KATARZYNA DONDALSKA – sopran koloraturowy
JIWON SONG (KOREA POŁUDNIOWA) – baryton
ADRIAN STANCIU – altówka
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI – dyrygent
W programie m.in.: J.S. Bach, A. Vivaldi, W.A. Mozart
KATARZYNA DONDALSKA
Należy do grona najwybitniejszych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Wielka śpiewaczka operowa Barbara Bonney, w wywiadzie udzielonym dla Telewizji BBC podczas Cardiff Singer of the World Festival, po wysłuchaniu śpiewu polskiej artystki, nazwała ją „Ósmym Cudem Świata”. Trudno się dziwić takiemu entuzjazmowi – ktokolwiek chociaż raz usłyszy ten piękny, zmysłowy głos, fenomenalną technikę a nade wszystko swobodę w poruszaniu się w stratosferycznych przestrzeniach sopranu, będzie przekonany o słuszności tego stwierdzenia i autentycznego zachwytu wypowiadającej te słowa.
Katarzyna Dondalska jest kontynuatorką tradycji poruszania się po wokalnej stratosferze, wyznaczonych przez legendarne soprany koloraturowe, wśród których przede wszystkim należy wymienić Ernę Sack, Mado Robin oraz najbardziej fascynującą Bognę Sokorską.
Artystka rozpoczęła swoją edukację muzyczną w wieku 5 lat. Podtrzymując rodzinną tradycję grała na skrzypcach. Zainteresowanie śpiewem pojawiło się z czasem i zaowocowało rozpoczęciem nauki pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny (pierwszej uczennicy wielkiej Ady Sari) w gdańskiej Akademii Muzycznej. Po roku studiów w Gdańsku na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim kontynuowała je w Niemczech w Staatliche Hochschule für Musik Würzburg. Studia ukończyła uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką znanych międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur-Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. W 2011 r. otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej wokalistyka przyznany przez Radę Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Do jej znaczących ról należą: Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie oraz Konstancja w Uprowadzeniu z seraju, Zerbinetta w Ariadnie na Naxos, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna, Rozyna w Cyruliku sewilskim, tytułowa partia w operze Słowik I. Strawińskiego czy W. Braunfelsa. Wszystkie te partie kreowała na wielkich scenach operowych na świecie: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.
Występowała na estradach znaczących sal koncertowych: New York Avery Fisher Concert Hall, Disney Concert Hall Los Angeles, Washington John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Chicago Music Hall, John Bassett Theatre Toronto, Philadelphia Verizon Hall/The Kimmel Center, Copley Symphony Hall/San Diego, Paramount Theater/Seattle, Orpheum Theater/Vancouver, Royal Theater/Victoria, Salle Wilfrid-Pelletier/Montreal, National Arts Centre/Ottawa, Winspear Centre Edmonton, Jack Singer Concert Hall Calgary, Tonhalle Düsseldorf, Fruchthalle Kaiserslautern, Friedrichstadtpalast Berlin, Schloss Benrath Düsseldorf, Konzerthaus Stockholm, DR Koncerthuset Kopenhagen, Königin-Elisabeth-Saal/Antwerpia, Alte Oper Frankfurt, Kölner Philharmonie, Philharmonie Berlin, Carl-Orff-Saal am Gasteig München czy Konzerthaus am Gendarmenmarkt Berlin. Współpracowała ze znakomitymi orkiestrami: Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, San Diego Symphony Orchestra, WDR Rundfunkorchester Köln, NDR Rundfunksinfonieorchester Hannover, Deutsches Filmorchester Babelsberg, BBC Orchestra London, Bruckner-Symphonieorchester Linz. Śpiewała pod batutą wybitnych dyrygentów takich, jak Wasilij Petrenko, Dennis Russell Davies, Roberto Abbado, Carlo Rizzi, Peter Falk, Michael Jurowski, Theodor Guschlbauer, Peter Guth, Klaus Arp, Philip Ellis, Richard Armstrong, Ira Levin, Hans Graf, Howard Griffiths, Marko Letonja, Gabriele Ferro, Grzegorz Nowak, Michał Dworzyński, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Antony Hermus, Victor Pablo Pérez, Modestas Pitrénas, Szymon Makowski.
Jej nazwisko pojawiało się na afiszach obok tak wielkich, światowego formatu artystów, jak Edita Gruberowa, Anna Tomowa-Sintow, Wiesław Ochman, Francisco Araiza, Elmar Gunsch, Günter Wewel, Gunter Emmerlich, Barbara Bonney, Pete York, Paul Esswood, Lanze Ryan, Stefan Pop, Desiree Rancatore, Dmitry Korchak, Anna Maria Kaufmann, Katherine Merling, Hanno Müller-Brachmann, Anna Goryachov, Sebastian Reinthaller, Tom Allen, Markus Werba, Diana Damrau, Maciej Pikulski, Madeleine Wehle, Brigitte Mira, Ingrid Surgenor, Ingrid Kreuder, Stefan Johannes Walter, Daniele Abbado, Bogusław Kaczyński, Alexander Petrov, Lesley Garrett, Ute Lemper, Till Brönner, Klaus Hoffmann, Joja Wendt, Włodek Pawlik czy Chris de Burgh.
Katarzyna Dondalska została wyróżniona nagrodą „Ikony Warmii i Mazur 2018” przez Prezydenta Miasta Olsztyna Piotra Grzymowicza oraz Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gustawa Marka Brzezina za wybitne osiągnięcia artystyczne w kraju i na świecie.
W roku 2021 otrzymała Zachodniopomorskiego Nobla w dziedzinie nauk artystycznych przyznanego przez Zachodniopomorski Klub Liderów Nauki i Wojewodę Zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego oraz Złotą Odznakę Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego z rąk Marszałka Województwa Olgierda Geblewicza.
W roku 2015 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej, od października 2015 r. pełni funkcję profesora nadzwyczajnego w Akademii Sztuki w Szczecinie, a w lutym 2021 r. jako pierwszy pedagog w historii wydziału wokalnego Akademii Sztuki otrzymała tytół Profesora Belwederskiego od Prezydenta Polski.
Wystąpiła w wielu produkcjach telewizyjnych i radiowych dla m.in. ARD, BR, SAT1, ZDF, RBB, NDR, WDR, BBC,RAI, TVP, PR1.
Jako pierwsza dokonała nagrań arii Karla Dittersa von Dittersdorf oraz pieśni religijnych Ottona Mieczysława Żukowskiego. Brała udział w wielu nagraniach.
Od roku akademickiego 2023/24 Kierownik Seminarium Doktoranckiego oraz Kierownik Katedry Wokalistyki w AS w Szczecinie.
JIWON SONG
A South Korean baritone born in 1982, has built a distinguished international career, captivating audiences with his commanding stage presence and rich, expressive voice. Based in France, he has performed across major opera houses and concert venues in Europe, establishing himself as a sought-after interpreter of the dramatic and lyrical baritone repertoire.
He began his formal training at the Conservatorio di Parma in Italy, immersing himself in the country’s operatic tradition before further refining his artistry as a young artist at CNIPAL in Marseille during the 2013-2014 season. Under the guidance of esteemed mentors, he developed a deep understanding of vocal technique and interpretation, which has since shaped his performances on stage.
Jiwon Song has taken on some of the most iconic baritone roles in the operatic canon. His upcoming performances in 2025 include Germont in La Traviata with Labopera Val d’Oise and the title role in Nabucco with Labopera Périgord-Dordogne. Recent highlights of his career include his portrayal of Scarpia in Tosca, Escamillo in Carmen, and Germont in La Traviata, the latter performed in productions with Opéra Nomade and Opéra Clermont-Ferrand. His repertoire also includes roles such as Rigoletto (Rigoletto), Don Giovanni (Don Giovanni), Marcello (La Bohème), and Silvio (Pagliacci), demonstrating his versatility across the Italian, French, and German operatic traditions.
