Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Prawykonanie

26 października, 2023 - 18:30 - 20:30

Miejsce koncertu: Sala koncertowa FKWL

MARIA PERADZYŃSKA – flet
TOMASZ STRAHL – wiolonczela

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
FILIPE CUNHA (PORTUGALIA) – dyrygent

W programie m.in.: Wojciech Kostrzewa – „Concert Fantasia” na flet, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (światowe prawykonanie)

WSTĘP WOLNY


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

 

MARIA PERADZYŃSKA
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie fletu prof. Elżbiety Dastych- Szwarc, laureatką wielu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych.
W 2000 roku była finalistką międzynarodowego konkursu „Tunbridge Wells International Young Artist Concert Competition” w Wielkiej Brytanii. W latach 1994 i 1995 otrzymała stypendium Uniwersytetu w Bostonie, które umożliwiło jej naukę pod kierunkiem wybitnego pedagoga oraz pierwszej flecistki Boston Symphony Orchestra – profesor Doriot Anthony Dwyer. Dwukrotnie otrzymała stypendium amerykańskiej organizacji „Apple Hill Chamber Players”, dzięki któremu doskonaliła swoje umiejętności w dziedzinie kameralistyki pod okiem wybitnych muzyków i profesorów w Stanach Zjednoczonych. W ramach kursów mistrzowskich swój warsztat kształciła pod okiem znakomitych flecistów takich jak: Sir James Galway, Jean Pierre Rampal, Julius Baker, Marina Piccinni, Bernard Goldberg.
Dla firm fonograficznych „Dux” i „Polskie Nagrania” dokonała nagrań płyt z muzyką orkiestrową
i kameralną. Płyta „Chopin Symphony Jazz Project”, w której nagraniu brała udział otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Fryderyk w 2011 roku. W marcu 2021 roku ukazała się jej solowa płyta z utworami zapomnianego wirtuoza fletu z początku XIX wieku, Johanna Wilhelma Gabrielskiego, która jest światową premierą dzieł kompozytora.
Maria Peradzyńska występowała jako solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy na wielu festiwalach w kraju i zagranicą – w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Austrii, Czechach oraz Ukrainie.
W latach 2005-2013 była pierwszą flecistką Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury w Warszawie, obecnie współpracuje z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz Polską Orkiestrą Radiową.
Maria Peradzyńska bierze aktywny udział w życiu artystycznym, dając koncerty również jako solistka i kameralistka na wielu festiwalach. W roku 2015 z triem fortepianowym zdobyła I miejsce na „International Master Competition for Music Teachers” w Warszawie.
Obecnie Maria Peradzyńska prowadzi klasę fletu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Jej uczniowie są laureatami ponad dwustu prestiżowych nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, na których rywalizowali ze studentami oraz zawodowymi muzykami, będąc uczniami szkoły muzycznej II stopnia (między innymi: Adams Flute Competition, Theobald Boehm International Flute Competition, Praska Wiosna, Gazzelloni Flute Competition, Guangzhou Flute Competition, International Flute Competition w Sofii). W czerwcu 2017 roku jej uczennica osiągnęła największy sukces zdobywając III miejsce na Kobe International Flute Competition w Japonii oraz została nagrodzona prestiżową nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii debiut roku. Inna absolwentka w wieku dziewiętnastu lat otrzymała posadę w Akademii przy Staatsoper w Monachium oraz debiutowała występując w Gewandhaus Orchester w Lipsku.
Prowadzi klasę fletu w ramach kursów mistrzowskich w Nowym Sączu, Krzyżowej, Wolsztynie, Szczecinie, Radziejowicach oraz Warszawie, a za swoją pracę oraz wkład w rozwój kultury polskiej dwukrotnie otrzymała nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej, w 2015 roku nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz w 2017 roku została odznaczona Brązowym Medalem Gloria Artis.

TOMASZ STRAHL
Jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów. Akademię Muzyczną im. Fryderyka Cho-pina w Warszawie ukończył w roku 1989 w klasie prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne.
Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Otrzymał również nagrodę-stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994.
Wśród mistrzów batuty, z którymi artysta miał okazję współpracować, znajdują się m.in.: Andrzej Boreyko, Jan Krenz, Henryk Czyż, Philippe Entremont, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Salwarowski.
Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z takimi orkiestrami, jak: Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodo-wej, Orkiestra Aukso, Filharmonia Sofijska, Orquestra Sinfônica Municipal São Paulo (Brazylia) i in.
Tomasz Strahl występował m.in. w Schauspielhaus (Berlin), Brucknersaal (Linz), St. John’s Smith Square (Londyn), Art Center (Tel Awiw), Toppan Hall (Tokio), Auditori (Barcelona), Sali im. Glinki w Sankt Peterburgu, w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Filharmonii Narodo-wej. Odbył liczne tournée po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozy-tora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2005 roku Tomasz Strahl zaprezen-tował polskie prawykonanie II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na festiwalu Prawy-konania (2005) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z którą w 2006 roku zarejestrował odnaleziony Koncert Zygmunta Stojowskiego.
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje nagrania dla Pony Canyon, CD Accord, Pavane Records, Gema Stereo, Polmusic, Acte Préalable oraz Sony Classics. Był trzykrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 2003 roku został jej laureatem.
Jest Profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi także kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii i Ameryce Południowej. Zasiada w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych.
Od roku 2012 bierze udział w promocji Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera, koncertując z utworami na fortepian i wiolonczelę w największych ośrodkach europejskich. Efektem współpracy artysty z Wydaniem Narodowym jest również nagranie płyty z utworami kameralnymi Fryderyka Chopina (DUX), która otrzymała nagrody fonograficzne takich czasopism muzycznych jak „Scherzo” i „Pizzicato” oraz nominację do nagrody „Fryderyk”.
W roku 2017 otrzymał Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Rok 2019 przyniósł mu nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. W 2020 roku otrzymał kolejną nagrodę „Fryderyka” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Rok później odsłonił swoje festiwalowe słońce w Alei Gwiazd w Busku-Zdroju. W sezonie koncertowym 2022/2023 wystąpił kilkakrotnie pod batutą Antoniego Wita.
Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778.

FILIPE CUNHA
Urodził się w Bradze (Portugalia), gdzie rozpoczął naukę muzyki w wieku siedmiu lat.
Ukończył Konserwatorium Muzycznye Calouste Gulbenkian w Bradze (klarnet i flet traverso).Następnie Zaawansowany Kurs Dyrygencki w Europejskiej Akademii Dyrygentury oraz studia Klasycznej Dyrygentury Orkiestrowej w Lizbonie u francuskiego dyrygenta Jean-Sébastiena Béreau.
Dyrygował wieloma orkiestrami, orkiestrami dętymi i innymi zespołami w Portugalii i za granicą, jest często zapraszany m.in. do międzynarodowych projektów, jury konkursów, kursów mistrzowskich. Biegle posługuje się językiem portugalskim, hiszpańskim, angielskim i francuskim.
Obecnie jest dyrektorem: Braga Philharmonic Orchestra; Braga Youth wind Orchestra oraz Braga Chamber Orchestra.
W swojej karierze muzycznej koncertował w: Portugalii (Kontynent i Wyspy), Hiszpanii, Francji, Belgii, Szwajcarii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii, Kanadzie, USA, Puerto Rico, Wenezueli, Brazylii i Kubie.
W grudniu 2019/styczniu 2020 odbył tournée po Chinach prowadząc siedem koncertów noworocznych w różnych miastach – „New Year’s Concert – „Strauss & Friends”.
W 2020 roku znalazł się w finale World Music Competition w Wiedniu (Austria) w kategorii Orchestra Conducting. W tym samym roku zasiadał w jury „International Orchestra Auditions Awards” (Włochy), a także rozpoczął współpracę z Samnium University of Music jako dyrygent gościnny. Został także
Honorowym Dyrygentem Orkiestry Koreańskiej (K-Classics) integrując grupę 16 dyrygentów wybranych dla tej Orkiestry na całym świecie.
W 2021 roku został zaproszony do udziału w Towarzystwie Muzycznym Giuseppe Verdiego (Meksyk) jako międzynarodowy dyrygent gościnny, w sierpniu dyrygował Orkiestrą Alto Minho w Viana do Castelo (Portugalia) a w listopadzie dyrygował „Iberian Philharmonia Orchestra” na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Katalonii w Barcelonie (Hiszpania), będąc jedynym portugalskim dyrygentem zaproszonym na ten festiwal.
W 2022 roku, oprócz wszystkich koncertów z Braga Philharmonic Orchestra (Portugalia), dyrygował orkiestrą „Sinfonietta de Ponta Delgada” (Azory – Portugalia), orkiestrą „Italian Opera Florence” Opery Florenckiej (Włochy), orkiestrą Malaga Camerata (Hiszpania), Państwową Orkiestrą Symfoniczną Puebla (Meksyk) oraz Filharmonią Kameralną im. W. Lutosławskiego (Polska).
W przyszłym roku ma zaplanowane koncerty na Kubie, w Meksyku, we Włoszech, w Hiszpanii, w Wielkiej Brytanii, w Polsce i Bułgarii, a także koncert z okazji otwarcia granic w Chinach i Korei Południowej.
Jest również nauczycielem gry na flecie poprzecznym.
Od stycznia 2022 roku jest artystą międzynarodowej agencji CMajor Management UK (Wielka Brytania).

WOJCIECH KOSTRZEWA
Kompozytor, aranżer, perkusista. Ukończył studia licencjackie i magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza oraz Policealne Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w klasie perkusji prof. Czesława Bartkowskiego.
Laureat I nagrody oraz wyróżnienia orkiestry w Konkursie Kompozytorskim „In modo di Lutosławski”. Zwycięzca nagrody głównej w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przy Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara przez Filharmonię Gorzowską. Zdobywca I miejsca i nagrody publiczności w III edycji Konkursu Kompozytorskiego „Arboretum” Krzysztofa Pendereckiego w 2017 roku. W październiku 2018 roku został zwycięzcą Konkursu Kompozytorskiego organizowanego z okazji stulecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, gdzie otrzymał również nagrodę publiczności. Zdobywca drugiego miejsca w konkursie FMF Young Talent Award w Krakowie w 2022 roku (w jury m.in. John Powell i Richard Bellis). Finalista międzynarodowego konkursu kompozytorskiego Bartók World Competition 2022 w Budapeszcie.
Jego kompozycje wykonywały m.in. Orkiestra Sinfonia Varsovia, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opera Narodowa oraz Filharmonia Szczecińska.
Jest autorem muzyki do licznych produkcji teatralnych i telewizyjnych oraz autorem aranżacji wykonywanych na festiwalach „Lato z Radiem” czy „KFPP w Opolu”. Występował na wielu zagranicznych festiwalach m.in. „La Folle Journée” w Nantes, „Düsseldorf Jazz Rally” w Düsseldorfie czy „TalentLAB” w Luksemburgu. Był uczestnikiem „Warsztatów Kompozycji Muzyki Filmowej” w Gdyni prowadzonych przez Jana A.P. Kaczmarka, „Hollywood Music Workshop” w Baden (Austria) w klasie kompozycji Joe Kraemer’a oraz wykładów „Arranging for Big Band & Strings” pod kierownictwem Chrisa Walden’a.
W trakcie projektów artystycznych współpracował m.in. z Gordonem Goodwinem, Ireną Santor, Małgorzatą Walewską, Basią Trzetrzelewską, Justyną Steczkowską, Kubą Badachem, Zbigniewem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem, Henrykiem Miśkiewiczem, Grupą MoCarta, Julią Wieniawą oraz The Dumplings.
Jest doktorem w dyscyplinie sztuk muzycznych i wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Szczegóły

Data:
26 października, 2023
Godzina:
18:30 - 20:30
Kategoria Wydarzenie:

Miejsce wydarzenia

Sala koncertowa FKWL
ul. Zawadzka 1
Łomża,
+ Google Map