LUISA SELLO (WŁOCHY) – flet
Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej CAPELLA BYDGOSTIENSIS
MANFREDO DI CRESCENZO (WŁOCHY) – dyrygent
W programie m.in.: J.S. Bach, A. Vivaldi, W.A. Mozart
LUISA SELLO
New York Concert Review opisał ją jako „wspaniałe połączenie ekstrawertycznej pasji i szczerej czułości, genialnym wykonaniem technicznym, angażującą intensywnością, wielością barw i mnóstwem uroku” jest artystką fletu Miyazawa i ambasadorką muzyki i kultury włoskiej, wspieraną przez włoskie Ministerstwo Kultury. Jej międzynarodowa kariera obejmuje współpracę z Teatro alla Scala di Milano, Riccardo Mutim, Wien Symphoniker Orchestra, Thailand Symphony Orchestra, Trevorem Pinnockiem, Alirio Diazem, Philippe Entremontem, Bruno Canino, Karlem Leisterem, Carnegie Hall, Juilliard School, Suntory Hall, kwartetem smyczkowym Prazak, kompozytorami Salvatore Sciarrino, Aldo Clementim, Rainerem Bischofem (premiery). Profesor fletu w Akademii Muzycznej w Mediolanie i Trieście (Włochy) oraz na flecie na Nowym Uniwersytecie Bułgarskim w Sofii (Bułgaria). Jest także profesorem gościnnym na uniwersytetach w Wiedniu, Madrycie, Pekinie, Melbourne, Nowym Jorku, Kioto, Bangkoku, Buenos Aires i innych. Uzyskała zarówno tytuł doktora sztuk performatywnych, jak i doktora filologii. Studiowała w Paryżu u Raymonda Guiota i Alaina Mariona, którzy ogłosili ją jak „niezwykle muzykalną”, w Accademia Chigiana u Severino Gazzelloniego, który zauważył jej „wspaniałą wrażliwość interpretacyjną i doskonały dźwięk”, a także u Conrada Klemma w Rzymie, który napisał o jej „wirtuozerii bez utraty ekspresji”. Nagrywa dla wytwórni Stradivarius, Dynamic (Włochy) i Millennium (Pekin). Otrzymała honorowe odznaczenie „Cavaliere al Merito” Republiki Włoskiej.
www.luisasello.it
MANFREDO DI CRESCENZO
Ukończył studia akademickie w zakresie fortepianu w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „S. Cecilia” w Rzymie; kompozycji, muzyki chóralnej i dyrygentury chóralnej w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „G. Rossini” w Pesaro; instrumentacji w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „N. Piccinni” w Bari; dyrygentury w Państwowym Konserwatorium Muzycznym „G. Rossini” w Pesaro.
Uczęszczał na Mistrzowski Kurs Pianistyczny w Accademia Musicale Pescarese u Maestro Bruno Mezzena. W październiku 1996 roku uczestniczył w seminarium Polifonii Sakralnej i Chorału Gregoriańskiego z Maestro Piergiorgio Righele i Maestro Bonifacio Baroffio. Uczestniczył również w Międzynarodowych Kursach Dyrygenckich prowadzonych przez Maestro Piero Bellugi we Florencji oraz w Mistrzowskich Kursach dla Dyrygentów prowadzonych przez Maestro Nicola Samale w Rzymie.
Wykonywał liczne koncerty zarówno we Włoszech jak i za granicą: Szwajcaria, Księstwo Liechtenstein, Austria, Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Anglia, Grecja, Bułgaria, Chorwacja, Serbia, Słowenia, Urugwaj, Argentyna, Brazylia. Był zapraszany do udziału w krajowych i międzynarodowych festiwalach muzycznych: „Castellarte ’91-’92”, „Rapallo Musica ’92”, „Landshut Musikfestpiel ’90”, „Stadterding Musik”, „Festival Mozarteum”, „Musica sotto le Stelle Pescara ’98”, „Pescara Musicarte ’97-’99-’02, „Basilea Musikfestpiel ’98”, International Review of Music „Historia Sacra et Saecularis” w Panteonie w Rzymie, „I Pomeriggi Musicali” – X Edycja w Avezzano (AQ), „Note di Classe” – XVIII Edycja w Flaiano di Pescara, IV Międzynarodowy Festiwal „al dolce vento dei fiati” w Ortonie (CH), VI Międzynarodowy Festiwal „Musica a. .. Dla (…) z. Fia… to…” w Celano (AQ), Międzynarodowy Festiwal Engadine w Sankt Moritz, Fondi Music Festival w Fondi (LT).
Dyrygował następującymi orkiestrami: „Constantinus Chamber Orchestra” z Belgradu, „Eleazar de Carvalho” Chamber Orchestra z Fortaleza (Brazylia), „Anello Musicale” Symphony Orchestra z Rzymu, „I Fiati Italiani” Orchestra z Novary, „N. Rota” z Monopoli (BA), Filharmonia Kameralna im Witolda Lutosławskiego z Łomży (Polska), Orkiestra Symfoniczna im Karola Namysłowskiego z Zamościa (Polska), Państwowa Filharmonia z Woroneża (Rosja).
Jest założycielem i pierwszym dyrygentem Corelli Chamber Orchestra w Roseto degli Abruzzi (Te) oraz Contemporary Symphony Orchestra w Rzymie.
Dyrygował operami „La Serva Padrona” i „Livietta e Tracollo” G. B. Pergolesiego; „La Canterina” F. J. Haydn; „La Dirindina” D. Scarlattiego; „Il Campanello” i „Don Pasquale” G. Donizettiego; „La Cambiale di Matrimonio”, „Il Barbiere di Siviglia” i „La Cenerentola” G. Rossiniego; „Le Nozze di Figaro”, „Lo Sposo Deluso” i „Don Giovanni” W. A. Mozarta; „Madama Butterfly” G. Pucciniego; „La Traviata” i „Rigoletto” G. Verdiego.
Grał i dokonywał nagrań muzycznych dla oficjalnej telewizji urugwajskiej „Canale 5 Tele Sodre” oraz dla niemieckiej telewizji „T.R.L.”. Skomponował utwory na fortepian solo oraz skrzypce i fortepian: Indisso, Esatonal, Serinteg, Emme, Forsimme i Staton; skomponował także muzykę do sztuki „Escuriale” Michela De Gelderode.
Jako wykładowca jest autorem dwóch opracowań metodycznych stosowanych w Konserwatoriach Muzycznych: „15 Testów Egzaminacyjnych z Teorii Muzyki, Solfeżu i Dyktacji” oraz „210 Dyktand Melodycznych” wydanych przez Wydawnictwo Primo Tema w Pescarze. Uczestniczył jako nauczyciel kompozycji i teorii muzyki w europejskim projekcie „Scala”, stworzonym przez Stowarzyszenie „Sound Socety” z Roseto degli Abruzzi. W 1999 roku nagrał płytę z muzyką, na której zarejestrował Romanze na głos i fortepian Francesco Paolo Tostiego z urugwajskim sopranem Beatriz Lozano.
Z Orkiestrą Kameralną Corelli w 2002 r. dał koncert finałowy 53. edycji „Michetti Prize” we Francavilla al Mare (CH), a w październiku 2003 r. odbył tournée po miastach Saloniki (Grecja), Sofia (Bułgaria), Zagrzeb (Chorwacja) oraz Kreuzlingen, Bazylea i Zurych (Szwajcaria). Latem 2003 roku wyprodukował DVD zawierające koncert Orkiestry Kameralnej Corelli, którą poprowadził podczas 5. edycji festiwalu artystycznego „Musica Sotto le Stelle”, który odbył się w klasztorze Abbazia S. Maria di Propezzano (TE).
W 2004 roku z Corelli Chamber Orchestra nagrał podwójną płytę z niepublikowaną muzyką Michele Mascittiego i Fedele Fenaroliego.
Prowadził seminaria i kursy mistrzowskie w różnych szkołach średnich i na wydziałach uniwersyteckich w regionach Abruzji i Lacjum. Współpracuje jako krytyk muzyczny z gazetą „Abruzzo nel Mondo”. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego Adriatico – Il Solista e l’Orchestra – 29. edycja, który odbywa się w ważnych zabytkach w gminach: Roseto degli Abruzzi (Te), Morro d’Oro (Te), Pineto (Te), Giulianova (Te) i Pescara.
Jest kierownikiem Katedry Ćwiczeń Chóralnych w Państwowym Konserwatorium Muzycznym im. N. Piccinni w Bari.
2 czerwca 2007 roku został odznaczony przez prezydenta Republiki Włoskiej Giorgio Napolitano w uznaniu jego osiągnięć artystycznych odznaczeniem „Cavaliere Ordine al Merito della Repubblica Italiana” (Rycerski Order Zasługi Republiki Włoskiej).
Od 2018 roku jest członkiem Komitetu Nadzorczego R.A.S.I. (Rete Artisti Spettacolo per l’Innovazione), dla sekcji muzycznej. Od 2020 roku jest twórcą i kierownikiem europejskiego projektu „El Sistema: metoda Abreu jako profilaktyka dyskomfortu młodzieży”, który odbywa się w mieście Pescara.
Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej CAPELLA BYDGOSTIENSIS
Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis powstała w 1962 r. Zespół (początkowo Capella Bydgostiensis Pro Musica Antiqua) założył pierwszy, długoletni dyrektor Filharmonii Pomorskiej, Andrzej Szwalbe. Capella bardzo szybko stała się jednym z czołowych polskich zespołów kameralnych. Od chwili powstania do lat dziewięćdziesiątych, muzykom towarzyszył oktet śpiewaków madrygalistów, występujących także w roli solistów.
Obecnie w repertuarze Capelli Bydgostiensis znajduje się kameralistyka od baroku do czasów współczesnych. Zespół wystąpił w prestiżowych salach Europy, a także w Brazylii. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych dla wytwórni polskich i zagranicznych. Album Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (Ewa Kupiec – fortepian, Mariusz Smolij – dyrygent, Naxos) otrzymał w 2015 nagrodę Fryderyk w kategorii najlepszy album polski za granicą. W 2019 r. udziałem Capelli Bydgostiensis było światowe prawykonanie Sześciu pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18 i Dwunastu pieśni do poezji Catulle’a Mendèsa op. 22 I.J. Paderewskiego w unikatowym opracowaniu bydgoskiego kompozytora Marcina Gumieli, na zamówienie Filharmonii Pomorskiej (Maciej Koczur – dyrygent, Alina Adamski – sopran).
Z okazji jubileuszu 55-lecia zespół otrzymał od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Medal Unitas Durat Palatinatus Cuiaviano-Pomeraniensis oraz nagrodę za całokształt działalności. Rok 2022 był dla Capelli Bydgostiensis 60. sezonem działalności artystycznej.