Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego ukończyła nagrania kolejnej płyty. Na album „Opus Dedicatum” złożą się utwory dedykowane łomżyńskim filharmonikom i ich dyrektorowi, autorstwa polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym Romualda Twardowskiego, Sławomira Czarneckiego i Rosselli Spinosy.
– „Łomża Suite” tej włoskiej kompozytorki potwierdza, że to co robimy ma również odzew poza granicami naszego kraju, a nasza instytucja zyskuje tam coraz większą rozpoznawalność – mówi Jan Miłosz Zarzycki, zapowiadając rychłe wydanie nie tylko płyty „Opus Dedicatum”, ale też „Harmonia Polonica Nova” z koncertami Herdzina, Przybylskiego i Łukaszewskiego.

9. i 10. grudnia bieżącego roku były dla muzyków łomżyńskiej orkiestry bardzo pracowite. Środowe przedpołudnie poświęcili na nagranie w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich koncertu mikołajkowego „O wiedźmie Batucie i zaczarowanej nucie“ pod dyrekcją Czesława Grabowskiego i z udziałem aktorki  Beaty Antoniuk, by po raptem godzinnej przerwie mieć próbę przed sesją nagraniową, a punktualnie o godzinie 16:00 rozpocząć nagrania pod okiem Andrzeja Brzoski. Jako pierwsza została zarejestrowana, w blisko 20-osobowej obsadzie, „Laurka” Piotra Mossa, kompozycja napisana dla Filharmonii Kameralnej w roku jej 40-lecia. Czwartek poświęcono na nagrania dwóch kolejnych utworów: mającej niedawno swe koncertowe prawykonanie podczas łomżyńskiego jubileuszu 90-lecia kompozytora „Smugi cienia“ Romualda Twardowskiego oraz „Łomża Suite” włoskiej kompozytorki i pianistki Rosselli Spinosy, pamiętanej przez tutejszych melomanów dzięki muzyce do niemego filmu „Golem“, wyświetlonego przed dwoma laty i z muzyką graną na żywo przez Filharmonię Kameralną.
– Nagrania poszły nam bardzo sprawnie – mówi Jan Miłosz Zarzycki. – Mamy już doświadczenie, a Andrzej Brzoska to wyśmienity fachowiec, co też bardzo ułatwia pracę. Tym sposobem zakończyliśmy nagrania płyty „Opus Dedicatum”. Zarejestrowaliśmy na jej potrzeby sześć kompozycji, ale wydaje mi się, że „Kaskady” na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Alicji Gronau zachowamy na inne wydawnictwo, a na tę płytę trafią obie kompozycje Twardowskiego, bo wcześniej nagraliśmy już przecież „Melodie kurpiowskie”, „Laurka”, „Łomża Suite” i „Narew Concerto” Sławomira Czarneckiego. Materiał ten zostanie wydany na początku przyszłego roku przez Requiem Records, firmę z którą mieliśmy już okazję współpracować.
Będzie to już 16 płyta w dyskografii łomżyńskich filharmoników. Zanim jednak „Opus Dedicatum” ujrzy światło dzienne, ukaże się album numer 15, „Harmonia Polonica Nova” z koncertami Krzysztofa Herdzina, Dariusza Przybylskiego i Piotra Łukaszewskiego, gdzie instrumentami solowymi będą, odpowiednio: harmonijka ustna, dwa pozytywy oraz akordeon. Godny podkreślenia jest tu fakt, że większość kompozycji z obu tych wydawnictw nie była wcześniej rejestrowana i będą to ich płytowe premiery, a w ich nagraniu uczestniczyli tacy soliści jak: Kacper Smoliński, Hanna Dys i Roman Perucki oraz Klaudiusz Baran.
– Płyta „Harmonia Polonica Nova” jest już gotowa i powinna ukazać się jeszcze w tym roku nakładem renomowanej firmy Dux – zapowiada dyrektor Zarzycki, dodając, że będzie ona zgłoszona do nagród polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk, podobnie jak miało to miejsce teraz z wcześniejszym wydawnictwem łomżyńskiej orkiestry „Flute Essentials”, nagranym z wybitnymi flecistami Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem. Jak dotąd Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego może pochwalić się Fryderykiem za album „Polish Contemporary Concertos” oraz pięcioma kolejnymi nominacjami do tej prestiżowej nagrody.

Wojciech Chamryk