ALINA RATKOWSKA – klawesyn
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
JOSE MIGUEL RODILLA (HISZPANIA) – dyrygent
W programie m.in.: M. Hertel – „Music for Blue Notes” na klawesyn i smyczki (światowe prawykonanie)
Bilety w cenie od 10 zł do 30 zł
Kup bilet – Bilety24.pl – link
CENY BILETÓW:
1. Bilet normalny – 30 zł
2. Bilet ulgowy – 24 zł
Przysługuje:
a) za okazaniem odpowiedniego dokumentu:
– emerytom, rencistom,
– rodzicom lub opiekunom dziecka,
– posiadaczom odznaki „Zasłużony działacz kultury”
– osobom niepełnosprawnym, które nie wymagają wsparcia opiekuna – NIE DOTYCZY KONCERTÓW SPECJALNYCH
b)
– nauczycielom szkół muzycznych
– grupom zorganizowanym powyżej 15 osób
– opiekunom osób niepełnosprawnych
3. Bilet specjalny – 10 zł
– przysługuje, za okazaniem odpowiedniego dokumentu
– uczniom i studentom do 25 roku życia
– dzieciom posiadającym Łomżyńską Kartę Mieszkańca
4. Bilet KDR N (Karta Dużej Rodziny Normalny) – 24 zł
– przysługuje osobom dorosłym posiadającym Kartę Dużej Rodziny
5. Bilet KDR U (Karta Dużej Rodziny Ulgowy) – 10 zł
– przysługuje dzieciom posiadającym Kartę Dużej Rodziny
6. Bilet ŁKM N (Łomżyńska karta Mieszkańca Normalny) – 24 zł
– przysługuje osobom dorosłym posiadającym Łomżyńską Kartę Mieszkańca – NIE DOTYCZY KONCERTÓW SPECJALNYCH
* Dokument upoważniający do zakupu biletu zniżkowego należy okazywać przed wejściem na koncert.
ALINA RATKOWSKA
fot. Łukasz Dyczko
Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.
Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej „Fryderyk” 2024, w kategorii „Album Roku Muzyka Współczesna” i nagrodą w Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” 2024 za dwupłytowy album z najnowszą muzyką na klawesyn i saksofon (w duecie z Pawłem Gusnarem) i „Fryderyk” 2020 w kategorii „Album Roku Muzyka Dawna” za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska „Splendor Gedanensis” za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu. W sezonie 2018/2019 zatrudniona w Operze Frankfurt am Main przy realizacji opery Rodelinda G.F. Händla.
W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.
W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego, Mikołaja Hertla, Leszka Możdżera. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022. W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.
W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody „Opus Klassik” 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.
W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.
Od września 2022 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. W. Kilara w Słupsku.
JOSE MIGUEL RODILLA
Urodzony w Walencji w Hiszpanii. Studiował dyrygenturę, kompozycję oraz grę na klarnecie w konserwatoriach w Walencji, Alicante, Rotterdamie i Mozarteum w Salzburgu. Ukończył z wyróżnieniem Royal College of Music. Studia uzupełniał na kursach prowadzonych przez J. Collado, M. Gielen i A. Cecatto. Obecnie jest kierownikiem wydziału dyrygentury orkiestrowej w Conservatorio Superior de Música de Murcia, nauczycielem w Conducting Academy DIESIS i dyrektorem artystycznym orkiestry kameralnej MEDITERRANEAN SOLOISTS.
Jose Miguel Rodill debiutował jako dyrygent w 1990 roku z Orquesta del Conservatorio de Murcia, gdzie od 1996 roku jest pierwszym dyrygentem i z którą odwiedził Hiszpanię, Węgry i Portugalię. W 1991 roku otrzymał nagrodę “Best Conductor Prize” na Murcia International Youth Orchestra Festival.
W 1993 roku założył Concertus Novo Chamber Orchestra, z którą wykonuje dzieła muzyki współczesnej. Orkiestra występowała na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej, a niektóre spośród jej wykonań zostały zarejestrowane przez radio RNE. W latach 1996-2012 był pierwszym dyrygentem Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia.
Jako dyrygent gościnny Występuje z wieloma prestiżowymi orkiestrami takimi jak: Prague Radio Symphony Orchestra, Sinfónica de RTVE, Baden-Baden Philarmonie, Aachen Symphony, Filarmónica de Buenos Aires, Beijing Symphony, Hradec Kralove Philarmonie, Szeged Symphony, Toronto Philarmonia, Istanbul State Symphony, Gangneung Philharmonic (Korea Pd.), Rousse State Opera, Bilkent Symphony, Cascais e Oeiras Chamber Orchestra, Martinu Philarmonic, North Czech Philarmonic Teplice, Moravian Philarmonic Olomouc, Czech Chamber Orchestra Pardubice, Karlovy Vary Symphony Orchestra, Sinfónica Municipal de Caracas, Sinfonica di San Remo, Lake Como Philharmoniker, FVG Mitteleuropa Orchestra Udine, Filarmónica de Jalisco, Kuzbass Symphony Orchestra in Kemerovo (Rosja), Comunidad de Madrid, Sinfónica del Principado de Asturias, Philarmonia Czestochowa, Poznan Academy Symphony, Orchestra da camera Milano Classica, Orchestra da Camera Fiorentina, Sinfonica di Bari, Orquesta de Valencia, Orquesta de Extremadura, Nacional do Porto, Orquestra do Algarve, Radio Bratislava Symphony, Bayonne Côte Basque, Sinfónica de Castilla y León and Ciudad de Málaga.
Maestro Rodilla jest zapraszany na najbardziej prestiżowe festiwale takie jak: Cesky Krumlov Festival (Czechy), Ravelo Festival (Włochy), Festival Internacional del Teatro Teresa Carreno de Caracas (Wenezuela), Alicante International Contemporary Music Festival (Hiszpania).
Soliści, którzy występowali pod batutą Jose Miguela Rodilli to m.in.: Joaquín Achúcarro, Steven Isserlis, Pierre Amoyal, Konstanty Andrzej Kulka, Tedi Papavrami, Sol Gabetta, Wolfgang Emanuel Schmidt, Bulent Evcil, Javier Perianes, Iván Martín, Ludmil Angelov, Pepe Romero, Los Romero quartet, Asier Polo, Leonel Morales, Jan Simon, Michel Camilo, Guy Touvron oraz śpiewacy: Ana Ma Sánchez, Ainhoa Arteta, Elisabete Matos, Ma José Montiel.
Jego repertuar operowy i zarzuel obejmuje takie dzieła jak: Carmen, Norma, La Traviata, Lucia di Lammemoor, L’elisir d’amore, Cavalleria Rusticana, Pagliacci, Marina, la Tempestad, La Tabernera del Puerto, Gigantes y cabezudos, La viejecita, La revoltosa, Luisa Fernanda i El relámpago.
W kolejnym sezonie artystycznym będzie gościnnie dyrygował w Czechach, we Włoszech, w Polsce, Francji, Korei Południowej i Hiszpanii.