Wczytywanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • wydarzenie już minęło.

Uroczyste zakończenie XLVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku

31 sierpnia - 19:00 - 20:00

Miejsce koncertu: Kościół Ewangelicko-Augsburski w Giżycku

KATARZYNA DONDALSKA – sopran koloraturowy
IZABELA BŁAWAT-LEOFREDDI – skrzypce
JIWON SONG (KOREA POŁUDNIOWA) – baryton
PIOTR SAWICKI – skrzypce

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI – dyrygent

W programie m.in.: J.S. Bach, W.A. Mozart, arie i duety operowe

WSTĘP WOLNY

 

KATARZYNA DONDALSKA
Należy do grona najwybitniejszych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Wielka śpiewaczka operowa Barbara Bonney, w wywiadzie udzielonym dla Telewizji BBC podczas Cardiff Singer of the World Festival, po wysłuchaniu śpiewu polskiej artystki, nazwała ją „Ósmym Cudem Świata”. Trudno się dziwić takiemu entuzjazmowi – ktokolwiek chociaż raz usłyszy ten piękny, zmysłowy głos, fenomenalną technikę a nade wszystko swobodę w poruszaniu się w stratosferycznych przestrzeniach sopranu, będzie przekonany o słuszności tego stwierdzenia i autentycznego zachwytu wypowiadającej te słowa.
Katarzyna Dondalska jest kontynuatorką tradycji poruszania się po wokalnej stratosferze, wyznaczonych przez legendarne soprany koloraturowe, wśród których przede wszystkim należy wymienić Ernę Sack, Mado Robin oraz najbardziej fascynującą Bognę Sokorską.
Artystka rozpoczęła swoją edukację muzyczną w wieku 5 lat. Podtrzymując rodzinną tradycję grała na skrzypcach. Zainteresowanie śpiewem pojawiło się z czasem i zaowocowało rozpoczęciem nauki pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny (pierwszej uczennicy wielkiej Ady Sari) w gdańskiej Akademii Muzycznej. Po roku studiów w Gdańsku na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim kontynuowała je w Niemczech w Staatliche Hochschule für Musik Würzburg. Studia ukończyła uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką znanych międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur-Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. W 2011 r. otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej wokalistyka przyznany przez Radę Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Do jej znaczących ról należą: Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie oraz Konstancja w Uprowadzeniu z seraju, Zerbinetta w Ariadnie na Naxos, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna, Rozyna w Cyruliku sewilskim, tytułowa partia w operze Słowik I. Strawińskiego czy W. Braunfelsa. Wszystkie te partie kreowała na wielkich scenach operowych na świecie: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.
Występowała na estradach znaczących sal koncertowych: New York Avery Fisher Concert Hall, Disney Concert Hall Los Angeles, Washington John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Chicago Music Hall, John Bassett Theatre Toronto, Philadelphia Verizon Hall/The Kimmel Center, Copley Symphony Hall/San Diego, Paramount Theater/Seattle, Orpheum Theater/Vancouver, Royal Theater/Victoria, Salle Wilfrid-Pelletier/Montreal, National Arts Centre/Ottawa, Winspear Centre Edmonton, Jack Singer Concert Hall Calgary, Tonhalle Düsseldorf, Fruchthalle Kaiserslautern, Friedrichstadtpalast Berlin, Schloss Benrath Düsseldorf, Konzerthaus Stockholm, DR Koncerthuset Kopenhagen, Königin-Elisabeth-Saal/Antwerpia, Alte Oper Frankfurt, Kölner Philharmonie, Philharmonie Berlin, Carl-Orff-Saal am Gasteig München czy Konzerthaus am Gendarmenmarkt Berlin. Współpracowała ze znakomitymi orkiestrami: Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, San Diego Symphony Orchestra, WDR Rundfunkorchester Köln, NDR Rundfunksinfonieorchester Hannover, Deutsches Filmorchester Babelsberg, BBC Orchestra London, Bruckner-Symphonieorchester Linz. Śpiewała pod batutą wybitnych dyrygentów takich, jak Wasilij Petrenko, Dennis Russell Davies, Roberto Abbado, Carlo Rizzi, Peter Falk, Michael Jurowski, Theodor Guschlbauer, Peter Guth, Klaus Arp, Philip Ellis, Richard Armstrong, Ira Levin, Hans Graf, Howard Griffiths, Marko Letonja, Gabriele Ferro, Grzegorz Nowak, Michał Dworzyński, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Antony Hermus, Victor Pablo Pérez, Modestas Pitrénas, Szymon Makowski.
Jej nazwisko pojawiało się na afiszach obok tak wielkich, światowego formatu artystów, jak Edita Gruberowa, Anna Tomowa-Sintow, Wiesław Ochman, Francisco Araiza, Elmar Gunsch, Günter Wewel, Gunter Emmerlich, Barbara Bonney, Pete York, Paul Esswood, Lanze Ryan, Stefan Pop, Desiree Rancatore, Dmitry Korchak, Anna Maria Kaufmann, Katherine Merling, Hanno Müller-Brachmann, Anna Goryachov, Sebastian Reinthaller, Tom Allen, Markus Werba, Diana Damrau, Maciej Pikulski, Madeleine Wehle, Brigitte Mira, Ingrid Surgenor, Ingrid Kreuder, Stefan Johannes Walter, Daniele Abbado, Bogusław Kaczyński, Alexander Petrov, Lesley Garrett, Ute Lemper, Till Brönner, Klaus Hoffmann, Joja Wendt, Włodek Pawlik czy Chris de Burgh.
Katarzyna Dondalska została wyróżniona nagrodą „Ikony Warmii i Mazur 2018” przez Prezydenta Miasta Olsztyna Piotra Grzymowicza oraz Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gustawa Marka Brzezina za wybitne osiągnięcia artystyczne w kraju i na świecie.
W roku 2021 otrzymała Zachodniopomorskiego Nobla w dziedzinie nauk artystycznych przyznanego przez Zachodniopomorski Klub Liderów Nauki i Wojewodę Zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego oraz Złotą Odznakę Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego z rąk Marszałka Województwa Olgierda Geblewicza.
W roku 2015 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej, od października 2015 r. pełni funkcję profesora nadzwyczajnego w Akademii Sztuki w Szczecinie, a w lutym 2021 r. jako pierwszy pedagog w historii wydziału wokalnego Akademii Sztuki otrzymała tytół Profesora Belwederskiego od Prezydenta Polski.
Wystąpiła w wielu produkcjach telewizyjnych i radiowych dla m.in. ARD, BR, SAT1, ZDF, RBB, NDR, WDR, BBC,RAI, TVP, PR1.
Jako pierwsza dokonała nagrań arii Karla Dittersa von Dittersdorf oraz pieśni religijnych Ottona Mieczysława Żukowskiego. Brała udział w wielu nagraniach.
Od roku akademickiego 2023/24 Kierownik Seminarium Doktoranckiego oraz Kierownik Katedry Wokalistyki w AS w Szczecinie.

IZABELA BŁAWAT-LEOFREDDI
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej im Zygmunta Noskowskiego w Gdynii. W wieku 10 lat po wygranym konkursie skrzypcowym została zaproszona do kontynuowania nauki w klasie skrzypiec Prof. Krystyny Jureckiej w OSM im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku.
W 2007 roku ukończyła elitarną Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie skrzypiec Prof. Mirosława Lawrynowicz, A. Gębskiego i M. Zebury. Następnie edukację muzyczną kontynuowała w Akademii Muzycznej w Maastricht w mistrzowskiej klasie skrzypiec Prof. R. Szredera oraz w Konserwatorium Muzycznym Świętej Cecylii w Rzymie w klasie prof. F. Leofreddi W 2020 roku otrzymała tytuł magistra sztuki w specjalności skrzypce w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie ucząc się w klasie skrzypiec prof. A. Gębskiego i dr Kamili Wąsik.
Od najmłodszych lat zdobywała czołowe nagrody w konkursach ogólnopolskich jako solistka i kameralistka m.in w Konkursie skrzypcowym im. G. F. Telemanna w Poznaniu czy Konkursu skrzypcowego im. K. Januszajtis w Gdańsku, była też laureatką konkursu Polskiego Radia „ Wieniawski Junior”. W roku 2005 otrzymała nagrodę specjalną Polskiego Związku Artystów Lutników za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Była trzykrotną stypendystką prezydenta miasta Gdynia i podopieczną „ Rotary Club” w Gdynii.
Od roku 1999- 2007 była objęta programem stypendialnym Funduszu na Rzecz Dzieci.
Uczestniczyła w licznych międzynarodowych kursach mistrzowskich doskonaląc swe umiejętności pod okiem wybitnych pedagogów takich jak Mirosław Ławrynowicz, Andrzej Gębski, Fulvio Leofreddi, Marek Zebura, Yair Kless, Robert Szreder, Konstanty Andrzej Kulka, Krystyna Jurecka, Mark Ghothoni, Roland Baldini oraz Royal String Quartet .
Uczestniczyła w licznych festiwalach jako kameralistka i solistka m.in. Grachten Festival w Amsterdamie, czy Savonlinna Music Academy w Finalndii.
Koncertowała w Niemczech, Finlandii, Holandii, Belgii, Szwecji, Włoszech, Francji oraz w Polsce.
W marcu 2022 wygrała konkurs na stanowisko koncertmistrza Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

