BARBARA MOŚCICKA – sopran koloraturowy
ZBIGNIEW MALAK – tenor
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
JACEK ROGALA – dyrygent
W programie: muzyka lekka, łatwa i przyjemna
BARBARA MOŚCICKA
Przygodę z muzyką zaczęła w wieku 9 lat. W 2014 ukończyła I stopień szkoły muzycznej grając na flecie poprzecznym.
Od 2019 roku absolwentka PSM I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu. Dyplom ukończyła z oceną celującą będąc w klasie śpiewu Rafała Żurakowskiego.
Aktualnie dyplomantka studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w klasie dr hab. Marty Brzezińskiej-Szmaj, w Akademii muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Finalistka Jubileuszowego Międzynarodowego Konkursu Operetkowo-Musicalowego pod honorowym patronatem Wiesława Ochmana
W 2022 roku wystąpiła z Akademicką Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Alexandra Humali w koncertowej wersjii „Don Giovanniego” wcielając się w rolę Zerliny. Współpracowała również z Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Opolskiej, Orkiestrą Nuso, Orkiestrą Królewską.
Na II Ogólnopolskim Konkursie Władysława Żeleńskiego otrzymała nagrodę specjalną dla najlepszego sopranu koloraturowego.
W 2023 roku zadebiutowała jako Musetta w operze La Boheme Giacomo Pucciniego w reżyserii Michała Znanieckiego.
Od 2024 roku wykonuje partię Adeli w operetce J. Straussa „Zemsta Nietoperza” w teatrze Arte Creatura.
Swoje umiejętności doskonaliła na wokalnych kursach mistrzowskich u m.in. Mariusza Kwietnia, Heleny Zubanovich, Iwony Hossy, Marka Rzepki, Adama Zdunikowskiego, Magdaleny Idzik.
ZBIGNIEW MALAK
Śpiewak operowy, tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Występował na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Opery Narodowej w Pradze, Opery Narodowej w Brnie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Polskiej Opery Królewskiej oraz Warszawskiej Opery Kameralnej. Koncertował w Filharmonii Krakowskiej. Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Pomorskiej oraz w Thomaskirche w Lipsku.
Od kilku lat współpracuje z Capellą Cracoviensis, z którą występował między innymi na festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz na festiwalu Tage Alter Musik w Ratyzbonie.
W swoim repertuarze posiada między innymi role: Tamina w Czarodziejskim Flecie i Don Ottavia w Don Giovannim W. A. Mozarta, Narrabotha i 1. Żyda w Salome R. Straussa, Ismaela w Nabucco G. Verdiego oraz Hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego.
Wykonuje także muzykę oratoryjno-kantatową: Magnificat oraz kantaty J. S. Bacha, Mesjasza i Samsona G. F. Haendla, Requiem i Mszę koronacyjną W. A. Mozarta, Stworzenie świata J. Haydna, IX Symfonię L. van Beethovena, Raj i Peri R. Schumanna oraz Harnasie K. Szymanowskiego.
Pracował z dyrygentami, takimi jak: Stefan Soltesz, Kazushi Ono, Michał Klauza, Łukasz Borowicz, Jakub Hruša, Christina Pluhar, Tadeusz Kozłowski, Jan Tomasz Adamus, Rafał Janiak, Warcisław Kunc, Grzegorz Nowak, Marta Kluczyńska, Jerzy Wołosiuk, Jan Miłosz Zarzycki oraz Wojciech Rodek.
Miał przyjemność współpracy z reżyserami, między innymi: Mariuszem Trelińskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Garbaczewskim, Cezarym Tomaszewskim, Davidem Radokiem, Jiřím Heřmanem, Pią Partum, Annilese Miskimmon oraz Pawłem Szkotakiem.
JACEK ROGALA
fot. Justyna Mroczek
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992).
Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000).
Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.