ANNA JEREMUS-LEWANDOWSKA
Profesor sztuk muzycznych, doktor habilitowany.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G. Rossiniego Cyrulik sewilski na scenie Państwowej Opery w Bydgoszczy. Następnie brała udział w premierowych przestawieniach opery W. A. Mozarta Czarodziejski flet (Królowa nocy) w Operze Śląskiej, współpracowała z Warszawską Operą Kameralną oraz Operetką Warszawską. Na stałe była związana z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym brała udział w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach operowych. Z Teatrem Wielkim w Łodzi wielokrotnie występowała na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii odbywając tournée artystyczne. Brała udział w premierach Strasznego dworu, Halki i Barona cygańskiego w Chicago, USA.
Przez pięć lat, brała udział w muzycznych programach telewizyjnych, przedstawiając przeboje kompozytorów polskich oraz najpopularniejsze arie z repertuaru operowego i operetkowego dla TV Regionalnej i TV Polonia.
Kreowała partię Hanny w bezpośredniej transmisji na cały świat przedstawienia Straszny dwór S. Moniuszki, realizowanej przez TV Polania. Współpracowała z zespołem Polskiej Opery Kameralnej, śpiewając główne partie w licznych przedstawieniach operowych na terenie całego kraju.
W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego. Najważniejsze role: Rozyna w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Norina w Don Pasquale, Adina w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie, Konstancja w Uprowadzeniu z seraju, Zuzanna w Weselu Figara W.A. Mozarta, Violetta w Traviacie, Gilda w Rigoletto G. Verdiego, Hanna w Strasznym dworze St. Moniuszki, Basia w Krakowiakach i Góralach J. Stefaniego oraz Adela w Zemście nietoperza J. Straussa, Laura w Studencie żebraku K. Millöckera. Była również wielokrotnie solistką Festiwali Operowo?Operetkowych w Ciechocinku.
Działalność pedagogiczną rozpoczęła na Uniwersytecie Łódzkim – w Katedrze Edukacji Artystycznej. Następnie współpracowała z UMFC z Wydziałem Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku.
Od 2010 roku prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
Jest członkiem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego, Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Swój czas dzieli pomiędzy działalność pedagogiczną, naukową i publicystyczną, ale przede wszystkim aktywną działalność koncertową. Prowadzi spotkania z twórcami kultury w ramach Czwartkowego Forum Kultury Politechniki Łódzkiej.
Jest twórcą i dyrektorem Letniego Festiwalu Muzycznego w Kutnie. Program festiwalu skupia się na muzyce klasycznej, a wydarzenia w jego ramach odbywają się w całym mieście i okolicach. Pierwsza edycja odbyła się w 2010 roku. Od 2009 roku prowadzi Międzynarodowe Warsztaty Wokalne w Kutnie.
Wydała płyty CD: Odgłosy wiosny (2003), Ave Maria – muzyka sakralna (2004), Najpiękniejsze kolędy (2004), Kolędy polskie – T. Trojanowski (2009), Liryki na sopran z fortepianem do słów M. Konopnickiej, M. Matuszewskiego (2012), Stanisław Moniuszko – najpiękniejsze pieśni (2019)
W 2011 otrzymała Honorową Nagrodę Prezydenta Miasta Kutna w dowód uznania za szczególne zasługi w zakresie promocji Kutna poprzez wieloletnią działalność artystyczną.
W 2014 roku otrzymała medal „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej – za wybitne dokonania dla kultury polskiej i miasta Łodzi, przyznany przez Towarzystwo Przyjaciół Łodzi.
W 2014 roku została odznaczona Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
W 2016 odznaczona Medalem Złotym za długoletnia służbę, nadanym przez Prezydenta RP.
W 2017 odznaczona medalem „Zasłużony dla Powiatu Kutnowskiego”, nadanym uchwałą Rady Powiatu w Kutnie i Zarządu Powiatu w Kutnie – za wieloletnią działalność artystyczną i wybitne osiągnięcia w dziedzinie rozwoju kultury, popularyzację wiedzy o Powiecie oraz wkład w rozwój i promocję Powiatu Kutnowskiego w sferze życia społecznego, nauki i kultury.
W 2018 odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi, nadanym przez Prezydenta RP.
MARTA KSIĄŻEK
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II Stopnia im. F. Chopina w Poznaniu. W 2016 roku ukończyła studia na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie śpiewu prof. dr hab. Anny Jeremus-Lewandowskiej.
Występowała z Orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży, a także z kwartetem Alla Breve, w ramach Festiwalu Sacrum et Musica, Orkiestrą kameralną Camerata Mazovia oraz Duetem Romanza w ramach Letniego Festiwalu Muzycznego w Kutnie. Brała udział w licznych projektach, koncertach kameralnych na terenie całego kraju oraz Festiwalach m.in. Sacrum et Musica w Łomży, Letnim Festiwalu Muzycznym w Kutnie, Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej Convallaria w Ośnie Lubuskim, w Festiwalu Opera Know-how w Poznaniu, Międzynarodowym Festiwalu im. A. Gryphiusa w Głogowie, XIII Poznańskim Festiwalu Mozartowskim.
Na scenie koncertowej występowała z dyrygentami: Janem Miłoszem Zarzyckim, Czesławem Grabowskim, Wojciechem Rodek, Marcinem Sompolińskim, Łukaszem Sidorukiem, Warcisławem Kuncem, Przemysławem Neumannem, Mateuszem Sibilskim, Dariuszem Mikulskim, CheungChau. Doskonaliła swój warsztat na wielu kursach wokalnych.
Laureatka II miejsca na V Ogólnopolskim Festiwalu Wokalnym im. M. Stankowej. W lipcu 2018 została finalistką XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Złote Głosy Mazowsza. 8 września zaprezentuje się podczas przesłuchań finałowych na Zamku Królewskim w Warszawie.
Wykonawczyni partii Ognia w studenckim przedstawieniu Dziecko i czary Maurice’a Ravel’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od października 2017 roku współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie wykonuje rolę Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie, a także rolę Arseny w Baronie Cygańskim J. Strauss’a, oraz z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie kreuje postać Diany w operetce „Orfeusz w piekle”.
MAŁGORZATA KUSTOSIK
Występuje w różnorodnych przedstawieniach operowych, operetkowych oraz koncertach. Otrzymała wiele pozytywnych recenzji w kraju jak i za granica. Oto dwie z nich: Recenzja z Hamburga „Mittelloge”, z opery „Robinson Crusoe” J. Offenbacha z dn.22.06.2013r. w wersji przetłumaczonej:
„…Kiedy już stwierdziliśmy, że „lepiej się już nie da”, pojawiła się Małgorzata Kustosik jako Piętaszek (rola męska u Offenbacha). Śpiewaczka w żadnym momencie nie dała odczuć, że to kobieta stoi za rolą tego na wpół dojrzałego chłopca. I co za Mezzo-głos miał ten „młodzieniec”! Ciepły, przemyślanie prowadzony, pełen pasji i wyrafinowania. Tę wokalistkę chcielibyśmy rychło usłyszeć w innych rolach.”
” Małgorzata Kustosik dysponuje wszelkimi zaletami scenicznymi: talentem aktorskim, urodą, ładnym ciemnym głosem o soczystej barwie.”
Ruch muzyczny z dn.12maja2013, recenzja opery P. Czajkowskiego „Eugeniusz Oniegin” Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi na wydziale Wokalno-Aktorskim. Wystąpiła w wielu przedstawieniach operowych w Polsce i za granicą. W Polsce m.in w Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Muzycznym w Łodzi, w Operze na Zamku, w Operze Bytomskiej, z Mazowieckim Zespołem Pieśni i Tańca z okazji 60lecia śpiewając w mszy koronacyjnej, w Filharmonii Narodowej koncert noworoczny (bezpośrednia transmisja w TV i PR program I) z Mazowieckim Teatrem Muzycznym, Na Zamku Królewskim w Warszawie – koncert ku pamięci G. Holoubka, w Teatrze Polskim w Warszawie-jubileusz 30. lecia W. Ochmana.
