IWONA SOCHA
Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach.
Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych.
W trakcie swojej dotychczasowej działalności artystycznej współpracowała z wieloma dyrygentami: Bassemem Akikim, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Jackiem Bonieckim, Łukaszem Borowiczem, Kai Bumannem, Massimiliano Caldim, Gabrielem Chmurą, Jakubem Chrenowiczem, Sławomirem Chrzanowskim, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Figasem, Janem Wincentym Hawelem, Jari Hämäläinenem, Jackiem Kaspszykiem, Kazimierzem Kordem, Jerzym Koskiem, Tadeuszem Kozłowskim, Jerzym Maksymiukiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Jiřím Petrdlíkiem, Vladimirem Ponkinem, Pawłem Przytockim, Jerzym Salwarowskim, Rubenem Silvą, Andrzejem Straszyńskim, Piotrem Sułkowskim, Tomaszem Tokarczykiem, Piotrem Wajrakiem, Józefem Wiłkomirskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Jewgienijem Volynskim oraz wybitnymi reżyserami, m.in.: Laco Adamikiem, Henrykiem Baranowskim, Giorgio Madia, Marią Meszaros, Wiesławem Ochmanem, Mariuszem Trelińskim, Waldemarem Zawodzińskim, Michałem Znanieckim.
W maju 2005 roku, będąc studentką roku dyplomowego, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu, śpiewając partię Małgorzaty w Fauście Charlesa Gounoda (spektakl z jubileuszowej listy obchodów 60-lecia Opery Śląskiej), z gościnnym udziałem Bogdana Paprockiego.
W swoim repertuarze posiada liczne partie oratoryjne (ca’ 30), operowe (ca’ 20), operetkowe (ca’ 11), a także liczne utwory liryki wokalnej. Koncertuje w kraju i za granicą: Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Słowacji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz Firmy Fonograficznej DUX.
Uczestniczyła w wielu Mistrzowskich Kursach Wokalnych, m.in.: Izabeli Kłosińskiej, Ingrid Kremling, Adama Kruszewskiego, Petera Mury, Jadwigi Romańskiej, Jolanty Żmurko oraz Teresy Żylis-Gara. W marcu 2016 roku rozpoczęła w Wiedniu indywidualną współpracę wokalną z Ileaną Cotrubas.
Partneruje na scenie znamienitym wokalistom m.in: Mariuszowi Kwietniowi, Arturowi Rucińskiemu, Małgorzacie Walewskiej, współpracuje z wiodącymi pianistami: Krzysztofem Jabłońskiem, Pawłem Kamasą, Bartłomiejem Kominkiem, Robertem Morawskim oraz występuje z muzykami kameralistami: Klaudiuszem Baranem, Tomaszem Sthralem, Januszem Wawrowskim.
Regularnie występuje z większością krajowych orkiestr filharmonicznych i kameralnych w kraju w tym z: Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Sinfonią Iuventus. Współpracuje z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi: Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Opera Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską w Bytomiu, a także Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka w Warszawie.
Brała udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in.: Międzynarodowym Festiwalu Operete Kauno Pilyje (Litwa), Festiwalu Saint Maxime la Sainte Baume (Francja), Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Gliwicach, Festiwalu Viva il canto w Cieszynie, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu Bravo Maestro w Kąśnej-Dolnej, Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Festiwalu Oratoryjnym Musica Sacromontana, a także w prestiżowych Koncertach na Wawelu, w ramach Letniego Festiwalu Operowego Opery Krakowskiej.
W 2013 roku zdobyła prestiżowy laur Najlepszej Śpiewaczki Operowej w ramach ogólnopolskiej Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury.
W kwietniu 2016 roku otrzymała Nagrodę Wydawców Katolickich Feniks za płytę z mszą Józefa Zeidlera Missa Pastorita, zrealizowaną z udziałem orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Pawła Przytockiego.
TOMASZ KRZYSICA
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno- Aktorskim (dyplom z wyróżnieniem w klasie H.Mickiewiczówny). Jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Siegfrieda Lorentza i Ryszarda Karczykowskiego. Laureat Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych “Rosetum” w Mediolanie( I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i Nagrody Specjalne, 2001). Otrzymał “Premio Basiola” – nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001 roku.
Debiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Bałtyckiej, a w 2000 roku związał się kontraktem z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewał m.in.: Tamina w „Czarodziejskim flecie” Ferranda w „Cosi fan tutte”, Ottavia w ” Don Giovannim” W.A.Mozarta ( tournée tego zespołu po Szwajcarii, Holandii , Niemczech, Hiszpanii a także w 2004 i 2006r 2008r i 2010 w Japonii), Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego i Nemorina w „Napoju miłosnym” G.Donizettiego. W 2001 roku został zaproszony do udziału w premierze „Otella” Verdiego (Cassio) na scenie Opery w Tuluzie. W marcu 2003r w Paryżu w Theatre du Chatelet artysta wykonał u boku G.Grigoriana i D.Hvorostovskiego operę Jolanta P.Czajkowskiego pod batutą maestro Yuri Termikanova .W Teatrze Wielkim w Warszawie zaśpiewał partię Pruniera w „La rondine” Pucciniego (czerwiec 2003), następnie wykonał partię Narrabotha w „Salome” Straussa (czerwiec 2004) a w 2009r. partię Rodericka w „Zagładzie domu Usherów” P.Glassa otrzymując entuzjastyczne recenzje. Wiele z wykonań artysty było zarejestrowane przez Polskie Radio i wydawnictwa fonograficzne a płyta Musica Sacromontana z Mszą M. Koperskiego była nominowana do nagrody Fryderyki 2010 a w 2016 płyta z Mszą J.Zeidlera pod batutą P. Przytockiego otrzymała Fryderyka .We wrześniu 2012 artysta został zaproszony do wykonania kompletnego singspielu „Faust” Antoniego Radziwiłła pod kierownictwem M. Nałęcz- Niesiołowskiego do pierwowzoru libretta W. Goethego w Pałacu w Wojanowie.Tomasz Krzysica w 2014 roku rozpoczął działalność pedagogiczną w Akademii Sztuki w Szczecinie jako wykładowca śpiewu solowego.
Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta i innych kompozytorów. Mszę „In tempore belli” Haydna śpiewał pod batutą Charlesa Dutoit w paryskim Théatre des Champs-Elysées i podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej,” Requiem” Mozarta pod dyrekcją Kurta Masura na Festiwalu Saint-Denis z Filharmonikami Francuskimi. Artysta brał udział w prawykonaniu światowym „Magnificat” W. Kilara a także w serii koncertów z ” Missa pro pace”. Tomasz Krzysica występuje regularnie w ramach najsłynniejszych polskich festiwali muzycznych jak „Wratislavia Cantans” , „Festiwal Mozartowski” ,”Muzyczna Praga” ,”Musica Sacromontana” współpracując z plejadą wybitnych dyrygentów : A. Witem ,K. Kordem, J. Katlewiczem, Yuri Termikanovem, A. Lombardem, J. Maksymiukiem, R. Silvą, Z. Gracą , T. Bugajem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim ,J. Kaspszykiem, W. Rajskim, T. Wojciechowskim i śpiewaków wśród których byli artyści tej klasy jak K. Ricciarelli, D. Hvorostowski, C. Gallardo-Domas, V. Galouzin, U.Kryger, A. Kruszewski, I. Kłosińska ,O. Pasiecznik, I. Hossa, A Radziejewska ,Robert i Wojciech Gierlach , R. Siwek, A. Ruciński.
Kilka recenzji prasowych:
„za pulpitem stanął Jerzy Maksymiuk(…)z grona solistów najkorzystniej zaprezentował się Tomasz Krzysica ,popisując sie bardzo wyrównanym brzmieniem swojego głosu i kulturalnym prowadzeniem frazy.”
Krzysztof Drzewiecki -’Dziennik Bałtycki” 13grudnia 1999
” O wielkim sukcesie może mówić Tomasz Krzysica. Trudno sobie wyobrazić doświadczenie równie nobilitujące dla młodego śpiewaka jak występ u boku śpiewaczej legendy śpiewu.(…)Krzysica staje się ulubieńcem Włochów. Niedawno zwyciężył w prestiżowym konkursie w Mediolanie a w maju odbierze nagrodę im. Mario Basiola przyznawaną dla najciekawszej osobowości muzycznej włoskich konkursów wokalnych.(…)juz w pierwszej arii -Una furtiva lagrima Donizettiego Krzysica objawił swój talent a już niezapomnianych wzruszeń dostarczył słuchaczom przejmującym wykonaniem arii Leńskiego z Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego.(…)Katia Ricciarelli publicznie wróżyła mu wielka i piękna karierę”.
Albert Gawot ” Gazeta Wyborcza” 7-8 kwietnia 2001
„Cette fois ,les Italiens n’ont pas eu la part du lion , et le Polonais Tomasz Krzysica a enleve,haut la main, le Premier prix(4 mllions de lires).Ce tenor lirique de 29 ans a seduit, dans Eugene Oneguine,La Traviata,L’elisir d’amore et Die Entfuhrung aus dem Serail, par son sens de la ligne, son phrase soigne,sa comprehension du texte,toujours prononce de maniere impeccable,et son respect du style, jusque dans les moindres nuanses.Il est rare,dans un concours ,
d’entendre un candidat qui, d’ores et deja ,peut etre engage par un theatre d’importance.”
Sergio Segallini „Opera International” nr 255 r.2001
„(…)talentem błysnął Tomasz Krzysica ,młody choć utytułowany tenor(…) miał być tłem dla włoskiej primadonny. Był partnerem .Zachwycił wszystkich w słynnej arii Nemorina (…)”
Koncert z Katią Ricciarelli (Gdańsk) Grzegorz Landowski” Dziennik Bałtycki” 9 kwietnia 2001
” Muzycznie spektakl prowadzony przez Rubena Silvę przez cały czas utrzymuje sie na wyrównanym poziomie(…)najlepiej z czwórki zakochanych prezentuje się Tomasz Krzysica (Ferrando)” Jacek Marczyński Rzeczpospolita 30 czerwiec 2004
„Tomasz Krzysica ujmuje przyjemną barwą głosu ,wdziękiem ,elegancją gestu i ruchu,(…) jest jednym z nielicznych polskich tenorów umiejących śpiewać piano”
Anna S. Dębowska ” Gazeta Wyborcza „24 lipca 2007