Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Muzyka pieśnią duszy

12 września, 2021 - 17:00 - 19:00

KOLNO, godz. 17:00
Kolneński Ośrodek Kultury i Sportu

DUET „BELARTE”:
MARTA MAGDALENA LELEK – skrzypce
MAURICIO SILVA – fortepian

W programie m.in.: F. Schubert, F. Chopin, H. Wieniawski, W. Kilar

WSTĘP WOLNY

DUET „BELARTE”
Duet „BELARTE” to współpraca dwojga uznanych w kraju i na świecie solistów. Skrzypaczki Marty Magdaleny Lelek oraz pianisty Mauricio Silvy.
Artyści, oprócz napiętego kalendarza solistycznego rozwijają wspólnie swoje pasje kameralistyczne.
Duetu mogliśmy posłuchać między innymi we Włoszech oraz w Polsce (w lubelskim Trybunale Koronnym oraz na scenie Radia Lublin)
Repertuar Duetu obejmuje dzieła od muzyki współczesnej, poprzez romantyzm, impresjonizm aż po muzykę filmową.
Duet „BELARTE”” to muzyka pełna pasji, zamyślenia, rozmarzenia. Duet stworzony przez przyjaciół na estradzie i poza nią, dla których muzyka jest całym światem.

 

 

 

MARTA MAGDALENA LELEK
Marta Magdalena Lelek jest uważana z jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia. Opisywana przez recenzentów jako „wybitna”, „zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji”…
Studia wyższe ukończyła z wyróżnieniem w prestiżowej the “Guildhall School of Music & Drama” w Londynie, w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Śmietany. Jako studentka, miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem Sir Colina Davisa, Maestro Jordi Savalla, the “Takacs Quartet” i wielu innych. Doskonaliła również swoje umiejętności pod kierunkiem Prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Prof. Jose Luisa Garcii Asencio.
Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (często narodowymi) w Europie, Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii, Kanadzie. Koncertowała między innymi z OSEM w Meksyku (Orquestra Sinfonica Estado Mexico), UANL w Meksyku, Orquestra de Camara Teatro des Bellas Artes w Mexico City, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, Sinfonia Toronto w Kanadzie, Baskent Chamber Orchestra w Ankarze, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Jako solistka, współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Lior Schambadal, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Jerzy Salwarowski, Michał Dworzyński, Charles Olivieri-Munroe, Gudni Emilsson, Jose Luis Castillo, Claude Villaret, Volodymir Sirenko, Hobart Earle, Łukasz Borowicz, Mirosław Jacek Błaszczyk, Wojciech Michniewski, Miguel Salmon del Real, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz Niesiołowski czy Igor Verbitsky.
Wykonania Marty Magdaleny Lelek charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru, który obejmuje między innymi koncerty skrzypcowe: Benjamina Brittena, Williama Waltona, Vaughana Williamsa, Karla Amadeusa Hartmanna, Paula Hindemitha, Albana Berga (Pamięci Anioła), Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Ferrucio Busoniego, Castelnuovo-Tedesco, Carla Nielsena, Yevgena Stankovycha nr.2, Andrzeja Panufnika, Davida Tukici oraz napisany dla Marty Magdaleny Lelek i jej zadedykowany koncert skrzypcowy Karla Fioriniego nr 2 (Premiera tego dzieła odbyła się w maju 2012 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku).
Marta Magdalena Lelek ma w swoim dorobku płytę CD z koncertami skrzypcowymi Karla Fioriniego wydaną przez brytyjska firmę fonograficzną „Divine Art” (dystrybucja Naxos), której entuzjastyczne recenzje ukazały się w Europie oraz Ameryce.
Najbliższe plany koncertowe Marty Magdaleny Lelek obejmują koncerty i recitale w Polsce oraz za granicą (m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i Telewizjii Albanii w Tiranie, z Baskent Chamber Orchestra w Ankarze, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Woroneżu, z Orquestra da Camara Teatro des Bellas Artes w Mexico City, z Sinfonica Toronto oraz Kindred Sprits Orchestra w Kanadzie, we Włoszech z orkiestrami w Mediolanie, Pescara, Grosseto, Sanremo).
Marta Magdalena Lelek gra na węgierskich skrzypcach (Janos Spiegel – Budapest 1926).

Recenzje z koncertów:
“…Owacjami na stojąco melomani dziękowali skrzypaczce Marcie Lelek za przepiękne wykonanie koncertu
skrzypcowego d-moll Jeana Sibeliusa. Do oklasków dołączył się Stefan Fraas, niemiecki dyrygent, który w tymże koncercie poprowadził orkiestrę…”
“…Marta Lelek, studentka i stypendystka renomowanej londyńskiej uczelni, zachwyciła doskonałą techniką, różnorodnością dźwiękową oraz specyficzną niemal dziewczęcą delikatnością niezwykle pasującą do klimatu “północnej” zimno – namiętnej muzyki fińskiego kompozytora – Sibeliusa. Orkiestra świetnie dopasowała się do jej niemęskiej interpretacji. Precyzja i niemiecki “ordnung” Fraasa doskonale zaś z nią współgrał…”
“….Kilka minut później na scenie pojawiła się Marta Magdalena Lelek, jedna z najlepszych polskich skrzypków młodego pokolenia. Wykonując trzyczęściowy koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika: Rubato, Adagio i Vivace, zagrała tak, jakby życzył sobie tego sam kompozytor. Ukazała publiczności swoją wrażliwość i wdzięk oraz energię i muzykalność, popisując się przy tym niezwykłą techniką. W dalszej części wieczoru publiczność wysłuchała znakomitego wykonania “Koncertu skrzypcowego” Samuela Barbera (w wyk. M.M.Lelek)….”
“…Solistka (M.M.Lelek) z właściwym sobie wdziękiem i finezją techniczną, krok po kroku odsłaniała całe piękno najeżonej trudnościami kompozycji..”. (koncert skrzypcowy Williama Waltona)
„Marta Magdalena Lelek, wspierana przez orkiestrę, perfekcyjnie oddała wszelkie niuanse, czerpiącego z folkloru, dzieła Panufnika. Oczarowała również publiczność nienaganną techniką, niewyobrażalnym dla zwykłych śmiertelników opanowaniem instrumentu oraz głębią i subtelnością interpretacji. Koncert skrzypcowy w interpretacji Marty Magdaleny Lelek zyskał zupełnie nowy wymiar – nic dziwnego, że jego wykonanie zostało nagrodzone owacją na stojąco i długo nie milknącymi owacjami. Niewątpliwie był to jeden z najjaśniejszych momentów tegorocznej edycji Festiwalu „Sacrum et Musica” – kto wie, czy zarazem nie jeden z najlepszych koncertów w jego już ośmioletniej historii. Dlatego warto śledzić program wciąż trwającego Festiwalu, bo prawdziwe muzyczne wydarzenia dzieją się często tuż obok i nie można przechodzić obok nich obojętnie!…”

MAURICIO ANDRES SILVA
Mauricio Andres Silva jest pianistą urodzonym w Warszawie w polsko-boliwijskiej rodzinie o wieloletnich tradycjach muzycznych. Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w Państwowej szkole muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Wystąpił wówczas po raz pierwszy na scenie Filharmonii Narodowej i odniósł kilka pierwszych sukcesów konkursowych. Następnie kontynuował naukę pod kierunkiem prof. Pawła Skrzypka w ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym czasie wziął udział w VI Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Profesora Ludwika Stefańskiego w Płocku w grudniu 2002 roku, gdzie Jury pod przewodnictwem prof. Piotra Palecznego przyznało mu II Nagrodę. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach interpretacji w kraju i za granicą, pracując między innymi z tak wybitnymi pedagogami jak Prof. Lee Kum Sing z Vancouver Academy of Music, prof. Boris Berman z Yale School of Music czy prof. Andrzej Ratusiński z Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart.
W tym okresie pianista zaczął rozwijać działalność koncertową występując na wielu warszawskich i polskich estradach, takich jak Filharmonia Narodowa, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina czy Galeria pp. Porczyńskich gdzie w październiku 2002 roku wystąpił ze specjalnym recitalem z okazji rocznicy pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II, a w roku 2003 brał udział w telewizyjnym koncercie promocji młodych talentów. Współpracował również z Warszawską Filharmonią Młodzieżową.
W czerwcu 2002 roku zadebiutował w Stanach Zjednoczonych, gdzie wystąpił w Santa Cruz, Roseville i Nevada City w Kalifornii, spotykając się z gorącym przyjęciem publiczności.
W kwietniu 2006 roku wystąpił po raz pierwszy pod batutą swojego ojca, dyrygenta Rubena Silvy w Filharmonii Koszalińskiej, gdzie wykonał drugi koncert c-moll Rachmaninowa.
We wrześniu 2007 roku odbył trasę koncertową po Chile dając recitale w miastach La Serena, Coquimbo, Copiapo i Antofagasta oraz w Boliwii, gdzie występował w La Paz i Santa Cruz. Rok później powrócił do Boliwii występując jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną w La Paz, gdzie od tamtej pory jest regularnie zapraszany.
W sierpniu 2009 koncertował po raz pierwszy w Hiszpanii dając dwa recitale w mieście Marbella w Andaluzji wraz z boliwijską skrzypaczką Ingrid Neyza Copa. Koncerty te odbyły się pod patronatem Ambasady Boliwii.
W roku 2010 zagrał kilkadziesiąt recitali z muzyką Fryderyka Chopina z okazji obchodów Roku Chopinowskiego.
Momentem przełomowym w karierze artysty okazał się ponowny występ na scenie Filharmonii Koszalińskiej w marcu 2011 roku, gdzie jego interpretacja koncertu d-moll Johanesa Brahmsa spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i publiczności. Ten sukces powtórzył później z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Boliwii. Od tamtej pory gości regularnie na estradach licznych filharmonii i sal koncertowych.
Ważnymi wydarzeniami w życiu koncertowym pianisty były również występy podczas III Międzynarodowych Koncertów Pianistycznych, na Festiwalu Muzycznym w Fondi we Włoszech oraz koncert z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną na wyspie Norderney w Niemczech w 2014 roku. Zwieńczeniem dotychczasowej kariery pianisty był debiut z orkiestrą prestiżowego Palacio de Bellas Artes w Meksyku, stając się jednym z największych jego sukcesów.
W repertuarze artysty znajdują się liczne utwory solowe jak i z towarzyszeniem orkiestry oraz muzyka kameralna obejmujące wszystkie epoki i style.

Details

Date:
12 września, 2021
Time:
17:00 - 19:00
Event Category: