ALEKSANDRA KUBAS-KRUK – sopran
SZYMON RACZKOWSKI – baryton
ADRIAN STANCIU – altówka
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI – dyrygent
W programie m.in.: A. Vivaldi, W.A. Mozart, G. Donizetti
ALEKSANDRA KUBAS-KRUK
Ukończyła z wyróżnieniem studia na wydziale wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof.Danuty Paziuk-Zipser. Doskonaliła swoje umiejętności na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu. Wielokrotnie wyróżniana śpiewaczka otrzymała m.in. I Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Salomei Kruszelnickiej we Lwowie, I Nagrodę i Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, jak również I Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Karola Szymanowskiego w Łodzi. Ponadto otrzymała Nagrody Specjalne na Międzynarodowym Konkursie Toti dal Monte w Treviso oraz na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Tuluzie, a także Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Malmӧ. Została wyróżniona Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka, Wrocławską Nagrodą Muzyczną, Nagrodą Prezydenta Wrocławia za „Promowanie Wrocławia na polskich i międzynarodowych scenach operowych” oraz odznaką honorową „Zasłużony dla kultury polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również laureatką nagrody Iuvenes Wratislaviae przyznawaną przez Polską Akademię Nauk.
Występuje w wielu prestiżowych teatrach operowych i salach koncertowych, m.in. Opernhaus Zürich, Teatro di San Carlo w Neapolu, Teatr Bolszoj w Moskwie, Theater an der Wien, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, Teatro Verdi w Trieście, Concertgebouw w Amsterdamie, Tokio Opera City Concert Hall, Sala Koncertowa im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Ateneul Roman w Bukareszcie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, NOSPR w Katowicach, NFM we Wrocławiu. Artystka posiada w swoim repertuarze ponad 30 partii operowych, takich jak: Morgana (Alcina Haendla), Pamina (Czarodziejski Flet Mozarta), Konstancja (Uprowadzenie z Seraju Mozarta), Violetta (La Traviata Verdiego), Nannetta (Falstaff Verdiego), Gilda (Rigoletto Verdiego), Fiakermilli (Arabella Straussa), Norina (Don Pasquale Donizettiego), Adina (Napój miłosny Donizettiego), Amina (La Sonnambula Belliniego). Posiada również szeroki repertuar oratoryjny i pieśniarski.
Aleksandra Kubas-Kruk współpracowała z takimi dyrygentami, jak: J.Bernacer, P.Fournillier, V.Sinaisky, V.Petrenko, P.Eötvös, E.Boncompagni, J.Axelrod, S.Blunier, Ch.Moulds, J.Kaspszyk, J.Lopez-Cobos, A.Yurkevych, G.G.Calvo, A.Mendez, F.Bottigliero, M.De Rose, Ł.Borowicz, T.Kozłowski, T.Strugała, E.Michnik, P.Klinichev, M.Pijarowski, M.Klauza, J.M.Zarzycki, S.Chrzanowski, P.Przytocki.
Artystka dokonuje wielu nagrań płytowych. W skład jej dorobku dyskograficznego wchodzą: Weinberg (Un)Discovered Songs (DUX 2022), Impressions for soprano and viola (DUX 2022), opera Leonardo Vinciego Gismondo, re di Polonia (Parnassus Arts Productions 2020), Arminio G.F.Haendla (UNITEL 2018), nominowane do nagród Fryderyki: Musica Sacromontana – Józef Zeidler – Missa D – dur (DUX 2018) i płyta z muzyką Michała Bergsona (DUX 2020), a także nagrodzone Fryderykami 2019 Widma S.Moniuszki (CD Accord 2018).
Od 2012 roku pracuje jako pedagog śpiewu w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. We wrześniu 2019 otrzymała stopień doktora habilitowanego.
SZYMON RACZKOWSKI
Absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Piotra Micińskiego. Absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Opolu pod kierunkiem Rafała Żurakowskiego. W 2021 roku debiutował na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej rolą Johanna w Wertherze J. Masseneta. W 2022 w ramach programu Opera Młodych Opery Wrocławskiej brał udział w premierze spektaklu Carmen G. Bizeta. Jako student występował w operach wystawianych przez Akademię Muzyczną we współpracy z Teatrem Wielkim w Łodzi (G. F. Haendel – Semele, O. Nicolai – Wesołe kumoszki z Windsoru, S. Moniuszko – Flis). Swoje umiejętności doskonalił na mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych przez: Hedwig Fassbender, Tobiasa Trunigera, Izabelę Kłosińską, Katelan Terrell, Artura Rucińskiego, Bernharda Epsteina, Sergieja Leiferkusa, Olgę Pasiecznik, Michała Biela, Robertę Alexander, Mariusza Kwietnia i innych.