JIWON SONG
Południowokoreański baryton urodzony w 1982 roku, zbudował znakomitą międzynarodową karierę, urzekając publiczność swoją imponującą charyzmą sceniczną i bogatym, ekspresyjnym głosem. Mieszka i pracuje we Francji, występując w najważniejszych teatrach operowych i na scenach koncertowych w Europie, stając się cenionym interpretatorem dramatycznego i lirycznego repertuaru barytonowego.
Rozpoczął formalną edukację w Conservatorio di Parma we Włoszech, zgłębiając tradycję operową tego kraju, a następnie doskonalił swój kunszt jako młody artysta w CNIPAL w Marsylii w sezonie 2013-2014. Pod okiem cenionych mentorów rozwinął dogłębne zrozumienie techniki wokalnej i interpretacji, co od tamtej pory ukształtowało jego występy sceniczne.
Jiwon Song wcielił się w jedne z najbardziej ikonicznych partii barytonowych w kanonie operowym. Jego nadchodzące występy w 2025 roku obejmują Germonta w „La Traviacie” z Labopera Val d’Oise oraz tytułową rolę w „Nabucco” z Labopera Périgord-Dordogne. Do jego ostatnich osiągnięć w karierze należą role Scarpii w „Tosce”, Escamilla w „Carmen” oraz Germonta w „La Traviacie”, którą ten ostatni wystąpił w produkcjach Opéra Nomade i Opéra Clermont-Ferrand. W repertuarze ma również role takie jak „Rigoletto”, „Don Giovanni”, „Marcello” i „Cyganeria” – Silvio, co świadczy o jego wszechstronności w operowej tradycji włoskiej, francuskiej i niemieckiej. Poza operą, Jiwon Song odniósł sukcesy jako solista koncertowy, wykonując Requiem Verdiego w Opéra Comédie de Montpellier, Requiem Mozarta oraz Die Schöpfung Haydna z Choeur de Paris. Jego kunszt wokalny został również utrwalony w nagraniach, w tym w wydanym w 2024 roku albumie Stabat Mater Clémence Grandval. Ponadto, brał udział w najważniejszych koncertach galowych oper, takich jak Grands Airs d’Opéra na Festival de Sète.
Jego wyjątkowy talent został doceniony na prestiżowych międzynarodowych konkursach, zdobywając pierwszą nagrodę na Korsykańskim Międzynarodowym Konkursie Wokalnym (2021), Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Lavaur (2018) i Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Mâcon (2017), między innymi. Te wyróżnienia dodatkowo ugruntowały jego reputację jako artysty o wybitnych zdolnościach wokalnych i dramatycznych.

PIOTR SAWICKI
Absolwent I i II st. Państwowej Szkoły Muzycznej im. Grażyny Bacewicz w Warszawie.
W latach 2007-2012 Studiował na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie – wydział instrumentalny – gra na skrzypcach.
Warsztat muzyczny szlifował pod kierunkiem wielu wybitnych skrzypków-pedagogów takich jak: Prof. Mirosław Ławrynowicz, Prof. Andrzej Kulka, Prof. Andrzej Gębski, Prof. Janusz Wawrowski.
Ponadto współpracował z Magnificencjami wiolinistyki światowej takimi jak: Maestro Wolfgang Marschner, Andrzej Grudzień, Edward Zienkowski, Ariane Mateus, Roland Baldini i wielu innych wielce cenionych Profesorów.
Przez kilka lat uczestniczył w różnych kursach muzycznych krajowych i międzynarodowych. Wielokrotnie uczestniczył w konkursach i przesłuchaniach muzycznych.
Jako kameralista występuje na terenie niemal całego kraju w różnych przedsięwzięciach kulturalnych organizowanych przez: Polskie Radio, Stołeczna Estrada, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia w Kaliszu, w Domach Kultury, w Zespołach Pieśni i Tańca( Warszawianka, Kurpie, Soli Deo), w Zespołach Ludowych (Powsinianie, Radosna, Tęcza), w obiektach sakralnych, w galeriach, w Bibliotece Narodowej.
Brał czynny udział w różnych wydarzeniach muzyczno-teatralnych organizowanych przez: Teatr Wielki, Teatr Dramatyczny, Sala Kongresowa, Kolegium Nobilium, Zamek Królewski. W 2014 uczestniczył w nagraniach ścieżki dźwiękowej do „Wiadomości” TVP 1, która była emitowana przez kilka lat. Jako Muzyk – statysta grał w serialu „Bodo” , a także na planie serialu „Belle Epoque”.
Swoje tourne zagraniczne odbył min. z Pan European Filharmonia na Festiwalach w Grecji, w Libanie. Kilkukrotnie koncertował w tournee z Orkiestrami w Niemczech. Solowe Koncerty dawał w Argentynie – Buenos Aires, Mar del Plata.
Obecnie pracuje z Orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod Dyrekcją Prof. Jana Miłosza Zarzyckiego, gdzie od marca 2022 r. został zastępcą Koncertmistrza.
W Kwietniu 2022 roku wystąpił razem z Jose Carrerasem podczas Koncertu Wielkanocnego emitowanego podczas Świąt w TVP 1.
Od lutego 2023r jest członkiem kapituły Związku Producentów Audio Video.
Skrzypek gra na instrumencie współczesnego artysty lutnika, wielokrotnie nagradzanego za wybitne osiągnięcia, Pana Michała Różaka z Kościeliska. W 2001 roku Instrument otrzymał drugą lokatę na Międzynarodowym Konkursie lutniczym w miejscowości Mittenwald (Niemcy).

Szczegóły

Data:
31 sierpnia
Czas:
19:00 - 20:00
Wydarzenie kategoria:

Miejsce

Kościół Ewangelicko-Augsburski w Giżycku
Pl. Grunwaldzki 6
Giżycko,
+ Mapa Google