Beyond opera, Jiwon Song has excelled as a concert soloist, performing Verdi’s Requiem at the Opéra Comédie de Montpellier, Mozart’s Requiem, and Haydn’s Die Schöpfung with the Choeur de Paris. His vocal artistry is also preserved in recordings, including the 2024 release of Clémence Grandval’s Stabat Mater. Additionally, he has been featured in major opera gala concerts, such as the Festival de Sète’s Grands Airs d’Opéra.
His exceptional talent has been recognized in prestigious international competitions, winning First Prize at the Corsican International Singing Competition (2021), the International Vocal Competition of Lavaur (2018), and the International Singing Competition of Mâcon (2017), among others. These accolades have further cemented his reputation as an artist of outstanding vocal and dramatic ability.
ADRIAN STANCIU
Fot. Michał Heller
Adrian Stanciu urodził się w Jassach w Rumunii, w rodzinie z wieloletnią tradycją muzyczną. Już jako sześciolatek pobierał lekcje gry na skrzypcach, aby w wieku lat czternastu rozpocząć grę na altówce. Jednym z pierwszych i najbardziej wymagających nauczycieli Adriana był jego ojciec Constantin Stanciu.
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego „George Enescu” w Jassach i Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Już podczas studiów, które ukończył z wyróżnieniami oraz specjalnymi nagrodami za wybitne osiągnięcia, doceniono jego talent muzyczny przyznając mu liczne, międzynarodowe stypendia artystyczne m.in. Stypendium Yehudi Menuhin (2011), ECMA (2012) czy NASOM – The New Austrian Sound of Music (2015).
Zdobywca wielu nagród jako solista oraz altowiolista kwartetu smyczkowego. Do najważniejszych należą: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie „George Georgescu” w Tulczy (Rumunia) w 2003 roku oraz w 2004 roku, II nagroda w Międzynarodowym Konkursie „Mozart” w Kluż-Napoka (Rumunia, 2006), III nagroda w konkursie „Ch. Hennen“ w Heerlen (Holandia, 2009), Nagroda Albana Berga, Nagroda Kreneka oraz Nagroda Artis w konkursie „ISA-Wettbewerb” w Reichenau (Austria, 2011), Grand Prix Festiwalu „Aix-en-Provence“ (Francja, 2012), I nagroda w Konkursie „Windisch“ (2014) w Wiedniu, II nagroda i Nagroda Publiczności „Peter Druce” oraz Nagroda „Musica Viva Australia” w Międzynarodowym Konkursie „Melbourne International Chamber Music Competition” (2015), nagroda specjalna “Jeunesses Musicales Special Prize” w światowej sławy Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (2016). W roku 2022 Adrian we współpracy z Trio Lontano był nominowany do International Classical Music Awards (ICMA) – jednej z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej, w kategorii Muzyka Kameralna.
Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich pod czujnym okiem znakomitych profesorów i pedagogów muzycznych m.in. u Johannesa Meissela (Artis-Quartet), Günter Pichlera, Hatto Beyerle i Gerharda Schulza (Alban Berg Quartett), Dana Prelipceana (Voces Quartett), Ivriego Gitlisa, Andrása Kellera (Keller Quartett), Hariolfa Schlichtiga (Cherubini Quartett) i Miguela da Silvy (Quatuor Ysaÿe).
Adrian Stanciu współpracuje z wieloma znakomitymi dyrygentami i zespołami jako solista oraz muzyk orkiestrowy. Występował w największych salach koncertowych Europy, Ameryki Południowej i Australii, m.in. Wigmore Hall w Londynie, Beethoven Haus w Bonn, Grand Théâtre de Bordeaux, Ateneum Rumuńskim w Bukareszcie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Melbourne Recital Centre. Jego dotychczasowy dorobek artystyczny wieńczą liczne nagrania dla radia i telewizji oraz nagrania płytowe.