Była na tourne w Niemczech jako odtwórczyni głównej roli Carmen, Feneny („Nabucco”) oraz uczestniczyła w tourne po Hiszpanii występując w operze J. Straussa „Kawaler srebrnej róży”. Współpracowała z wieloma znanymi dyrygentami i reżyserami m.in. z T. Kozłowskim, T. Wojciechowskim, A. Straszyńskim, Ł. Borowiczem, M. Trelińskim, W. Ochmanem, Laco Adamikiem, W. Kuncem, A. Knapem, W. Michniewskim, J. Bonieckim.
Szczególne uznanie publiczność jak i krytyków w Polsce i w Niemczech zdobyła śpiewana przez nią rola Carmen i Feneny. Doskonaliła swoje umiejętności na wielu kursach wokalnych m.in. z Ingrid Kremling, Hanną Lisowską w Operze Narodowej, w Altenburgu z Aurturo Sergi występując tam w Landestheater jako Magdalena i Giovanna w „Rigoletto” oraz na kursach wokalnych w Salzburgu.
Partie, które wykonała w różnych teatrach: Carmen – op. „Carmen”, Suzuki – op.”Madama Butterfly”, Fenena – op.”Nabucco”, Polina – op.”Dama Pikowa”, Cherubino – op. „Wesele Figara”, Marcelina – op. „Wesele Figara”, Jadwiga, Czesnikowa – op. „Straszny Dwór”, Papagena, II i III Dama, III Chłopiec – op. „Czarodziejski Flet”, Alicja – op. „Łucja z Lammermore”, Czarownica, Duch – op. „Dydona i Eneasz”, III Nimfa – op. „Rusałka”, Millena, Maria Antonia – op. „Kochankowie Klasztoru Valldemosa”-prapremiera, Magdalena, Giovanna – op. „Rigoletto”, Karczmarka – op. „Borys Godunow”, Anina – op. „Kawaler Srebrnej Róży”,Cajtl – „Skrzypek na Dachu”, Dorota – „Krakowiacy i Górale”, Walentyna – „Wesoła Wdówka”, Piętaszek – op.”Robinson Crusoe”, Hiszpańska kobieta-śpiew-balet ”El amor brujo”, Mania- „Hrabina Marica”, Olga – op.”Eugeniusz Oniegin”, Daisy- operetka „Bal w Savoyu”, Czipra -„Baron cygański”, Charlotta -„Phantom”, Gołda-„Skrzypek na dachu”.
JAROSŁAW DOMAGAŁA
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu prof. Anny Wesołowskiej-Firlej. Posiada stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, dysertację doktorską obronił na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Posiada duże doświadczenie artystyczne. Był korepetytorem i akompaniatorem w Teatrze Wielkim w Łodzi, odbył również staż zawodowy w Niemczech. Jako akompaniator współpracował z cenionymi artystami, m.in.: prof. A. Jeremus-Lewandowską (AM w Poznaniu), prof. G. Flicińską-Panfil (AM w Poznaniu), prof. B. Zawadzką (AM w Łodzi), prof. dr hab. E. Iżykowską (UMCF), prof. dr hab. W. Bednarkiem (AM w Bydgoszczy), A. Lubańską (Opera Narodowa w W-wie), A. Zdunikowskim (Opera Narodowa w W-wie), B. Grabias (Teatr Wielki w Łodzi), A. Mikołajczyk (Opera Monachijska), A. Niemirowiczem (Teatr Wielki w Łodzi), A. Węgorzewską A. Ładyszem. Towarzyszył również jako akompaniator znanym artystom polskiej estrady, m.in.: Joannie Rawik, Halinie Frąckowiak, Jackowi Wójcickiemu, Katarzynie Jamróz, Krzysztofowi Hanke. Współpracował również jako pianista-akompaniator ze znanymi polskim aktorami, m.in.: Wojciechem Siemionem, Jerzym Zelnikiem, Jolantą Lothe. Współpracował także z cenionymi zespołami muzycznymi.
