Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Capella

1 września, 2019 - 13:00 - 15:00

ŁOMŻA, godz. 13:00 – Katedra Łomżyńska pw. Św. Michała Archanioła, ul. Dworna 25
OSTROŁĘKA, godz. 18:00 – Ostrołęckie Centrum Kultury, ul. Inwalidów Wojennych 23

CAPELLA BYDGOSTIENSIS
JON FYLLING (NORWEGIA) – dyrygent
WALDEMAR KOŚMIEJA – skrzypce
W programie: A. Vivaldi, W.A. Mozart, E. Elgar

WSTĘP WOLNY

JON FYLLING
Jon Fylling urodził się w 1955 roku w północnej Norwegii. Edukację muzyczną zdobył studiując przez 8 lat w Bergen i Oslo w Narodowej Akademi Muzycznej uzyskując stopień doktora dyrygentury chóralnej w 1984 roku. Był Dyrygentem w Katedrze Nidaros w 1984 roku. W 1993 roku pracował w Szwecji. Od 1985 przebywa i pracuje w okolicy Oslo w regionie Ostfold jednocześnie realizując gościnne projekty poza granicami kraju.
Podczas ponad 35 letniej pracy dyrygował wszystkimi najwiekszymi dziełami jak oratoria i msze z chórem i orkiestrą, takie jak „Requiem” (Brahms, Verdi, Mozart), Święty Paweł i Eliasz (Mendelssohn), Mesjasz (Handel), Pasja według św. Mateusza i Msza h-moll(Bach).
W 2002 r. założył Orkiestrę Symfoniczną Ostfold, którą nadal dyryguje. Od 2010 do 2012 był dyrektorem i kierownikiem artystycznym Grenland Symphony Orchestra. Z tymi dwoma oraz innymi orkiestrami występował wiele razy z najwybitniejszymi dziełami klasycznymi i romantycznym repertuarem takich kompozytorów jak: Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms i Czajkowski. Dyrygował gościnnie profesjonalnymi orkiestrami zarówno w Norwegii jak i za granicą (2010: Charków Filharmonia – Ukraina)
Dyrygował ponad 30 chórami i zespołami wokalnymi realizując wszystkie najważniejsze dzieła chóralne, zarówno a capella oraz z towarzyszeniem orkiestry. Zdobył duże doświadczenie pracując ze wszystkimi gatunkami muzycznymi: z muzyką ludową, jazzem i popularną muzyką chóralną. Był założycielem różnych zespołów wokalnych z którymi zdobywał nagrody w konkursach krajowych i międzynarodowych (Oskarshamn, Szwecja, Tuluzie, Hiszpanii i Spittal w Austrii)
Zdobywał sporo zasług jako aranżer i kompozytor muzyki chóralnej i instrumentalnej. Jego aranżacje są poszukiwane i wykorzystywane przez różne zespoły. Nagrał również kilka płyt CD, częściowo z własnego materiału.
Realizował wiele projektów muzyki pop i jazzu. Współpracował z większością popularnych norweskich artystów jak Sissel Kyrkjebo Jan Eggum, Hanne Krogh i innych. By kierownikiem i dyrektorem artystycznym ponad 50 projektów. Tworzył projekty cross-over, na przykład w Szwecji i RPA. Znany jest jako eksperymentator w tworzeniu relacji z publicznością podczas swoich koncertów łącząc elementy muzyczne ze scenografią i choreografią.
Ponad 25 lat jest wykładowcą w High School Musical Program ucząc dyrygowania, emisji głosu, ksztacenia suchu, kompozycji i pracy z projektami.
Prowadzi wiele warsztatów i seminariów dla chórów.
Często zapraszany jest jako juror do konkursów.
Jon Fylling posiada szerokie doświadczenie z chórami i orkiestrami. Znany jest z eksperymentów z muzycznym przekazem i koncertowymi ustawieniami, często łącząc elementy muzyczne i dramatyczne, jak Mendelssohna „Eliasz” z baletu. Przedstawia dużą część centralnego oraz norweskiego repertuaru, ale także niejedne z wielkich chóralnych/orkiestrowych utworów jako „Niemiecki Requiem” Brahmsa, „Requiem” Verdiego i Mozarta, zarówno „Eliasza” i „Święty Paweł” Mendelssohna. Ma znaczący udział w muzyce popularnej i jazzie,  w ten sposób współpracował z większością popularnych norweskich artystów takich jak Sissel Kyrkjebo Jan Eggum, Hanne Krogh … Trudził się zarówno dla wykonawców jak i dla publiczności, stąd pierwsze kilka występów z kompozytorami norweskimi. Prowadził kilka projektów cross-over, dla instancji, wokalne i instrumentalne projekty między Norwegią a Republiką Południowej Afryki, połączenie muzyki klasycznej i popularnej. Z uczniami i jego zespołami muzycznymi, prowadził oraz aranżował dla ponad 50 projektów.
Jon Fylling został dyrygentem i dyrektorem artystycznym Ostfold Region Symphony Orchestrasince 2002 i od 2010 roku Grenland Symfoniorkester. Regularnie gośći prowadząc zespoły takie jak: Orkiestra Filharmonii w Charkowie (Ukraina 2010), Oslo Symfoniorkester (1997 – 2005), orkiestra Barokowa Barokkanerne (Oslo 1987-2002), Ostfold Kammerorkester (1985-1990). Muzyka i teatr są ważną częścią jego myślenia ale także pracował z musicalami, operami i występami baletu w wielu przypadkach jako współ-dyrektor inscenizacji, jak z CHESS w 1990 roku i „Porgy & Bess” w 1994 roku. Często wykorzystuje dramatyczne i wizualne elementy w jego występy, zawsze myśli nad aspektami wizualnymi, bez względu na gatunek.
Jon Fylling kierował wiele chórów, zarówno amatorów, jak i chór biznesu Oslo (popularne i jazzowe repertuary), Chór Filharmonii w Bergen, Nedenes Amt mixtum compositum Voci Nobili, chór Nordstrand (grupa jazzowa), chór Fredrikstad Chamber itp . albo profesjonalne, takie jak chór Grieg Academy Chamber, kameralnych śpiewaków Norweskich Norske Selskap. Założył różne zespoły wokalne, takie jak chór kameralny http://www.norskekammersangere.no w 1994 roku, z którym stworzył repertuar a cappella, i  nagrał 3 albumy . Ze swoim chórem zdobył wiele nagród zarówno w konkursach norweskich jak i międzynarodowych. Jest regularnie zapraszany jako członek jury w konkursach i jako wykładowca, opracował projekty trenerskie dla lokalnych chórów w Norwegii.
Jon Fylling zyskał spore zasługi jako aranżer i kompozytor muzyki zarówno chóralnej jak i instrumentalnej. Jego rozwiązania są poszukiwane i wykorzystywane przez różne zespoły. Załóżmy, wspominając między innymi: Królowa Symphonic 2012 „Den fyrste songen”, na „Wig Wam” symfoniczny, różnych musicali: „Hair”; „Maribel F Patria” przez Geirr Lystrup „Soria Moria”; „Ronja Roverdatter” musicale „Byen Brenner”, „Isfront” i „Karry Kalkun” Svein Gundersen.
Jon Fylling nagrał kilka płyt i przyczynił się do innych produkcji: Wig Wam Symphonic DVD z koncertu na żywo wraz z Orkiestrą Ostfold Symph. i Hafslundsoy chór: do CDS „HVA Skal jeg gi deg (Wenche Myhre,” Ta meg til Havet (Hanne Krog) „,” Landevei (Stein Ingebriktsen) „,” kärry Kalkun (Musikal – Svein Gundersen) „z norweskim zespołem wokalnym.

 

ORKIESTRA KAMERALNA CAPELLA BYDGOSTIENSIS to etatowy zespół Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wystąpiła na najbardziej znaczących estradach Polski i Europy, w salach tak prestiżowych, jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, Schauspielhaus w Berlinie, Schloss Mirabell w Salzburgu, Pałac Królewski w Sztokholmie, El Escorial w Hiszpanii, w Sali Radia Holenderskiego w Utrechcie, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Auli Leopoldinum we Wrocławiu czy Filharmonii Lwowskiej. Z orkiestrą, w uznaniu jej kunsztu bardzo chętnie koncertowali najwięksi soliści i dyrygenci. Capella Bydgostiensis dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni polskich, holenderskich, hiszpańskich, a także nagrań radiowych i telewizyjnych. Jednym z ciekawszych przedsięwzięć ostatnich lat było kilkutygodniowe tournée orkiestry w Brazylii w 2010, 2011 i 2012. W 2012 Capella Bydgostiensis nagrała CD (DUX) pod dyrekcją J.M. Florência z udziałem brazylijskiej skrzypaczki Marii F. Krug. W 2014 orkiestra zagrała w Filharmonii Berlińskiej. Z okazji obchodzonego w 2013 jubileuszu 60-lecia Filharmonii Pomorskiej w 2014 ukazały się dwie nowe płyty Capelli: pt. Ave Maria nagrana we współpracy ze znakomitą sopranistką Barbarą Kubiak oraz album pt. Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (Ewa Kupiec – fortepian, Mariusz Smolij – dyrygent). To CD nagrane dla cenionej i szeroko znanej w świecie firmy Naxos otrzymało nagrodę Fryderyk 2015 w kategorii Najlepszy album polski za granicą. W marcu 2015 bydgoscy kameraliści wystąpili w Konzertahalle C.Ph.E Bach we Frankfurcie nad Odrą z okazji 200 lat Singakademie Frankfurt (Oder). W 2017 Capella Bydgostiensis obchodziła jubileusz 55-lecia, z tej racji zespół otrzymał od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Medal Unitas Durat Palatinatus Cuiaviano-Pomeraniensis oraz nagrodę za całokształt działalności.

Details

Date:
1 września, 2019
Time:
13:00 - 15:00
Event Category: