HANNA ZAJĄCZKIEWICZ
Przygodę ze śpiewem rozpoczęła w 2001 roku w Chórze Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyr. prof. Bożenny Sawickiej, która jako dyrygent i pedagog miała największy wpływ na rozwój muzyczny w jej kolejnych latach.
W 2006 podjęła studia na Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz. Studiowała również śpiew solowy w Conservatorio Statale di Musica „E.F. Dall’Abaco” w Veronie (Włochy) w klasie prof. Marii Sokolińskiej-Noto.
W roku 2011 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana.
Jest również absolwentką Wydziału Lekarskiego UMB (2007) oraz Studiów Doktoranckich UMB przy Klinice Otolaryngologii Dziecięcej UDSK w Białymstoku (2013). Jest specjalistką w zakresie Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi oraz Otorynolaryngologii Dziecięcej. Jest autorem i współautorem publikacji naukowych. Od 2021 roku pełni funkcje Kierownika Katedry Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi UWM oraz Koordynatora Kliniki Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi USK w Olsztynie.
Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów m.in. prof. Jadwigę Rappe, prof. Izabelę Kłosińską, prof. Bożenę Harasimowicz, prof. M. Sokolińską-Noto, prof. Zdzisława Madeja, Johanna Tillego (Finlandia), Olgę Makarine (Metropolitan Opera, New York), Sahoko Sato Timpone (Metropolitan Opera, New York), Denia Gavazzani (Teatro alla Scala, Mediolan), Pille Lill (Opera Narodowa w Tallinnie, Estonia)
Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Ma w swoim dorobku liczne koncerty zarówno pieśniarskie, oratoryjno-kantatowe, jak i operowe.
Jest laureatką konkursów wokalnych w kraju i za granicą m.in. w 2007 otrzymała Wyróżnienie w Moniuszkowskim Konkursie Wokalnym „Pieśń wieczorna”, w 2010 – I nagrodę oraz „Nagrodę za Osobowość Sceniczną” w Regionalnym Konkursie Wokalnym Hetmanowej Izabeli Branickiej w Białymstoku, w 2011 – II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Giovani Musicisti „Antonio Salieri” w Legnago (Włochy), w kwietniu 2012 II miejsce na 22° Międzynarodowym Konkursie Giovani Musicisti „Città di Barletta” (Włochy). We wrześniu 2012 r. otrzymała Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretacje Muzyki Sakralnej podczas Międzynarodowego Konkursu Musica Sacra „Beata Paola Montaldi” (Mantova- Włochy) a 2013 również w tym konkursie Nagrodę Finalisty. W lipcu 2014 podczas konkursu Australian Concerto and Vocal Competition (Australia) 2014 zdobyła II miejsce. W 2016 otrzymała Główną Nagrodę podczas Międzynarodowego Konkursu Lekarzy Śpiewających w Szczecinie. W 2018 – Alion Baltic International Music Competition 2018 w Tallinnie (Estonia) – III Nagrodę. W 2019 roku podczas Il Lunigiana International Music Festival è organizzato da Associazione “Amici del Lunigiana International Music Festival” otrzymała Nagrodę Główną i Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia Muzycznego A.Gi.Mus.
W 2020 otrzymała SILVER STAR VOICE podczas Music Stars Avards 2020- International Music Competition (Estonia- FEMALE SINGER – PROFESSIONAL) oraz III nagrodę podczas V. Danubia Talents International Music Competition (Węgry).
W styczniu 2021 otrzymała I Nagrodę w Międzynarodowym konkursie im. Sergieja Prokofiewa “SILK WAY” w Moskwie.
W 2014 roku otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku dla „MŁODYCH TWÓRCÓW” na realizację projektu „Liryka wokalna polskich kompozytorów współczesnych”, której efektem było nagranie i wydanie płyty CD.
Jest cenionym wykładowcą łączącym umiejętnie problemy dwóch dyscyplin- medycyny i muzyki. We współpracy z ks. Prof. Zdzisławem Madejem inicjatorka międzyobszarowych badań z zakresu otorynolaryngologii i anatomii głosu ludzkiego, oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego. Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu emisji głosu, śpiewu solowego, otorynolaryngologii oraz podstaw foniatrii i higieny głosu. Prowadziła klasę śpiewu w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” w Białymstoku oraz na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC w Białymstoku. Aktualnie prowadzi zajęcia z zakresu emisji głosu oraz podstaw foniatrii i higieny głosu w Instytucie Muzyki na Wydziale Sztuki Uniwersytecie Warmiński-Mazurskiego w Olsztynie. Od 2016 roku jest korepetytorem emisji głosu w Chórze „Cantores Varmienses” przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie.
W październiku 2019 roku otrzymała stopień doktora habilitowanego sztuki w zakresie sztuk muzycznych a marcu 2020 została profesorem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
DONATA ZULIANI
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Studium Przygotowania Pedagogicznego (specjalność: śpiew solowy) tejże Akademii oraz Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. W 2016 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka na macierzystej uczelni.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Wystąpiła m.in. z towarzyszeniem Krzysztofa Jabłońskiego w warszawskiej Sali Kongresowej, w Niemczech z Budapesztańską Orkiestrą Jahanna Straussa w Limburgerhof oraz w Heidelbergu, Speyer, Ramstein, Monachium, we Włoszech (Vagli), na Litwie (w Wilnie i Kownie) i w Czechach (Fulnek). Jako solistka współpracuje z orkiestrą Cappelli Gedanensis oraz Filharmonią Kameralną im. W. Lutosławskiego w Łomży.
Uczestniczyła w nagraniach czterech płyt, wydanych w firmie Acte Préalable, będących światową prapremierą nieznanych kompozycji. Są to: Józef Michał Poniatowski. Mass in F (2015, AP0356), René de Boisdeffre. Choral Works, (2018, AP0414), Jerzy Gablenz. Songs 1, (2018, AP0419), Otton Mieczysław Żukowski. Opera Omnia Saecularia 1, (2018, AP0441).
Na deskach gdańskiej Opery Bałtyckiej wcieliła się w postać Marceliny w Weselu Figara W.A. Mozarta (dyr. Sławek A. Wróblewski). Pod batutą Janusza Przybylskiego zaśpiewała partie Jadwigi i Cześnikowej w Strasznym dworze S. Moniuszki, Smetona w operze Anna Bolena G. Donizettiego oraz Lariny w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego. Z Operą Bałtycką odbyła tournée po Niemczech i Francji.
Prowadzi klasę śpiewu solowego w Państwowym Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.
JACEK SZYMAŃSKI
W roku 2020 obchodził Jubileusz 35-lecia pracy artystycznej.
Z tej okazji Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył artystę Medalem „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS” – najwyższym medalem przyznawanym w dziedzinie kultury.
Uroczystość wręczenia medalu odbyła się 6 września 2020 r. w Dworze Artusa w Gdańsku podczas widowiska „Zimny drań” dla uczczenia 35-lecia pracy artystycznej Dariusza Wójcika.
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego legendarnej śpiewaczki Haliny Mickiewiczówny.
Uczestnik kursów i seminariów w Bachakademie (Stuttgart), stypendysta klasy mistrzowskiej Studia Operowego w Kopenhadze.
W latach 1987-1988 śpiewał w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego w Warszawie; w roku 1989 r. miał swój oficjalny debiut estradowy jako solista w Requiem W. A. Mozarta (Bielsko – Biała); w 1992 r. oficjalny debiut sceniczny wykonując partię Kamila w operetce „Wesoła Wdówka” F. Lehara (Opera Bałtycka w Gdańsku).
W 1992 r. rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Opera i Operetką na Zamku w Szczecinie.
W 1996 r. rozpoczął współpracę z Teatrem Otwartym w Gdańsku oraz Operą Nova w Bydgoszczy, a w 2001 r. z Teatrem Wielkim w Łodzi i Operą Wrocławską. Wieloletni solista Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
W dorobku artystycznym posiada około 30 pozycji oratoryjno – kantatowych, formy kameralne, cykle pieśni oraz 40 partii operowych i operetkowych.
Brał udział w licznych tournee zagranicznych z polskimi filharmoniami i operami, m.in.: Austria, Belgia, Dania, Holandia, Francja, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Kanada.
Twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża” w ramach, którego zajmuje się reżyserią i inscenizacją spektakli operowych oraz projektowaniem scenografii i kostiumów.
Wyreżyserował m.in.:
* Johann Strauss – operetka „Zemsta Nietoperza”
* Giusepe Verdi – opera „Nabucco” (2 inscenizacje)
* Giuseppe Verdi – opera „Traviata”
* Giuseppe Verdi – opera „Rigoletto” (2 inscenizacje)
* St. Moniuszko – opera „Straszny dwór” (2 inscenizacje)
* St. Moniuszko – opera „Halka” (2 inscenizacje)
* G. Puccini – opera „Tosca”
* W.A. Mozart – opera „Wesele Figara” (3 inscenizacje)
* G. Rossini ” – opera „Cyrulik sewilski”
* G. Donizetti – opera „Don Pasquale” (3 inscenizacje)
* G. Verdi” – opera „Makbet” oraz szereg koncertów.
W „Roku Moniuszkowskim” (2002), brał udział w archiwalnym nagraniu opery „Hrabina” Stanisława Moniuszki dla Polskiego Radia i Telewizji (reżyseria i inscenizacja opery: Maria Fołtyn).
W 2009 r. wziął udział w realizacji opery „Ariadna na Naxos” R. Straussa w międzynarodowej obsadzie, zaprezentowanej na Międzynarodowym Festiwalu w Szeged (Węgry), zarejestrowanym i wyemitowanym przez francuski, telewizyjny kanał telewizyjny muzyczny MEZZO.
W 2013 r. uzyskał stopień DOKTORA SZTUKI MUZYCZNEJ w dyscyplinie artystycznej WOKALISTYKA (Akademia Muzyczna im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi).
Dyrektor programowy Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie.
Od 2013 r. prowadzi Kursy Mistrzowskie dla Śpiewaków w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie.
* W roku 2013 w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie dr Jacek Szymański prowadził Kurs Mistrzowski dla Młodych Śpiewaków – studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku.
* W roku 2014 w ramach Jubileuszowego XV Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie wraz z prof. Urszulą Krygier prowadził Kurs Mistrzowski Interpretacji Polskiej Pieśni Romantycznej dla studentów polskich uczelni muzycznych.
* W roku 2015 w ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie wraz z Agnes Wolską prowadził Międzynarodowy Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków, którego motywem przewodnim była opera światowa od baroku do weryzmu.
* W roku 2016 w ramach Jubileuszowego XVII Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie wraz z prof. Bogdanem Makalem prowadził Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków.
Śpiewał pod batutą wybitnych dyrygentów, m.in.: Krzysztof Missona, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Swoboda, Andre Bernard, Ernest Hoetzl, Jan Łukaszewski, Enoch zu Guttenberg, Martin Heubach, Jerzy Salwarowski, Bogdan Olędzki, Roman Kofman, Andrzej Knap, Jacek Boniecki, Kerstin Nerbe, Mieczysław Nowakowski, Klaus Eisenmann, Tomasz Bugaj, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Maciej Niesiołowski, Jose Maria Florencio, Wojciech Michniewski, Tadeusz Wojciechowski, Jan Miłosz Zarzycki.
Za działalność artystyczną i organizacyjną uhonorowany został wieloma prestiżowymi nagrodami i wyróżnieniami:
* W roku 2003 otrzymał dyplom Ministra Kultury za „Szczególne osiągnięcia w upowszechnianiu kultury”.
* W 2006 r. otrzymał tytuł HONOROWY OBYWATEL POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO nadany przez Radę Powiatu Łomżyńskiego „Za Całokształt Dokonań dla Kultury oraz Godną Naśladowania Serdeczną Więź z Ziemią Łomżyńską”.
* W 2008 r. otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury.
* W 2009 r. z rąk Starosty Łomżyńskiego otrzymał MEDAL „ZA WKŁAD W ROZWÓJ POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO”.
* W 2013 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski uhonorował artystę Medalem „ZASŁUŻONY DLA KULTURY POLSKIEJ”.
* W 2014 r. został laureatem II miejsca w Konkursie „Profesjonaliści Forbesa 2014 – Zawody Zaufania Publicznego” w kategorii aktor w województwie pomorskim.
* W 2016 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie Kultury z okazji 20-lecia Teatru Otwartego w Gdańsku.
Jest członkiem Polskiego Związku Artystów Scen Polskich.
W maju 2018 r. – przez Zarząd Główny Polskiego Związku Artystów Scen Polskich – sekcja Teatrów Muzycznych, Opery, Operetki – z okazji Dnia Artysty Śpiewaka został odznaczony nagrodą ARIONA za wybitne zasługi na polu kultury.
W sierpniu 2020 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński uhonorował Jacka Szymańskiego Nagrodą Okolicznościową z okazji 35-lecia pracy artystycznej.
