Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Ars Cameralis – Sacrum et Musica 2024

15 września - 12:30 - 13:30

Miejsce koncertu: Kościół pw. Św. Krzyża w Łapach

ALEJANDRINA VÁZQUEZ (MEKSYK) – sopran

Trio IL SEGNO:
IZABELA BŁAWAT-LEOFREDDI – skrzypce
ADRIAN STANCIU – altówka
IGA MARTA LUDKIEWICZ – wiolonczela

W programie m.in.: W.A. Mozart, L. van Beethoven, F. Schubert

WSTĘP WOLNY

ALEJANDRINA VÁZQUEZ
Meksykańska sopranistka, doktorantka Akademii Muzycznej w Gdańsku, która wcześniej uzyskała tytuł magistra śpiewu operowego z wyróżnieniem w klasie maestry Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej na Uniwersytecie Muzycznym Fryederyka Chopina w Warszawie oraz tytuł Bachelor of Music na University of Baja California. Kształciła się wokalnie u światowych profesorów śpiewu, takich jak Octavio Arévalo, Ignacio Clapés, Dianna Ruggiero, Halina Nadi, Patricia Craig, Olivera Miljaković i Luis Ledesma. Odbyła międzynarodowe tournée po Meksyku, Francji, Hiszpanii, Kubie, USA, Polsce, Rumunii, Rosji i Austrii. Część jej koncertów była transmitowana przez Telewizję Publiczną (Chanel 22), Rozgłośnię Uniwersytecką (Radio UNAM), Meksykański Instytut Radia (IMER-Opus 94) i Radio dla Ciebie w Polsce.
Vazquez występowała z wieloma orkiestrami i śpiewała pod dyrekcją uznanych mistrzów, Meksyk: Francisco Savín (Orkiestra Symfoniczna Narodowego Konserwatorium), Srba Dinic (Orkiestra Symfoniczna National Marine), David Rodríguez De La Peña (Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Baja California), Miguel Angel García (Orkiestra Symfoniczna Michoacan). USA: Kurt Spranger (Orkiestra Symfoniczna Fort Worth), Rumunia: Marco Balderi (Orkiestra Festiwalowa Darclee). Rosja: Jan Miłosz Zarzycki (Państwowa Orkiestra Symfoniczna Woroneża) Polska: Adam Klocek i Hermann Breuer (Kaliska Orkiestra Symfoniczna), Maciej Żółtowski (Toruńska Orkiestra Symfoniczna), Jan Ślęk (Orkiestra Festiwalowa Straussa), Jacek Rogala, Jan Miłosz Zarzycki i Ruben Silva (Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży), Bartosz Żurakowski, Betsy Cook Weber i Maciej Żółtowski (Filharmonia Sudecka) Marek Wroniszewski (Orkiestra Symfoniczna UMFC), Bartosz Olejnik (Orkiestra Sinfonia Baltiva), Marek Czekała (Bydgoska Orkiestra Symfoniczna), Massimo Caldi, Michał Kocimski (Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi).
W Meksyku, Polsce i USA Alejandrinę można było usłyszeć w rolach takich jak m.in.: Fiordiligi w Cosí fan tutte, Violetta w Traviacie, Anita w Anita, Serpina w La serva padrona, Bohater w Beatrice i Benedykt, Bastienne w Bastien i Bastienne, Rosario w Goyescas, Sour Gienovieva i Suor Dolcina w Suor Angelica.
Alejandrina Vázquez śpiewała w oratoriach takich jak: Requiem Faure, Missa Solemnis Beethovena, Gloria Vivaldiego, Carmina Burana Orffa, Stabat Mater Pergolesiego, Mesjasz Haendla.
Alejandrina Vázquez szczególnie interesuje się meksykańską muzyką współczesną, ma na swoim koncie światowe premiery i nagrania oryginalnych dzieł Santosa Coty, Félixa Mory, Maxa Bobera, Davida Rodrígueza, Enrique Gonzáleza Mediny, Venus Rey Jr i Bryana Banksa.
Była laureatką kilku stypendiów: Stypendium Projektu Kulturalnego UABC Uniwersytetu Autonomicznego Baja California (2011), stypendium PECDA Baja California (2009-2010), stypendium UABC Mobility Scholarship (2008 i 2009).
Na międzynarodowych konkursach wokalnych Alejandrina została finalistką „International Hariclea Darclée Competition 2017” w Braila w Rumunii oraz otrzymała Pierwsze Wyróżnienie i Nagrodę za Koncert finałowy XII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej „Organ Forum de Kalisz 2019” w „Międzynarodowy Konkurs Wokalny I VIVA CALISIA 2018” w Kaliszu.
Alejandrina pracowała jako profesor w Meksyku na Uniwersytecie Autonomicznym Baja California, National School of Theatre i na Uniwersytecie Michoacana w San Nicolás de Hidalgo.
Nagrania płytowe Alejandriny Vázquez obejmują płyty CD „Las Divas” (2011), „Paisajismo volatile” i „Surrealismo heroico” (2015) z oryginalnymi utworami Davida Rodrígueza De La Peña, „Bachianas Mexicanas nr 1 i 2 ” (2016) Venus Rey Jr., „Goyescas” (2018) Enrique Granados, nagrany w Polsce i wyprodukowany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina i Ambasadę Hiszpanii, „Somos” (2020) i „Cantos a Nanette” ( 2022) Maxa Bobera, wydany przez Wandelweiser Records w Hann, Niemcy. Część płyt można usłyszeć na głównych platformach cyfrowych, takich jak Spotify i iTunes.
Od 2016 roku Alejandrina mieszka w Warszawie i aktywnie występuje jako wokalistka w wielu teatrach i scenach w Europie. Jednym z jej najbliższych projektów będzie nagranie w Polsce płyty CD z muzyką współczesnego meksykańskiego kompozytora José Enrique Gonzáleza Mediny.

Trio IL SEGNO
Niezwykła harmonia, wirtuozeria i interpretacji, czyli TRIO IL SEGNO. Zespół tworzą; Izabela Bławat-Leofreddi – skrzypaczka, Iga Marta Ludkiewicz – wiolonczelistka i Adrian Stanciu- altowiolista. Ci utalentowani artyści, są nie tylko partnerami muzycznymi, ale także ważnymi filarami Filharmonii Kameralnej imienia Witolda Lutosławskiego w Łomży.
Iza, Iga i Adrian posiadają bogate doświadczenie, a ich niezrównane umiejętności muzyczne zostały uhonorowane wieloma, prestiżowymi nagrodami.
Od lat specjalizują się w kameralistyce, osiągając mistrzostwo w dopasowywaniu swoich brzmień i interpretacji. Widzowie na całym świecie mieli przyjemność doświadczyć ich magicznych wykonań na wielu scenach w Polsce i na świecie.
Ich muzyka przenosi słuchaczy w magiczny świat dźwięków i emocji, pozostawiając niezatarte wrażenie na każdym, kto doświadcza ich kunsztu.

IZABELA BŁAWAT-LEOFREDDI
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej im Zygmunta Noskowskiego w Gdynii. W wieku 10 lat po wygranym konkursie skrzypcowym została zaproszona do kontynuowania nauki w klasie skrzypiec Prof. Krystyny Jureckiej w OSM im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku.
W 2007 roku ukończyła elitarną Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie skrzypiec Prof. Mirosława Lawrynowicz, A. Gębskiego i M. Zebury. Następnie edukację muzyczną kontynuowała w Akademii Muzycznej w Maastricht w mistrzowskiej klasie skrzypiec Prof. R. Szredera oraz w Konserwatorium Muzycznym Świętej Cecylii w Rzymie w klasie prof. F. Leofreddi W 2020 roku otrzymała tytuł magistra sztuki w specjalności skrzypce w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie ucząc się w klasie skrzypiec prof. A. Gębskiego i dr Kamili Wąsik.
Od najmłodszych lat zdobywała czołowe nagrody w konkursach ogólnopolskich jako solistka i kameralistka m.in w Konkursie skrzypcowym im. G. F. Telemanna w Poznaniu czy Konkursu skrzypcowego im. K. Januszajtis w Gdańsku, była też laureatką konkursu Polskiego Radia „ Wieniawski Junior”. W roku 2005 otrzymała nagrodę specjalną Polskiego Związku Artystów Lutników za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Była trzykrotną stypendystką prezydenta miasta Gdynia i podopieczną „ Rotary Club” w Gdynii.
Od roku 1999- 2007 była objęta programem stypendialnym Funduszu na Rzecz Dzieci.
Uczestniczyła w licznych międzynarodowych kursach mistrzowskich doskonaląc swe umiejętności pod okiem wybitnych pedagogów takich jak Mirosław Ławrynowicz, Andrzej Gębski, Fulvio Leofreddi, Marek Zebura, Yair Kless, Robert Szreder, Konstanty Andrzej Kulka, Krystyna Jurecka, Mark Ghothoni, Roland Baldini oraz Royal String Quartet .
Uczestniczyła w licznych festiwalach jako kameralistka i solistka m.in. Grachten Festival w Amsterdamie, czy Savonlinna Music Academy w Finalndii.
Koncertowała w Niemczech, Finlandii, Holandii, Belgii, Szwecji, Włoszech, Francji oraz w Polsce.
W marcu 2022 wygrała konkurs na stanowisko koncertmistrza Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

