Osoby ze szczególnymi potrzebami, na godzinę przed każdym koncertem 4 września 2022
mogą skontaktować się z wolontariuszem pod numerem telefonu 501 609 510
EMANUEL SALVADOR
Skrzypek urodzony w 1981 roku. Jako solista i kameralista występował w wielu prestiżowych miejscach, m.in. w St.Martin-in-the-Fields and Southwark Cathedral (Londyn), Philharmonic Hall (Uralsk – Kazachstan), Gulbenkian Auditorio 2, Rivoli Theatre i Centro Cultural de Belém (Portugalia), Codarts’ Muziksaal (Rotterdam), Teatro Universitario UANL i Teatro Ocampo (Meksyk), Opolskiej Sali Filharmonii, Principe Filipe Hall i Centro de las Artes Escenicas y de la Musica (Hiszpania), Kościele Św. Antoniego (Rzym), Palatin Kulturzentrum i Fruchthalle (Niemcy) oraz Manoel Theatre (Malta). Został nagrodzony w takich konkursach jak: pierwsza nagroda na konkursach Isolde Menges (RCM) i Beckenham Festival; Barbirolli Memorial i nagroda Wolfson Foundation; druga nagroda w konkursie Jovens Musicos; wyróżnienie na międzynarodowym konkursie Julio Cardona (Portugalia); stypendium naukowe Gulbenkian Foundation (2000-2003); dotacja Instituto Camões (2008-2009).
W 1999 Emanuel skończył Artave (specjalistyczna szkoła muzyczna) jako najlepszy student roku. W tym czasie studiował u Costy Santosa, Sergeia Aroutiouniana oraz Yakowa Marra. Później przeprowadził się do Londynu, gdzie w Guildhall School of Music and Drama, studiując w klasie prof. Johna Glickmana, uzyskał tytuł licencjata, a następnie w Royal College of Music w klasie dr Felixa Andrievskyego tytuł magistra muzyki (ze specjalizacją zaawansowanych występów solowych). Inni profesorowie, u których kształcił się Emanuel Salvador to Ulf Hoelscher, Alberto Lysy, Vadim Brodsky, David Takeno, Gerardo Ribeiro oraz Ilya Grubert.
Emanuel jako solista koncertował z takimi orkiestrami jak Artave, Orquestra do Norte, Clássica da Madeira; Sinfonica UANL oraz Camara de Morelos; zespoły symfoniczne w Białymstoku, Lublinie, Opolu i Kaliszu; Rotterdam Ensemble, Orchestra da Camara Fiorentina, Nonesuch, Vitalis, Skolia, Newbury Symphony i Nuova Amadeus, pod batutą takich dyrygentów jak Ferreira Lobo, Roberto Beltran, Boguslaw Dawidow, Felix Carrasco, Volker Schmidt-Gertenbach, Federico Garcia Vigil, Byron Fidetzis, Chris Dawe, czy Massimo Scapin. Zaznaczył swoją obecność na takich festiwalach jak: Gaia International, Encontros da Primavera, Gaia oraz O violino por… (Portugalia), Proms in St. Judes oraz Ampthill (Anglia), International String Orchestra Festival (Malta) i Eternal Spring Chamber Music Festival (Meksyk). Niektóre jego występy były nagrywane przez Radio Portugalskie oraz Khabar TV (Kazachstan).
Koncert skrzypcowy Joaquima dos Santos został napisany dla Emanuela i zagrany przez niego po raz pierwszy we Włoszech i Portugalii. To premierowe wykonanie zostało nagrane i wydane w 2005. Koncert skrzypcowy Karla Fioriniego, również napisany dla Emanuela, miał swoją premierę w Rotterdamie, Portugalii i na Malcie w 2008 roku.
Emanuel jest czynnym muzykiem kameralnym i brał udział w kursach mistrzowskich u Bernarda Greenhouse’a (Beaux Arts), z triami Florestan i Peabody oraz kwartetami Borodin, Takacs i Vellinger. Był członkiem i założycielem tria fortepianowego Vianna da Motta, z którym koncertował w Anglii i Portugalii oraz nagrał CD dla wydawnictwa Centro Atlântico. W 2003 roku założył duet skrzypce-harfa z Ieuan’em Jones’em, z którym regularnie koncertuje w Anglii.Odkryć oxva, gdzie na nowo definiujemy doskonałość wapowania dzięki doskonałym urządzeniom stworzonym zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych waperów. Nasze innowacyjne produkty zapewniają niezrównaną wydajność i smak, zapewniając wyjątkowe wrażenia z wapowania za każdym razem. Odkryj przyszłość wapowania z OXVA już dziś!
W latach 2005- 2014 Emanuel był koncertmistrzem Orquestra do Norte w Portugalii. W czerwcu 2006 grał solo w projekcie Gulbenkian Foundation – Uma Pequena Flauta Mágica (Lizbona), a w 2009 był gościnnym koncertmistrzem Seoul Classical Players (Korea Południowa).
Został opisany przez Strad Magazine jako jeden z najlepszych portugalskich skrzypków swojego pokolenia. Jako solista i koncertmistrz koncertował z takimi orkiestrami, jak: Orquesta Nacional de Espana, Brasil National Orchestra, Seoul Classical Players, Adana Philharmonic, Monterrey Symphony Orchestra, Krasnojarsk Symphony, Orquestra de Norte, Classica da Madeira.
Od 2014 roku jest koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra, liderem Baltic Neopolis Quartet oraz członkiem Baltic Neopolis Virtuosi. Z tymi zespołami zdobył szerokie uznanie słuchaczy i krytyki występując w salach koncertowych w Europie i Azji, w takich krajach jak m.in w Niemcy, Czechy, Litwa, Estonia, Norwegia, Malta, Portugalia, Hiszpania, Francja, Włochy, Chorwacja, Wietnam, Singapur, Kambodża, Rosja, Korea, Indie czy Chiny.
Jest również założycielem i liderem Guimarães String Quartet w Portugalii, z którym regularnie koncertuje w Europie i Azji. Do sukcesów muzyka należą wysoko oceniane przez krytyków nagrania płytowe oraz prowadzenie kursów mistrzowskich na całym świecie. Ma na swoim koncie liczne prestiżowe trasy koncertowe po Azji Południowo-Wschodniej, Chinach, Japonii, czy Stanach Zjednoczonych.
Najważniejsze wydawnictwa płytowe:
1. Karl Fiorini Violin Concertos Bartosz Żurakowski – dyrygent, Emanuel Salvador – solista, Sudecka Philharmonic Orchestra
2. Il Tramonto Baltic Neopolis Quartet
3. Migrations, muzyka Szymon Brzóska
4. Wartime Tryptichs – Emanuel Salvador (skrzypce), Ronaldo Rolim (fortepian) – Odradek records
5. 4 AM Tango – Baltic Neopolis Orchestra, Marcelo Nisinman (bandoneon), Emanuel Salvador (Koncertmistrz) – DUX
PIOTR SAWICKI
Absolwent I i II st. Państwowej Szkoły Muzycznej im. Garzyny Bacewicz w Warszawie.
W latach 2007-2012 Studiował na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie – wydział instrumentalny – gra na skrzypcach.
Warsztat muzyczny szlifował pod kierunkiem wielu wybitnych skrzypków-pedagogów takich jak: Prof. Mirosław Ławrynowicz, Prof. Andrzej Kulka, Prof. Andrzej Gębski, Prof. Janusz Wawrowski.
Ponadto współpracował z Magnificencjami wiolinistyki światowej takimi jak: Maestro Wolfgang Marschner, Andrzej Grudzień, Edward Zienkowski, Ariane Mateus, Roland Baldini i wielu innych wielce cenionych Profesorów.
Przez kilka lat uczestniczył w różnych kursach muzycznych krajowych i międzynarodowych. Wielokrotnie uczestniczył w konkursach i przesłuchaniach muzycznych.
Jako kameralista występuje na terenie niemal całego kraju w różnych przedsięwzięciach kulturalnych organizowanych przez: Polskie Radio, Stołeczna Estrada, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia w Kaliszu, w Domach Kultury, w Zespołach Pieśni i Tańca( Warszawianka, Kurpie), w Zespołach Ludowych (Powsinianie, Radosna, Tęcza), w obiektach sakralnych, w galeriach, w Bibliotece Narodowej.
Brał czynny udział w różnych wydarzeniach muzyczno-teatralnych organizowanych przez: Teatr Wielki, Teatr Dramatyczny, Sala Kongresowa, Kolegium Nobilium, Zamek Królewski. W 2014 uczestniczył w nagraniach ścieżki dźwiękowej do „Wiadomości” TVP 1, która była emitowana przez kilka lat. Jako Muzyk – statysta grał w serialu „Bodo” , a także na planie serialu „Belle Epoque”.
Swoje tourne zagraniczne odbył min. z Pan European Filharmonia na Festiwalach w Grecji, w Libanie. Kilkukrotnie koncertował w tournee z Orkiestrami w Niemczech. Solowe Koncerty dawał w Argentynie – Buenos Aires, Mar del Plata.
Od 2021 roku nawiązał współpracę z Zespołem Pieśni i Tańca „Soli Deo” w Nowym Dworze Mazowieckim. Obecnie pracuje z Orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod Dyrekcją Prof. Jana Miłosza Zarzyckiego, gdzie od marca 2022r został zastępcą Koncertmistrza.
W Kwietniu 2022 roku wystąpił razem z Jose Carrerasem podczas Koncertu Wielkanocnego emitowanego podczas Świąt w TVP 1.
Skrzypek gra na instrumencie współczesnego artysty lutnika, wielokrotnie nagradzanego za wybitne osiągnięcia, Pana Michała Różaka z Kościeliska. W 2001 roku Instrument otrzymał drugą lokatę na Międzynarodowym Konkursie lutniczym w miejscowości Mittenwald (Niemcy).
MANFREDO DI CRESCENZO
Ukończył studia akademickie w zakresie fortepianu w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „S. Cecilia” w Rzymie; kompozycji, muzyki chóralnej i dyrygentury chóralnej w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „G. Rossini” w Pesaro; instrumentacji w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „N. Piccinni” w Bari; dyrygentury w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „G. Rossini” w Pesaro.
Uczęszczał na Mistrzowski Kurs Pianistyczny w Accademia Musicale Pescarese u Maestro Bruno Mezzena. W październiku 1996 roku uczestniczył w seminarium Polifonii Sakralnej i Chorału Gregoriańskiego z Maestro Piergiorgio Righele i Maestro Bonifacio Baroffio. Uczestniczył również w Międzynarodowych Kursach Dyrygenckich prowadzonych przez Maestro Piero Bellugi we Florencji oraz w Mistrzowskich Kursach dla Dyrygentów prowadzonych przez Maestro Nicola Samale w Rzymie.
Wykonywał liczne koncerty zarówno we Włoszech jak i za granicą: Szwajcaria, Księstwo Liechtenstein, Austria, Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Anglia, Grecja, Bułgaria, Chorwacja, Serbia, Słowenia, Urugwaj, Argentyna, Brazylia. Był zapraszany do udziału w krajowych i międzynarodowych festiwalach muzycznych: „Castellarte ’91-’92”, „Rapallo Musica ’92”, „Landshut Musikfestpiel ’90”, „Stadterding Musik”, „Festival Mozarteum”, „Musica sotto le Stelle Pescara ’98”, „Pescara Musicarte ’97-’99-’02, „Basilea Musikfestpiel ’98”, International Review of Music „Historia Sacra et Saecularis” w Panteonie w Rzymie, „I Pomeriggi Musicali” – X Edycja w Avezzano (AQ), „Note di Classe” – XVIII Edycja w Flaiano di Pescara, IV Międzynarodowy Festiwal „al dolce vento dei fiati” w Ortonie (CH), VI Międzynarodowy Festiwal „Musica a. .. Dla (…) z. Fia… to…” w Celano (AQ), Międzynarodowy Festiwal Engadine w Sankt Moritz, Fondi Music Festival w Fondi (LT).
Dyrygował następującymi orkiestrami: „Constantinus Chamber Orchestra” z Belgradu, „Eleazar de Carvalho” Chamber Orchestra z Fortaleza (Brazylia), „Anello Musicale” Symphony Orchestra z Rzymu, „I Fiati Italiani” Orchestra z Novary, „N. Rota” z Monopoli (BA), Filharmonia Kameralna im Witolda Lutosławskiego z Łomży (Polska), Orkiestra Symfoniczna im Karola Namysłowskiego z Zamościa (Polska), Państwowa Filharmonia z Woroneża (Rosja).