Od 2019 roku współtworzy duet z Pauliną Storką, absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu. Wspólnie odnieśli sukcesy na ogólnopolskich i międzynarodowych konnkursach wokalnych, m.in.: 1. nagroda w Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach (2021), 3. nagroda w IX Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie (2021), nagroda specjalna w konkursie o Stypendium Paderewskiego Kośna Dolna (2021), 3 miejsce, nagroda dyrektora Opery Krakowskiej, nagroda dyrektora artystycznego Opery Wrocławskiej, nagroda dyrektor artystycznej Warszawskiej Opery Kameralnej, nagroda dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy (2021), 1. nagroda w konkursie Bella Voce w Busku-Zdroju (2020) i 3. nagroda w VI Internationaler Giulio-Perotti-Gesangswettbewerb w Ueckermünde (2019). Finalista 55th International Vocal Competition 's-Hertogenbosch (2022). Uczestniczył w wielu międzynarodowych koncertach oratoryjnych i symfonicznych m.in. w Requiem W. A. Mozarta, Ein deutsches Requiem J. Brahmsa, Stabat Mater K. Szymanowskiego czy Die Schöpfung J. Haydna.
Od 2021 roku Szymon Raczkowski uczestniczy w Programie Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
ADRIAN STANCIU
Adrian Stanciu urodził się w Jassach w Rumunii, w rodzinie z wieloletnią tradycją muzyczną. Już jako sześciolatek pobierał lekcje gry na skrzypcach, aby w wieku lat czternastu rozpocząć grę na altówce. Jednym z pierwszych i najbardziej wymagających nauczycieli Adriana był jego ojciec Constantin Stanciu.
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego „George Enescu” w Jassach i Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Już podczas studiów, które ukończył z wyróżnieniami oraz specjalnymi nagrodami za wybitne osiągnięcia, doceniono jego talent muzyczny przyznając mu liczne, międzynarodowe stypendia artystyczne m.in. Stypendium Yehudi Menuhin (2011), ECMA (2012) czy NASOM – The New Austrian Sound of Music (2015).
Zdobywca wielu nagród jako solista oraz altowiolista kwartetu smyczkowego. Do najważniejszych należą: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie „George Georgescu” w Tulczy (Rumunia) w 2003 roku oraz w 2004 roku, II nagroda w Międzynarodowym Konkursie „Mozart” w Kluż-Napoka (Rumunia, 2006), III nagroda w konkursie „Ch. Hennen“ w Heerlen (Holandia, 2009), Nagroda Albana Berga, Nagroda Kreneka oraz Nagroda Artis w konkursie „ISA-Wettbewerb” w Reichenau (Austria, 2011), Grand Prix Festiwalu „Aix-en-Provence“ (Francja, 2012), I nagroda w Konkursie „Windisch“ (2014) w Wiedniu, II nagroda i Nagroda Publiczności „Peter Druce” oraz Nagroda „Musica Viva Australia” w Międzynarodowym Konkursie „Melbourne International Chamber Music Competition” (2015), nagroda specjalna “Jeunesses Musicales Special Prize” w światowej sławy Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (2016). W roku 2022 Adrian we współpracy z Trio Lontano był nominowany do International Classical Music Awards (ICMA) – jednej z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej, w kategorii Muzyka Kameralna.
Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich pod czujnym okiem znakomitych profesorów i pedagogów muzycznych m.in. u Johannesa Meissela (Artis-Quartet), Günter Pichlera, Hatto Beyerle i Gerharda Schulza (Alban Berg Quartett), Dana Prelipceana (Voces Quartett), Ivriego Gitlisa, Andrása Kellera (Keller Quartett), Hariolfa Schlichtiga (Cherubini Quartett) i Miguela da Silvy (Quatuor Ysaÿe).
Adrian Stanciu współpracuje z wieloma znakomitymi dyrygentami i zespołami jako solista oraz muzyk orkiestrowy. Występował w największych salach koncertowych Europy, Ameryki Południowej i Australii, m.in. Wigmore Hall w Londynie, Beethoven Haus w Bonn, Grand Théâtre de Bordeaux, Ateneum Rumuńskim w Bukareszcie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Melbourne Recital Centre. Jego dotychczasowy dorobek artystyczny wieńczą liczne nagrania dla radia i telewizji oraz nagrania płytowe.