Prowadził zajęcia z zakresu kameralistyki wokalnej podczas międzynarodowych warsztatów wokalnych. Podczas nich współpracował z wieloma wybitnymi pedagogami, m.in. prof. Zdzisławą Donat (Teatr Wielki w Warszawie), prof. Urszulą Trawińską-Moroz (Teatr Wielki w Warszawie), prof. Izabelą Kłosińską (Teatr Wielki w Warszawie), prof. Ryszardem Karczykowskim, prof. Piotrem Kusiewiczem (AM w Gdańsku), prof. Henryką Januszewską (AM w Katowicach). Był również akompaniatorem podczas Mistrzowskich Kursów Wokalnych prof. Teresy Żylis-Gary. W zajęciach wzięli udział studenci wydziałów wokalnych wyższych szkół muzycznych z Polski, Białorusi, Ukrainy, Belgii i Chin. Współpracował z kilkoma cenionymi zespołami muzycznymi, m.in.: Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Politechniki Łódzkiej, Kwartetem smyczkowym „Polish String Quartet” z Łodzi.
Koncertował jako solista i akompaniator w wielu krajach, m.in.: Kanadzie, Niemczech, Holandii, Austrii, Szwecji, Szwajcarii, Francji, Norwegii, Czechach, Słowacji, Serbii, Ukrainie, Chorwacji i Hiszpanii. Dokonał kilku nagrań muzycznych, towarzysząc w charakterze akompaniatora solistom i chórom. Przyczynił się do odkrycia i popularyzacji dorobku kompozytorskiego ks. Eugeniusza Gruberskiego, Ludwika Teodora Płosajkiewicza, E.T.A. Hoffmana i Wacława Lachmana.
Prowadzi ożywioną działalność naukową. Jest autorem kilku książek i ok. 50 artykułów, w których przedstawia różnorodne aspekty kultury muzycznej i edukacji artystycznej. Publikacje zamieszcza w cenionych pismach, m.in.: „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, „Notatki Płockie”, Kutnowskie Zeszyty Regionalne”, „Studia Płockie”, „Rocznik Gostyniński”, „Poradnik Muzyczny”, „Kultura i edukacja”. Wszedł w skład zespołu ekspertów, który przygotował na zlecenie MKiDN Raport o stanie szkolnictwa muzycznego w Polsce.
Osiągnął liczne sukcesy pedagogiczne, uczniowie klasy fortepianu J. Domagały uzyskali wiele nagród na konkursach muzycznych ogólnopolskich, międzywojewódzkich i regionalnych. Jest dyrektorem Szkoły Muzycznej I stopnia im. S. Moniuszki w Gąbinie, przyczynił się do znaczących sukcesów dydaktycznych i artystycznych szkoły (90 nagród i wyróżnień) oraz zapewnił odpowiednie warunki pracy szkoły tworząc bazę instrumentalną i lokalową. Jest autorem dwóch eksperymentów pedagogicznych, które szkoła realizuje za zgodą MKiDN. Był pedagogiem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Realizował ponadto zajęcia jako wykładowca na Studiach Podyplomowych Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. W latach 2004-2010 był ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
Jest zastępcą przewodniczącego Społecznego Komitetu Obchodów 200-rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Jest członkiem Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Towarzystwa Naukowego Płockiego. W latach 2004-2010 był ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
W dowód uznania za szczególne osiągnięcia w zakresie upowszechniania kultury otrzymał kilkanaście nagród i wyróżnień, m.in. Odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie za szczególny wkład w rozwój edukacji muzycznej w Polsce, Nagrodę Prezydenta Miasta Płocka za osiągnięcia w dziedzinie twórczości i edukacji artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury; Dyplom uznania Prezydenta Miasta Kutna za szczególne osiągnięcia w rozwoju życia kulturalnego miasta; Nagrodę Starosty Powiatu Kutnowskiego w dziedzinie upowszechniania kultury; Nagrodę Burmistrza Miasta Gostynina za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz nagrody Burmistrza Miasta i Gminy Gąbin.