Jest założycielem i pierwszym dyrygentem Corelli Chamber Orchestra w Roseto degli Abruzzi (Te) oraz Contemporary Symphony Orchestra w Rzymie.
Dyrygował operami „La Serva Padrona” i „Livietta e Tracollo” G. B. Pergolesiego; „La Canterina” F. J. Haydn; „La Dirindina” D. Scarlattiego; „Il Campanello” i „Don Pasquale” G. Donizettiego; „La Cambiale di Matrimonio”, „Il Barbiere di Siviglia” i „La Cenerentola” G. Rossiniego; „Le Nozze di Figaro”, „Lo Sposo Deluso” i „Don Giovanni” W. A. Mozarta; „Madama Butterfly” G. Pucciniego; „La Traviata” i „Rigoletto” G. Verdiego.
Grał i dokonywał nagrań muzycznych dla oficjalnej telewizji urugwajskiej „Canale 5 Tele Sodre” oraz dla niemieckiej telewizji „T.R.L.”. Skomponował utwory na fortepian solo oraz skrzypce i fortepian: Indisso, Esatonal, Serinteg, Emme, Forsimme i Staton; skomponował także muzykę do sztuki „Escuriale” Michela De Gelderode.
Jako wykładowca jest autorem dwóch opracowań metodycznych stosowanych w Konserwatoriach Muzycznych: „15 Testów Egzaminacyjnych z Teorii Muzyki, Solfeżu i Dyktacji” oraz „210 Dyktand Melodycznych” wydanych przez Wydawnictwo Primo Tema w Pescarze. Uczestniczył jako nauczyciel kompozycji i teorii muzyki w europejskim projekcie „Scala”, stworzonym przez Stowarzyszenie „Sound Socety” z Roseto degli Abruzzi. W 1999 roku nagrał płytę z muzyką, na której zarejestrował Romanze na głos i fortepian Francesco Paolo Tostiego z urugwajskim sopranem Beatriz Lozano.
Z Orkiestrą Kameralną Corelli w 2002 r. dał koncert finałowy 53. edycji „Michetti Prize” we Francavilla al Mare (CH), a w październiku 2003 r. odbył tournée po miastach Saloniki (Grecja), Sofia (Bułgaria), Zagrzeb (Chorwacja) oraz Kreuzlingen, Bazylea i Zurych (Szwajcaria). Latem 2003 roku wyprodukował DVD zawierające koncert Orkiestry Kameralnej Corelli, którą poprowadził podczas 5. edycji festiwalu artystycznego „Musica Sotto le Stelle”, który odbył się w klasztorze Abbazia S. Maria di Propezzano (TE).
W 2004 roku z Corelli Chamber Orchestra nagrał podwójną płytę z niepublikowaną muzyką Michele Mascittiego i Fedele Fenaroliego.
Prowadził seminaria i kursy mistrzowskie w różnych szkołach średnich i na wydziałach uniwersyteckich w regionach Abruzji i Lacjum. Współpracuje jako krytyk muzyczny z gazetą „Abruzzo nel Mondo”. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego Adriatico – Il Solista e l’Orchestra – 29. edycja, który odbywa się w ważnych zabytkach w gminach: Roseto degli Abruzzi (Te), Morro d’Oro (Te), Pineto (Te), Giulianova (Te) i Pescara.
Jest kierownikiem Katedry Ćwiczeń Chóralnych w Państwowym Konserwatorium Muzycznym im. N. Piccinni w Bari.
2 czerwca 2007 roku został odznaczony przez prezydenta Republiki Włoskiej Giorgio Napolitano w uznaniu jego osiągnięć artystycznych odznaczeniem „Cavaliere Ordine al Merito della Repubblica Italiana” (Rycerski Order Zasługi Republiki Włoskiej).
Od 2018 roku jest członkiem Komitetu Nadzorczego R.A.S.I. (Rete Artisti Spettacolo per l’Innovazione), dla sekcji muzycznej. Od 2020 roku jest twórcą i kierownikiem europejskiego projektu „El Sistema: metoda Abreu jako profilaktyka dyskomfortu młodzieży”, który odbywa się w mieście Pescara.