ADRIAN STANCIU
Adrian Stanciu urodził się w Jassach w Rumunii, w rodzinie z wieloletnią tradycją muzyczną. Już jako sześciolatek pobierał lekcje gry na skrzypcach, aby w wieku lat czternastu rozpocząć grę na altówce. Jednym z pierwszych i najbardziej wymagających nauczycieli Adriana był jego ojciec Constantin Stanciu.
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego „George Enescu” w Jassach i Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Już podczas studiów, które ukończył z wyróżnieniami oraz specjalnymi nagrodami za wybitne osiągnięcia, doceniono jego talent muzyczny przyznając mu liczne, międzynarodowe stypendia artystyczne m.in. Stypendium Yehudi Menuhin (2011), ECMA (2012) czy NASOM – The New Austrian Sound of Music (2015).
Zdobywca wielu nagród jako solista oraz altowiolista kwartetu smyczkowego. Do najważniejszych należą: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie „George Georgescu” w Tulczy (Rumunia) w 2003 roku oraz w 2004 roku, II nagroda w Międzynarodowym Konkursie „Mozart” w Kluż-Napoka (Rumunia, 2006), III nagroda w konkursie „Ch. Hennen“ w Heerlen (Holandia, 2009), Nagroda Albana Berga, Nagroda Kreneka oraz Nagroda Artis w konkursie „ISA-Wettbewerb” w Reichenau (Austria, 2011), Grand Prix Festiwalu „Aix-en-Provence“ (Francja, 2012), I nagroda w Konkursie „Windisch“ (2014) w Wiedniu, II nagroda i Nagroda Publiczności „Peter Druce” oraz Nagroda „Musica Viva Australia” w Międzynarodowym Konkursie „Melbourne International Chamber Music Competition” (2015), nagroda specjalna “Jeunesses Musicales Special Prize” w światowej sławy Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (2016). W roku 2022 Adrian we współpracy z Trio Lontano był nominowany do International Classical Music Awards (ICMA) – jednej z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej, w kategorii Muzyka Kameralna.
Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich pod czujnym okiem znakomitych profesorów i pedagogów muzycznych m.in. u Johannesa Meissela (Artis-Quartet), Günter Pichlera, Hatto Beyerle i Gerharda Schulza (Alban Berg Quartett), Dana Prelipceana (Voces Quartett), Ivriego Gitlisa, Andrása Kellera (Keller Quartett), Hariolfa Schlichtiga (Cherubini Quartett) i Miguela da Silvy (Quatuor Ysaÿe).
Adrian Stanciu współpracuje z wieloma znakomitymi dyrygentami i zespołami jako solista oraz muzyk orkiestrowy. Występował w największych salach koncertowych Europy, Ameryki Południowej i Australii, m.in. Wigmore Hall w Londynie, Beethoven Haus w Bonn, Grand Théâtre de Bordeaux, Ateneum Rumuńskim w Bukareszcie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Melbourne Recital Centre. Jego dotychczasowy dorobek artystyczny wieńczą liczne nagrania dla radia i telewizji oraz nagrania płytowe.

IGA MARTA LUDKIEWICZ
Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 7 lat w PSM w Białymstoku w klasie Ewy Łoś. Ukończyła studia na UMFC w Warszawie na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku (specjalność dodatkowa: kameralistyka) z wyróżnieniem. Swoje umiejętności kształciła pod kierunkiem prof. Wojciecha Walaska. Brała udział w wielu kursach muzycznych. W 2014 roku zdobyła I nagrodę na II International Master Competition for Music Teachers w kategorii kameralistyka. Trzykrotnie koncertowała z Orkiestrą Kameralną i Symfoniczną we Francji. Kilka lat z rzędu była liderem wiolonczel w Orkiestrze Symfonicznej UMFC w Warszawie – Wydziału Instrumentalno Pedagogicznego w Białymstoku pod batutą m.in.: Paul Kantschieder (Austria), Dainius Pavilionis (Litwa), Sergey Khorovets (Ukraina), Jerzy Salwarowski, Adam Klocek, Maciej Sztor, Kazimierz Dąbrowski, Marta Kluczyńska, Paweł Kos-Nowicki, Nikolai Makarevich oraz w Orkiestrze Kameralnej Sinfonia Academica, z którą w listopadzie 2012 roku nagrała płytę (DUX). W 2015 roku wystąpiła solo z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Obecnie jest liderem wiolonczel w Filharmonii Kameralnej w Łomży im. Witolda Lutosławskiego, z którą w listopadzie 2019 roku miała przyjemność nagrać płytę, oraz jedną z partii solowych utworu Narew Concerto na Orkiestrę Smyczkową Sławomira Czarneckiego. Prowadzi audycje muzyczne. Czynnie koncertuje, angażuje się w wiele projektów muzycznych, zajmuje się muzyką nie tylko klasyczną, ale także rozrywkową i alternatywną, którą wykonuje na wiolonczeli elektrycznej. Jest członkiem zespołu Acoustic Desires oraz Imagery.

Details

Date:
15 września
Time:
12:30 - 13:30
Event Category: