli flecistka Francesca Salvemini i pianistka Silvana Libardo, zaprezentowały w drozdowskim Muzeum Przyrody program złożony z klasycznych arcydzieł i filmowych przebojów, nie obyło się też bez repertuarowych niespodzianek. – Ludzie byli bardzo przyjaźni i reagowali niezwykle gorąco! – mówi Francesca Salvemini. – Wyglądało to tak, że przyszli tu bardzo świadomie, wiedzieli czego oczekiwać i z wielką przyjemnością tego słuchali, dlatego jestem bardzo zadowolona z tego koncertu!

Światowe prawykonanie kompozycji „My Melodies For Exotic Flutes” Mikołaja Majkusiaka było głównym punktem programu ostatniego koncertu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Zagrała ją wyśmienita flecistka Hanna Turonek, brylująca też w utworach Vivaldiego oraz Ruttera. Orkiestrę poprowadził hiszpański dyrygent Jose Miguel Rodilla, a słuchacze nie kryli zachwytu nad biegłością muzyków, grających równie perfekcyjnie utwory dzielące nawet kilka wieków.

Koncert Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Rafała Jacka Delekty uświetnił ósmą edycję łomżyńskiej Nocy Muzeów. Orkiestra zaprezentowała w Muzeum Diecezjalnym perfekcyjnie wykonany i bardzo urozmaicony program, złożony z dzieł największych mistrzów muzyki klasycznej. Były też dwie perełki w opracowaniu na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową: Pasacaglia Johana Halvorsena /Jerzego Fryderyka Haendla oraz Oblivion Astora Piazzolli, mistrzowsko zagrane przez członków orkiestry Cezarego Gójskiego i Adriana Stanciu, ku satysfakcji licznej publiczności już po raz kolejny występujących w roli solistów. – Bardzo mnie cieszy, że tak często mogę tu grać również jako solista – mówi Adrian Stanciu. – Świetnie, że mamy tutaj takie możliwości, chętnie grałbym tak jak najczęściej!

20. najbardziej utalentowanych uczniów szkół muzycznych z Łomży, Wysokiego Mazowieckiego, Ostrołęki, Ełku i Płocka, solistów i członków większych składów, wzięło udział w dorocznym koncercie młodych talentów. Grając z orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Jacka Kraszewskiego potwierdzili, że nie bez powodu tryumfują w licznych krajowych i zagranicznych konkursach. Tak jak trębacz z Płocka Wojciech Kamiński, zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych FINALIS 2018, który wystąpił w Łomży w ramach dodatkowej nagrody, ufundowanej przez dyrektora łomżyńskiej orkiestry Jana Miłosza Zarzyckiego.

Burzą oklasków i owacjami na stojąco zakończył się uroczysty koncert wieńczący festiwal „Wiosna Moniuszkowska" zorganizowany przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. 11 maja 2019 roku na specjalne zaproszenie Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Grodnie w Sali Senatorskiej w grodzieńskim Nowym Zamku, wystąpiły połączone orkiestry Łomżyńskiej Filharmonii oraz Grodzieńskiej Kapelli. Na koncercie byli obecni między innymi przedstawiciele Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, polskiego senatu, sejmu, zarządu województwa podlaskiego, Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Mińsku, Instytutu Polskiego w Mińsku oraz licznie zebrana Polonia. Dzień wcześniej, 10 maja 2019 roku orkiestry z Łomży i Grodna wystąpiły w pięknie odrestaurowanym Pałacu Ogińskich w Zalesiu.

W "Magazynie" - ogólnokrajowym miesięczniku SZ Związku Polaków na Białorusi, ukazała się recenzja naszego koncertu na Zamku Nowym w Grodnie. Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Marianna Humetska zaprezentowała podczas  kolejnego koncertu w ramach cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” program muzyki polskiej, kompozycji Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, wzbogacony dziełami ukraińskich kompozytorów. Kształcąca się nie tylko w rodzinnym Lwowie, ale też w Rosji i w Kanadzie pianistka-wirtuoz oczarowała słuchaczy w salonie Muzeum Przyrody w Drozdowie, sama też była zachwycona atmosferą tego miejsca i reakcjami publiczności. – Cieszę się z tak ciepłego przyjęcia! – mówi Marianna Humetska. – Jestem zainspirowana reakcją publiczności i liczę, że jeszcze tutaj wrócę!

Łomżyńscy Filharmonicy nagrodzeni Podlaską Marką Roku!
Z wielką radością pragniemy poinformować, że Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży została uhonorowana Podlaską Marką Roku.

CZYTAJ...

Muzycznym wydarzeniem najwyższej próby okazał się koncert w ramach łomżyńskich obchodów 228. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Było to podwójne święto, z racji trwającego do połowy maja festiwalu „Wiosna Moniuszkowska” w Roku imienia wybitnego kompozytora. „Muzyczna majówka z Moniuszką” miała więc wyjątkowo bogatą obsadę: w kościele Krzyża Świętego zagrały połączone składy Filharmonii Kameralnej i Grodzieńskiej Capelli od dyrekcją Władimira Bormotowa i Jana Miłosza Zarzyckiego, zaś arie i pieśni Stanisława Moniuszki śpiewali sopranistki Marina Gorowaja i Katarzyna Kułakowska oraz tenor Adam Zdunikowski.
– Bardzo chętnie wracam do Łomży i tym bardziej się cieszę, że ta dzisiejsza wizyta jest tak uroczysta, podparta wydarzeniami z naszej historii!  – mówi Adam Zdunikowski.

Trwa festiwal „Wiosna Moniuszkowska” Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Po uroczystej inauguracji w gwiazdorskiej obsadzie przyszła pora na kameralny program pieśni Stanisława Moniuszki, wybitnego kompozytora i ojca polskiej opery narodowej. Koncert „Śpiewnik domowy” odbył się w ramach cyklu „Muzycznych wieczorów u Lutosławskich” w Muzeum Przyrody w Drozdowie. Pieśni Moniuszki, a do tego również Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza, zaśpiewali sopranistka Kim Ae Ran i tenor Robert Cieśla, akompaniowała im pianistka Joanna Kacperek. Artystka z Korei Południowej śpiewała wszystkie utwory za wyjątkiem bisu po polsku, co zostało bardzo ciepło przyjęte przez słuchaczy.

Koncertem z udziałem Waldemara Malickiego oraz Bogumiły Dziel-Wawrowskiej Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego pod batutą Bartosza Żurakowskiego rozpoczęła festiwal „Wiosna Moniuszkowska”. Przez blisko miesiąc łomżyńscy filharmonicy będą przybliżać różnorodne dokonania twórcy polskiej opery słuchaczom w kraju i za granicą, zaplanowano też szereg koncertów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Główną atrakcją inauguracyjnego koncertu „Od Moniuszki... do Moniuszki” była światowa prapremiera, napisanej dla Waldemara Malickiego przez Bernarda Chmielarza specjalnie na łomżyński koncert, „Fantazji na temat Moniuszki”, a program dopełniły utwory innych polskich kompozytorów, tak więc Rok Moniuszkowski rozpoczął się w Łomży nad wyraz efektownie.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego wyjątkowym koncertem rozpoczęła obchody tegorocznego Wielkiego Tygodnia. W kościele ojców kapucynów orkiestra pod batutą Wojciecha Rodka, dyrygenta znanego już tutejszej publiczności, wykonała program „Muzyka na Wielki Tydzień”, a zaśpiewała, po raz pierwszy w Łomży, sopranistka Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek. Na program koncertu złożyły się utwory pasyjne oraz muzyka kameralna, dopełnione tekstami liturgicznymi i poezją, między innymi autorstwa Karola Wojtyły i ks. Jana Twardowskiego.

Arcydzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta złożyły się na kolejny koncert Filharmonii Kameralnej imienia Witolda Lutosławskiego. W auli Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia łomżyńskich filharmoników poprowadził włoski dyrygent Giancarlo de Lorenzo, a w roli solisty wystąpił jego rodak, pianista Antonio di Cristofano. Obaj artyści występowali już wcześniej w Łomży, tak więc zostali bardzo ciepło przyjęci przez liczną publiczność – szczególnie, że słynny Koncert fortepianowy nr 20 d-moll zabrzmiał porywająco, a po przerwie już sama orkiestra oczarowała słuchaczy równie znaną Symfonią nr 38 D-dur austriackiego geniusza.

Filharmonia Kameralna kontynuuje cykl koncertów „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Tym razem w rodzinnym dworku jej patrona Witolda Lutosławskiego w Drozdowie, obecnie siedzibie Muzeum Przyrody, wystąpił kwartet smyczkowy filharmoników. Liczna publiczność usłyszała w wykonaniu pierwszego skrzypka Cezarego Gójskiego, drugiej skrzypaczki Agnieszki Sobolewskiej, altowiolisty Adriana Stanciu i debiutującej w tym składzie wiolonczelistki, łomżynianki Moniki Cekały, bardzo interesujący program: od klasycznych utworów dawnych mistrzów do współczesnego kwartetu smyczkowego „Girale” Wenezuelczyka Miguela Fariasa, docenionego drugą nagrodą przez jury z Janem Miłoszem Zarzyckim w składzie podczas ubiegłorocznego konkursu kompozytorskiego „Call For Scores” we Włoszech.

Czwartkowy koncert łomżyńskich filharmoników nie był tylko kolejnym punktem w programie trwającego sezonu artystycznego. Wariacje wywiedzione z operowych tematów mistrzowsko grał klarnecista Krzysztof Grzybowski, a orkiestrę poprowadził meksykański dyrygent Juan Carlos Lomonaco, co szczególnie udane rezultaty dało w słynnej symfonii „Jowiszowej” Mozarta. Były też kwiaty i prezenty dla pań z racji niedawnego Dnia Kobiet, ale wydarzeniem wieczoru była wizyta kompozytora Sławomira Czarneckiego, który przywiózł orkiestrze upragnionego Fryderyka, otrzymanego za przedostatnią płytę „Polish Contemporary Concertos”. Okazało się, że był to pierwszy Fryderyk nie tylko w dorobku Filharmonii Kameralnej, ale również dla niego.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży otrzymała wymarzonego FRYDERYKA! Nagrodzona płyta Polish Contemporary Concertos zawiera kompozycje Marcina Błażewicza, Pawła Łukaszewskiego i Sławomira Czarneckiego, które wykonują najwybitniejsi polscy soliści: gitarzysta Marcin Dylla, saksofonista Paweł Gusnar, skrzypek Jakub Jakowicz i wiolonczelista Tomasz Strahl.
Album Polish Contemporary Concertos, który wydała prestiżowa wytwórnia płytowa DUX otrzymał FRYDERYKA 2019 w kategorii Album Roku – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. Rywalizował z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, prowadzonymi przez takich mistrzów batuty jak Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit i Jacek Kaspszyk.

Efektownym koncertem z udziałem zespołu śpiewających bandurzystek „Lvivyanky” ze Lwowa oraz skrzypka Olega Nastyuka orkiestra Filharmonii Kameralnej pod batutą Szymona Kawalli pożegnała karnawał. Muzycy zadbali o wyjątkowe wrażenia artystyczne, smakowite pączki na tłusty czwartek zapewniła cukiernia „Śledziewscy”, a komplet publiczności w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich wysłuchał aż 19 utworów, w tym trzech bisów: od klasyki do ukraińskich pieśni, ułożonych w rozrywkowy program o galicyjskim charakterze.

Ogromnym zainteresowaniem publiczności cieszył się kolejny koncert z cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. W Muzeum Przyrody w Drozdowie wystąpił wirtuoz skrzypiec  Mariusz Monczak, a na program, owacyjnie przyjętego przez publiczność koncertu „Góralski karnawał”, złożyły się klasyczne kompozycje inspirowane góralskim folklorem z różnych stron świata. Była też niespodzianka, duet gwiazdy wieczoru z 13-letnim synem Mikołajem oraz hołd dla Witolda Lutosławskiego, patrona organizującej te koncerty Filharmonii Kameralnej – dedykowane mu „Recitativo e arioso” na skrzypce i fortepian.

Pełen niespodzianek i artystycznych doznań na najwyższym poziomie koncert na Dzień Zakochanych przygotowała dla melomanów Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. Jego solistami byli: uwielbiana w Łomży gwiazda polskiej sceny, sopranistka Grażyna Brodzińska oraz utalentowany i występujący z łomżyńską orkiestrą po raz pierwszy tenor Krzysztof Zimny, zaś orkiestrę poprowadził jej dyrygent i dyrektor artystyczny Jan Miłosz Zarzycki. Nadkomplet publiczności bawił się doskonale w rytm miłosnych, zróżnicowanych muzycznie, przebojów, biorąc też aktywny udział w wykonaniu niektórych z nich.

Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w samym środku śnieżnej zimy zabrała słuchaczy do gorącej Hiszpanii. Wszystko dzięki karnawałowemu koncertowi, na którego program, z wyjątkiem jednego, ognistego tanga, złożyły się hiszpańskie utwory – autorstwa tamtejszych kompozytorów, bądź pochodzących z innych krajów, ale Hiszpanią zainspirowanych. Śpiewała, tańczyła i grała na kastanietach sopranistka Elisa Vélez, dyrygował jej rodak Daniel Gil De Tejada, a drugim solistą był, znany już łomżyńskiej publiczności, wirtuoz klasycznej gitary Krzysztof Pełech.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży została już po raz szósty nominowana do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk. Tym razem wyróżniona została płyta Polish Contemporary Concertos zawierająca kompozycje Marcina Błażewicza, Pawła Łukaszewskiego i Sławomira Czarneckiego, które wykonują najwybitniejsi polscy soliści: gitarzysta Marcin Dylla, saksofonista Paweł Gusnar, skrzypek Jakub Jakowicz i wiolonczelista Tomasz Strahl.
Album Polish Contemporary Concertos, który wydała prestiżowa wytwórnia płytowa DUX otrzymał nominację w kategorii Album Roku – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. Rywalizuje z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, prowadzonymi przez takich mistrzów batuty jak Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit i Jacek Kaspszyk.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z koncertu Musica Italiana, który odbył się 17 stycznia 2019 roku w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży. Jako soliści wystąpili Christos Grimpas - wiolonczela (Grecja) i Adrian Stanciu - altówka (Rumunia). Orkiestrę Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży poprowadził Andrea Vitello (Włochy).

Nowy Rok 2019 Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego powitała w łomżyńskiej katedrze wyjątkowym koncertem kolędowym. Na jego program złożyły się najpiękniejsze kolędy i utwory bożonarodzeniowe w wykonaniu sopranistki Anny Mikołajczyk-Niewiedział, barytona Andrzeja Batora, młodych wokalistów Studia Piosenki PopArt z towarzyszeniem orkiestry pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. Ciekawostką dla licznie zgromadzonej publiczności były tradycyjne kolędy z Wenezueli i Portoryko, nigdy dotąd w Łomży nie słyszane oraz nowe aranżacje zagranych utworów, w większości przygotowane przez muzyka orkiestry Bogdana Szczepańskiego.

Zdjęcia z Gali Sylwestrowej, podczas której wystąpili Alejandrina Vasquez (Meksyk) - sopran oraz Rafał Songan - baryton. Solistom towarzyszyła Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego.

Koncertem kolędowym zakończyła się tegoroczna odsłona kameralnego cyklu „Muzyczne wieczory u Lutosławskich”. Anna Jeremus-Lewandowska, Martyna Kominiarczuk-Michałowska i Iwona Wall z towarzyszeniem pianistki Ewy Szpakowskiej wykonały w drozdowskim Muzeum Przyrody repertuar bożonarodzeniowy, w tym rzadko prezentowane publiczności perełki z kompozytorskiego dorobku Feliksa Nowowiejskiego, Antoniego Uruskiego oraz Witolda Lutosławskiego, patrona organizatora tych koncertów, to jest łomżyńskiej Filharmonii Kameralnej.

Jak co roku muzyczny prezent mikołajkowy dla najmłodszych przygotowała Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. Zainteresowanie było tak duże, że trzeba było zorganizować aż trzy koncerty, w których uczestniczyło ponad 800 osób. Poza przedszkolakami i uczniami szkół podstawowych skorzystali też starsi melomani, bowiem program koncertu „Przeciąganie struny” był bardzo urozmaicony, obejmując utwory z różnych epok. Jako solistki wystąpiły sopranistka Marta Książek i wiolonczelistka Joanna Śliwa, a orkiestrę poprowadził Mariusz Smolij. Nie zabrakło też innego, bardzo ważnego gościa, z workiem pełnym prezentów.

Nie lada atrakcję przygotowała dla melomanów i zarazem miłośników X Muzy Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego. W Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży odbył się bowiem koncert połączony z projekcją słynnego niemego filmu „Golem” („Der Golem, wie er in die Welt kam”) z roku 1920. Autorka muzyki Rossella Spinosa wystąpiła jako solistka-pianistka, a orkiestrę poprowadził również artysta ze słonecznej Italii, Alessandro Calcagnile. Był to pierwszy, historyczny pokaz w Łomży niemego filmu z muzyką klasyczną graną na żywo, w dodatku z udziałem kompozytorki.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego kontynuuje cykl kameralnych Muzycznych wieczorów u Lutosławskich. Po kwartecie smyczkowym im. Aleksandra Tansmana Muzeum przyrody w Drozdowie odwiedził więc wybitny wiolonczelista Anton Niculescu z Rumunii. Z towarzyszeniem pianistki Filharmonii Kameralnej Tatiany Baranowskiej wykonał kompozycje twórców żyjących na przełomie XIX i XX wieku, w tym niegrane dotąd  na tym terenie i owacyjnie przyjęte przez liczną publiczność dzieła jednego z najwybitniejszych rumuńskich kompozytorów Constantina Dimitrescu.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego zakończyła łomżyńskie obchody Narodowego Święta Niepodległości uroczystym koncertem w katedrze. Na program owacyjnie przyjętego przez słuchaczy koncertu złożyły się wyłącznie utwory rodzimych twórców, w tym liczne pieśni wojskowe i patriotyczne. Orkiestrę poprowadził Jan Miłosz Zarzycki, a zaśpiewali sopranistka Hanna Zajączkiewicz i tenor Tomasz Piluchowski. – Jesteśmy zaszczyceni, że mogliśmy zaśpiewać w tak wyjątkowym dniu – mówi Hanna Zajączkiewicz. – Byliśmy w pracy, ale nie ma przyjemniejszej pracy niż właśnie taka! – dodaje Tomasz Piluchowski. Wcześniej Filharmonia Kameralna uczestniczyła w ogólnopolskiej akcji „Niepodległa do Hymnu”oraz zagrała koncert w Zambrowie, podobnie jak łomżyński zakończony owacjami i trzema bisami.

Arcydzieła z czasów baroku, klasycyzmu i współczesności wykonała na swym kolejnym koncercie  Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego. Zabrzmiały one pod batutą kanadyjskiego dyrygenta Kristiana Alexandra, a jako solista wystąpił saksofonista z Hiszpanii Pablo Sanchez-Escariche Gasch, na co dzień współpracownik na UMFC doskonale znanego w Łomży wybitnego saksofonisty Pawła Gusnara. – To Paweł Gusnar zaproponował mi, czy nie chciałbym zagrać koncertu z tą orkiestrą, bo grał z nią już wcześniej i nagrywał płyty – mówi Pablo Sanchez-Escariche Gasch dodając, że jest bardzo zadowolony z koncertu z łomżyńskimi filharmonikami.

Kameralny koncert kwartetu smyczkowego im. Aleksandra Tansmana rozpoczął drugą edycję Muzycznych wieczorów u Lutosławskich w drozdowskim Muzeum Przyrody, organizowanych przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Białostoccy wirtuozi wykonali, w składzie poszerzonym do kwintetu, słynnego „Pstrąga” Franciszka Schuberta, a lider kwartetu Rafał Dudzik zagrał z towarzyszeniem pianistki Kariny Komendery utwory kompozytora i skrzypka Konstantego Gorskiego, które były zapomniane przez blisko 100 lat.

Dedykowanym papieżowi Janowi Pawłowi II wyjątkowym koncertem Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w łomżyńskiej katedrze św. Michała Archanioła zakończyła XIV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Orkiestrze pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego towarzyszyły połączone siły dziewięciu chórów z Łomży, Nowogrodu i Śniadowa, partie mówione deklamował znany aktor Mariusz Bonaszewski, zaś w roli solistki wystąpiła, debiutując tym sposobem w Polsce, sopranistka Gabriela Iştoc z Rumunii. Finałową „Barkę” zaśpiewała po polsku, razem z 9-letnią Zosią Di Stefano blisko 150 chórzystami i liczną publicznością. W południe koncert z tym samym repertuarem odbył się w Kadzidle, ale z udziałem ostrołęckich chórów pod kierunkiem Henryka Gadomskiego.

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego uczciła swe 40-lecie jubileuszowym koncertem. Głównym punktem jego programu była monumentalna VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwika van Beethovena, zabrzmiały też II koncert skrzypcowy d-moll op.22 Henryka Wieniawskiego w wykonaniu wybitnej skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, Mała suita na orkiestrę symfoniczną Witolda Lutosławskiego oraz zaskakujący, okolicznościowy bis. Nie zabrakło też jubileuszowych odznak, dyplomów i honorów dla najbardziej zasłużonych pracowników, docenionych przez ministra kultury Piotra Glińskiego oraz dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kameralnej Jana Miłosza Zarzyckiego, tortu, życzeń i gromkiego 100 lat!

Koncert Capella Bydgostiensis w kościele Krzyża Świętego zachwycił publiczność XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica. – To był przepiękny koncert! – ocenia jedna ze słuchaczek. – Cieszę się bardzo, że w naszym kościele można posłuchać takiej wspaniałej muzyki i dziękuję Filharmonii, że już od tylu lat zaprasza  na festiwal do Łomży i nie tylko wybitnych artystów z kraju i ze świata. Orkiestrę poprowadził Maciej Wierzchoń, a jako soliści zaprezentowali się sopranistka Katarzyna Jaracz i trębacz Tomasz Gluska.

Zdjęcia z koncertu Dudaryk w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et Musica”, który odbył się 5 października 2018 w Łomżyńskiej Katedrze. Wystąpił Lwowski Państwowy Akademicki Chór Męski „Dudaryk” pod dyrekcją Dmytro Katsała.

Muzycy z Albanii po raz pierwszy wystąpili w Łomży. Orkiestrę Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego poprowadził Oleg Arapi, dyrektor artystyczny i dyrygent Narodowej Orkiestry Albańskiego Radia i Telewizji, a w roli solistki wystąpiła Joana Kaimi, jedna z najbardziej utalentowanych albańskich skrzypaczek młodego pokolenia i koncertmistrz tej samej orkiestry, dla której był to koncertowy debiut w Polsce. Łomżyńska publiczność po raz pierwszy miała też okazję słyszeć utwory kompozytorów albańskich, a na finał zabrzmiała Symfonia nr 40 g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta w porywającym wykonaniu filharmoników.

Zdjęcia z koncertu Fantazja filmowa w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica, który odbył się 16 września 2018 roku w Kościele pw. Miłosierdzia Bożego w Łomży. Jako solista wystąpił kompozytor, aranżer i pianista Hadrian Filip Tabęcki, któremu towarzyszyła Elbląska Orkiestra Kameralna.

Zdjęcia koncertów Z arią i piosenką w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica, które odbyły się 16 września 2018 roku w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Śniadowie oraz w Kościele pw. Św. Jadwigi Śląskiej w Kupiskach. Jako solistka wystąpiła Joanna Cortes (sopran), a towarzyszył jej Kwartet Alla Breve w składzie: Jan Zugaj (skrzypce), Katarzyna Janas-Dziewa (skrzypce), Ewa Barczyk (wiolonczela), Tatiana Baranowska (fortepian).

Orkiestra Filharmonii Kameralnej rozpoczęła jubileuszowy sezon artystyczny 2018/2019. Inauguracyjny koncert odbył się pod batutą bułgarskiego dyrygenta Grigora Palikarova oraz z udziałem duetu wybitnych flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza. Na jego program złożyły się utwory Dopplera, Brittena, Piazzolli oraz dwa koncerty napisane specjalnie dla solistów przez Marcina Błażewicza i Janusza Bieleckiego. – Oprócz repertuaru klasycznego, znanego i lubianego, lubimy też dostarczać melomanom nowych wrażeń i emocji – mówi Agata Kielar-Długosz. – Możemy tego dokonać tylko za sprawą nowo powstałych dzieł i cieszymy się bardzo ze współpracy z wybitnymi kompozytorami, nie tylko polskimi, ale i zagranicznymi, którzy piszą dla nas utwory.

Kolejne koncerty XIV Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica obfitowały w nie lada atrakcje. Nie dość, że z orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w  Piątnicy i Łomży wystąpili artyści z Włoch, to zabrzmiała arcyciekawa, bardzo rzadko wykonywana w Polsce kompozycja „Stabat Mater” Fedele Fenaroliego, kompozytora żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku. – Odnalazłem oryginał manuskryptu Fenaroliego w bibliotece San Pietro a Majella w Neapolu – podkreśla dyrygent Manfredo di Crescenzo, goszczący w Łomży już po raz trzeci. – Uzyskałem prawa do tej kompozycji i dzięki mnie po raz pierwszy ukazała się na płycie CD, razem z jego innymi utworami oraz Michele Mascittiego.

Oficjalnie rozpoczął się XIV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Sacrum et Musica. Na jego inaugurację w łomżyńskiej katedrze Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego zaprosiła zaprzyjaźnioną orkiestrę Grodzieńska Capella z Białorusi. Wystąpiła ona pod batutą swego wieloletniego dyrektora Władimira Bormotowa, a  jako soliści zaśpiewali sopranistka Marina Gorowaja oraz baryton Władimir Gorowoj. – Często uczestniczymy w festiwalach muzyki sakralnej, ale zwykle są to festiwale muzyki prawosławnej – mówi Władimir Bormotow. – Z tym większą przyjemnością przyjechaliśmy więc znowu do Łomży, bo udział w festiwalu muzyki katolickiej to dla nas coś nowego. Poza tym mamy okazję występować w zabytkowym kościele – katedrze, otwierać ten festiwal, co jest dla nas ogromnym zaszczytem!

 
Filharmonia Kameralna
im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
ul. Nowa 2
18-400 Łomża

Instytucja kultury Miasta Łomża
współprowadzona przez
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego

Login

Rejestracja

User Registration
or Anuluj