Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Preludium Festiwalowe

30 sierpnia, 2020 - 12:30 - 14:00

SACRUM ET MUSICA 2020

KADZIDŁO, godz. 12:45, Kościół pw. Świętego Ducha

FILHARMONIA KAMERALNA IM. W. LUTOSŁAWSKIEGO W ŁOMŻY
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI – dyrygent
ANNA MIKOŁAJCZYK-NIEWIEDZIAŁ – sopran
LESZEK ŚWIDZIŃSKI – tenor
W programie: słynne dzieła sakralne m.in. J.S. Bacha, W.A. Mozarta, A. Vivaldiego

WSTĘP WOLNY
bezpośrednia transmisja na 
www.facebook.com/filharmonialomza

ANNA MIKOŁAJCZYK-NIEWIEDZIAŁ
Absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej.
Współpracuje między innymi z Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką w Gdańsku i Operą Wrocławską. Pierwszoplanowe role operowe śpiewaczki to: Micaela – Carmen G. Bizeta, Tatiana- Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego, Eurydyka – Orfeusz i Eurydyka Ch.W. Glucka, Galatea – Acis i Galatea G.F. Haendla, Dydona i Belinda – Dydona i Eneasz H. Purcella, Fiordiligi- Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Donna Anna – Don Giovanni W.A. Mozarta, Vitellia – La clemenza di Tito W.A. Mozarta, Contessa- Le nozze di Figaro W.A.Mozarta, Elettra – W.A. Mozarta, Elisa- Il Re Pastore W.A. Mozarta, Sifare – Mitridate, Re di Ponto W.A. Mozarta, Pamina- Die Zauberflöte W.A. Mozarta, Maria – Madame Curie E. Sikory, Katarzyna Tanagli – Sąd ostateczny K. Knittla, Stanisława Przybyszewska – Olimpia z Gdańska K. Krauzego, Anna- The Rake’s Progress I. Strawińskiego, Desdemona – Otello G. Verdiego.
Występowała pod batutą tak znakomitych dyrygentów jak: Benjamin Bayl, Mirosław Jacek Błaszczyk, Piotr Borkowski, Jose Maria Florencio, Paul Goodwin, Fridrich Heider, Michał Klauza, Kazimierz Kord, Tadeusz Kozłowski, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Zsolt Nagy, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Charles Olivieri-Munroe, Wojciech Rajski, Marcin Sompoliński, Stefan Stuligrosz, Marek Štryncl, Roman Valek, Antoni Wit, Andryj Yurkevich.
Jest odtwórczynią wielu dzieł współczesnych. Prawykonania swoich kompozycji powierzają jej między innymi tacy kompozytorzy jak Zygmunt Krauze, czy Paweł Łukaszewski.
Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno – kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Współpracuje z wybitnymi przedstawicielami tego nurtu wykonawczego w Polsce i poza granicami kraju.
W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.
W listopadzie 2011 roku odbyła się w Operze Bałtyckiej prapremiera opery Elżbiety Sikory Madame Curie,  w której artystka zaśpiewała partię tytułową. Zarówno przedstawienie jak główna rola zostały nagrodzone wieloma nagrodami. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l’Europe de l’Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD Madame Curie wydane przez firmę DUX.
W 2015 roku taką samą nagrodę otrzymał dwupłytowy album Musica Sacromontana IX – „Pasquale Anfossi Oratorio la Morte di san Filipo Neri” z udziałem śpiewaczki.
Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Brała udział w realizacji płyt z zespołami: Ars Nova, Dekameron, Il Canto, Capella Augustana, z orkiestrami: Concerto Polacco, Kleine Kammer-Musique, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Polska Orkiestra Radiowa. Wiele z nich nominowanych było do nagrody fonograficznej FRYDERYK, a 9 albumów płytowych tę nagrodę otrzymało. Między nimi solowa płyta na której śpiewaczka wraz z pianistą, Edwardem Wolaninem prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego. Nagranie to zostało wyróżnione dwiema nagrodami FRYDERYK 2008 w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku. W ubiegłym roku doceniona nagrodą FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna, została płyta Stabat Mater -Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae – Paweł Łukaszewski.

 

LESZEK ŚWIDZIŃSKI
Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F.Chopina w klasie Kazimierza Pustelaka, doskonalił swoje umiejętności m. in. na Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich w salsburskim „Mozarteum”. Obecnie należy do najbardziej wszechstronnych i cenionych polskich tenorów. Jego bieżący repertuar cieszy się różnorodnością partii operowych, oratoryjnych, operetkowych, pieśniarskich, począwszy od koloraturowych kreacji-buffa, Rossiniego do spintowych, dramatycznych ról Verdiego i Pucciniego. Jest znakomitym księciem w „Kopciuszku” Rossiniego jak również wiarygodnym i wzruszającym Manrikiem w „Trubadurze ” Verdiego. Zadebiutował w 1989 roku na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w roli Ferranda w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta, gdzie można go usłyszeć w głównych tenorowych partiach repertuaru tej opery. Od 1991 roku jest solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Jego największe kreacje na tej scenie to Edgar w „Łucji z Lammermooru”, Alfredo w „Traviacie”, w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, Rudolf w „Cyganerii”, Don Ottavio w „Don Giovannim” czy Daniło w „Wesołej wdówce” Lehara. 

Jest tenorem, który na stałe współpracuje z większością polskich teatrów operowych i operetkowych. Rokrocznie koncertuje na wielu scenach świata: Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Portugalii, Irlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Danii, Kanady, Japonii, Libanu i Izraela. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Jest honorowym uczestnikiem licznych festiwali w kraju i za granicą. W sezonie 2004-2005 powiększył swą działalność o repertuar piosenkarski i filmowy (udział w serialu „Na dobre i na złe”), użyczenie głosu do nagrania ścieżki dźwiękowej do filmu pt: „Bel canto”. W czasie pandemii śpiewał na rzecz personelu medycznego – nagranie arii Kalafa z opery „Turandot” na portalu Youtube. Obecnie również zaangażowany pedagog i animator kursów wokalnych, juror w konkursach i współtwórca festiwali operowych i operetkowych.

Details

Date:
30 sierpnia, 2020
Time:
12:30 - 14:00
Event Category: