MARCIN NAŁĘCZ-NIESIOŁOWSKI
Urodził się w 1972 roku w Gdyni. W roku 1996 z wyróżnieniem ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Bogusława Madeya.
Od stycznia 1997 do kwietnia 2011 roku pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Białostockiej, a następnie, od 2005 roku, Opery i Filharmonii Podlaskiej. Od września 2016 do września 2019 roku pełnił funkcję dyrektora Opery Wrocławskiej.
Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, współpracując z czołowymi teatrami operowymi i orkiestrami filharmonicznymi w kraju. Występuje także na wielu estradach świata – w USA, Wielkiej Brytanii, Korei, Meksyku, Maroku, Hiszpanii, Estonii, Finlandii, na Litwie, Łotwie, Ukrainie, w Rosji, Białorusi, Niemczech, Szwecji, Francji, Belgii i Portugalii. Jest także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Warszawskiej Orkiestry Kameralnej „Filharmonia” oraz dyrygentem gościnnym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej zrealizował liczne tournées zagraniczne. W sierpniu 2005 roku z pianistą Stanisławem Drzewieckim wystąpił w Parlamencie Europejskim w Brukseli w koncercie inaugurującym obchody 25. rocznicy powstania „Solidarności”.
W czerwcu 2006 roku poprowadził wykonanie Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego w Smolnym Soborze w Sankt Petersburgu z udziałem solistów i chórów rosyjskich. W 2009 roku wystąpił w Berwald Halle w Sztokholmie i siedzibie Orkiestry Symfonicznej w Göteborgu. W grudniu 2009 roku Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jego batutą zagrała koncerty w Wielkiej Brytanii, gdzie w ramach obchodów Roku Polskiego „Polska! Year” wystąpiła w londyńskiej Cadogan Hall, a także w Royal College of Music.
Artysta często włącza do swoich programów koncertowych utwory polskich kompozytorów, w tym dzieła twórców mniej znanych, tworzących na emigracji. Jego nagrania dzieł Aleksandra Tansmana i Zygmunta Stojowskiego spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem w kraju (nominacje do Fryderyka) i za granicą (płyta z utworami Stojowskiego w lutym 2009 otrzymała prestiżową nagrodę Editor’s Choice Gramophone). W kwietniu 2012 otrzymał nagrodę Fryderyk za album z dziełami Ignacego Jana Paderewskiego – Koncertem fortepianowym i Fantazją polską.
Marcin Nałęcz-Niesiołowski posiada bogaty dorobek fonograficzny, ponad 25 płyt CD/DVD. Dokonał też szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz muzyki filmowej (m.in.: M. Zielińskiego, W. Pawlika, J.A.P. Kaczmarka, Z. Preisnera). Drugą dziedziną jego zainteresowań i działalności artystycznej jest śpiew solowy, który ukończył w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Leonarda Andrzeja Mroza.
Artysta jest laureatem wielu nagród i wyróżnień – otrzymał m.in. nagrodę Ministra Kultury „Ad Astra” ufundowaną dla młodych, utalentowanych twórców kultury (2001), Srebrny Krzyż Zasługi za wkład do rozwoju kultury narodowej i osiągnięcia w pracy zawodowej (2004) oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2006).
W 2007 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora nauk muzycznych, a następnie w 2010 roku doktora habilitowanego. Od października 2012 rozpoczął pracę na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prowadząc klasę dyrygentury symfoniczno-operowej.
4 czerwca 2014 roku, w obecności m.in.: Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i Prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki Baracka Obamy oraz innych znamienitych gości, podczas uroczystego koncertu na Placu Zamkowym w Warszawie, podsumowującym obchody 25-lecia Wolności, poprowadził prawykonanie Kantaty „Wolność” Włodka Pawilka. W listopadzie 2014 roku poprowadził premierowe przedstawienie baletu 1914. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a w lutym 2015 roku, w Operze Wrocławskiej, premierę Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego.
W kwietniu 2016 otrzymał kolejnego Fryderyka w kategorii „Album roku: muzyka współczesna” za płytę Symphony of Providence Pawła Łukaszewskiego. W listopadzie 2016 roku ponownie poprowadził premierę baletową w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej Chopiniana/Bolero/Chroma m.in.: z utworem Chroma Joby’ego Talbota w choreografii Wayne’a McGregora oryginalnie wystawionym w Royal Opera House w Londynie.
We wrześniu 2018 roku otrzymał powołanie od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego do nowo zainaugurowanej Rady ds. Szkolnictwa Artystycznego, jako jeden z 13 przedstawicieli różnych środowisk twórczych związanych ze szkolnictwem artystycznym.
Z kolei w listopadzie 2018 nominowany był do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej 2018 w kategorii muzyka poważna, za „mistrzowskie wykonanie oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego w Operze Wrocławskiej.”
ANTON NICULESCU
Anton Niculescu urodził się w Bukareszcie, jako jedyny syn w rodzinie muzyków. Pierwszych lekcji muzyki udzilał mu ojciec, który był wiolonczelistą-solistą w Bucharest Broadcasting Orchestra. Następnie uczył się u Radu Aldulescu, Antonio Janigro i Daniila Safrana. W wieku 12 lat miał swój pierwszy koncert w Sala Mica R.S.R. w Bukareszcie, jako 14-latek wykonał jako solista koncert E. Lalo z Moldova Philharmonic Orchestra w Jasi. Jest laureatem wielu konkursów, był koncertmistrzem wiolonczel w Teatro alla Scala w Mediolanie, Teatro Comunale we Florencji oraz w Teatro V. Bellini w Katanii.
Koncertuje we Francji, Danii, Niemczech, Szwajcarii, Rumunii, Austrii, Hiszpanii, na Węgrzech, we Włoszech, w Belgii, Portugalii, na Maderze, w Turcji, na Cyprze, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Grecji, Japonii, Hong-Kongu, Arabii Saudyjskiech, Afryce Południowej, Stanach Zjednoczonych, Korei, Meksyku, Brazylii, Wenezueli, Ekwadorze, Argentynie, Peru, Kazachstanie i Uzbekistanie, występując jako solista z orkiestrami, w zespołach kameralnych oraz grając recitale. Nagrywa dla radia i telewizji.
Jego studenci są od lat zwycięzcami niemieckiego konkursu Jugend Musiziert oraz wielu innych międzynarodowych konkursów.
W Rumunii jest koncertmistrzem wiolonczel w Brasov oraz w Oradea Philharmonic Orchestra. Od 1997 roku jest honorowym członkiem Academia Filarmonica di Bologna we Włoszech, które powstało w 1666 roku.
Jest założycielem rumuńskiej fundacji Euterpe Foundation, która wspiera młodych, utalentowanych muzyków. Jest członkiem The Zurich String Trio, Trio di Vienna oraz Oistrach Ensemble. Gra z takimi pianistami, jak Bruno Canino, Pavel Gililov i wielu innych.
Od 2017 roku jest dyrektorem generalnym Brasov Philharmonic.
Gra na wiolonczeli Pietro Guarnieri – Mantova 1709.
RICCARDO MUTI
… Impressive professionality and musicality….
MSTISLAV ROSTROPOVICI
… An outstanding cellist with technical perfection and profound understanding….
EUGEN JOCHUM
… He is an artist full of sympathetic understanding musicality and professional technical perfection….
DANIIL SAFRAN
… I had the chance to listent to Anton Niculescu several times, his natural musicality and his masterly technical ability characterize a soloist of high standard…
ZUBIN MEHTA
… Anton Niculescu is a great soloist from all musical points of view, he is in perfect control of his instrument and performing produces a lasting impression on the audience…
RADU ALDULESCU
… A marvellous cellist indeed, a great musician, his technical skill is impressive….
CARLO MARIA GIULINI
… My highest esteem for his art and my very best wishes for success and the future….
ORKIESTRA KAMERALNA CAPELLA BYDGOSTIENSIS to etatowy zespół Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wystąpiła na najbardziej znaczących estradach Polski i Europy, w salach tak prestiżowych, jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, Schauspielhaus w Berlinie, Schloss Mirabell w Salzburgu, Pałac Królewski w Sztokholmie, El Escorial w Hiszpanii, w Sali Radia Holenderskiego w Utrechcie, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Auli Leopoldinum we Wrocławiu czy Filharmonii Lwowskiej. Z orkiestrą, w uznaniu jej kunsztu bardzo chętnie koncertowali najwięksi soliści i dyrygenci. Capella Bydgostiensis dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni polskich, holenderskich, hiszpańskich, a także nagrań radiowych i telewizyjnych. Jednym z ciekawszych przedsięwzięć ostatnich lat było kilkutygodniowe tournée orkiestry w Brazylii w 2010, 2011 i 2012. W 2012 Capella Bydgostiensis nagrała CD (DUX) pod dyrekcją J.M. Florência z udziałem brazylijskiej skrzypaczki Marii F. Krug. W 2014 orkiestra zagrała w Filharmonii Berlińskiej. Z okazji obchodzonego w 2013 jubileuszu 60-lecia Filharmonii Pomorskiej w 2014 ukazały się dwie nowe płyty Capelli: pt. Ave Maria nagrana we współpracy ze znakomitą sopranistką Barbarą Kubiak oraz album pt. Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (Ewa Kupiec – fortepian, Mariusz Smolij – dyrygent). To CD nagrane dla cenionej i szeroko znanej w świecie firmy Naxos otrzymało nagrodę Fryderyk 2015 w kategorii Najlepszy album polski za granicą. W marcu 2015 bydgoscy kameraliści wystąpili w Konzertahalle C.Ph.E Bach we Frankfurcie nad Odrą z okazji 200 lat Singakademie Frankfurt (Oder). W 2017 Capella Bydgostiensis obchodziła jubileusz 55-lecia, z tej racji zespół otrzymał od Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Medal Unitas Durat Palatinatus Cuiaviano-Pomeraniensis oraz nagrodę za całokształt działalności.