We wrześniu 2020 r. otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury z okazji 35-lecia pracy artystycznej.
Laureat honorowego wyróżnienia „ZŁOTY LIŚĆ RETRO 2020” za działalność koncertową popularyzującą muzykę 20-lecia międzywojennego.
Posiada nagranie płytowe, radiowe i telewizyjne.
GRZEGORZ PIOTR KOŁODZIEJ
(fot. Tomasz Pijanowski)
Zalicza się do grona śpiewaków, których śmiało można określić jako aktorów operowych. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Ryszarda Minkiewicza (dyplom z wyróżnieniem). Naukę śpiewu rozpoczął w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk”, a kontynuował w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.
Laureat Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999r.), a także Nagrody Głównej (recital w Londynie) pierwszej edycji Muzycznego Forum Młodych Gdańsk 2005.
Zadebiutował już jako wybitny student wykonując „Stabat Mater” J. Haydna pod batutą M. J. Błaszczyka (Filharmonia Częstochowska 1996 r.). Wielokrotnie wykonywał również „Mszę Kreolską” A. Ramireza, której nagranie live z 2000 r. znalazło się na płycie CD Polskiego Towarzystwa Naukowego. Operowym debiutem artysty była partia Figara w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego na deskach Opery Bałtyckiej w 1999 r. poprzedzona znakomitą rolą tytułową w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego w przedstawieniu dyplomowym na tej samej scenie. Od tego momentu współpracował niemalże ze wszystkimi polskimi teatrami i filharmoniami pracując z wybitnymi reżyserami i dyrygentami. Koncertował również za granicą (Londyn, Wilno, Izmir-Turcja, Asyż, Bornholm– Dania, Bremen- Niemcy).
W 2002r. brał udział w inscenizacji opery „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta zorganizowanej przez Opera Island przy współpracy Opery Covent Garden i Nordisk TV, pracując z reżyserem Jonathanem Millerem z Royal Opera House w Londynie i dyrygentem Manfredem Honeckiem.
W 2008r. na zaproszenie Polskiego Ośrodka Społeczno – Kulturalnego Londynie, uczestniczył w realizacji opery „Verbum Nobile” St. Moniuszki, wykonując partię Marcina Pakuły.
Do osiągnięć artysty należy doliczyć debiut w roli Don Giovanniego na scenie Opery Krakowskiej (kwiecień 2009 r.) w reż. M. Znanieckiego pod batutą Ł. Borowicza, gdzie w owej partii Grzegorz Piotr Kołodziej obsadzony był wraz z Mariuszem Kwietniem.
Artysta nie stroni od różnych gatunków muzycznych. Jest zarówno wspaniałym Figarem w operze „Wesele Figara”, jak również doskonałym Hethcliffem w musicalu „Wichrowe Wzgórza”, czy Bonim w operetce „Księżniczka Czardasza”. Grzegorz Piotr Kołodziej jest również cenionym i uznanym wykładowcą w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, prowadząc zajęcia emisji i impostacji głosu mówionego. W 2011 r. pod kierunkiem Prof. UMFC E. Iżykowskiej uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Na przełomie roku 2012/2013 ukazała się solowa płyta artysty pt. Polska Liryka Wokalna zawierająca najpiękniejsze cykle polskiej pieśni współczesnej na baryton i orkiestrę smyczkową, nagrana z orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży pod batutą J. M. Zarzyckiego. W 2014 r. płyta otrzymała nominację do nagrody Akademii Fonograficznej – Fryderyk 2014.
KOWIEŃSKI CHÓR PAŃSTWOWY
Wykonał „Litanie Ostrobramskie“ Stanisława Moniuszko w Kościółe św. Jana w Wilnie z Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną i polskimi solistkami Ewą Wolak (mezzosopran), Rafał Bartmiński (tenor), Vera Talerko (sopran, Łotwa), Liudas Mikalauskas, bas, Litwa). Koncert festiwalu wileńskiego zorganizowano z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora. Dyrygent Antoni Wit mile zaskoczył, że chór jest dobrze przygotowany, odpowiedzialny i naprawdę profesjonalny.
Przypisuję wasz chór najlepszemu chórowi na świecie, powiedział słynny bas Bryn Terfel po koncercie na festiwalu muzyki klasycznej na Wyspach Kanaryjskich.
Kowieński Chór Państwowy profesjonalną działalność artystyczną zaczął 23 października 1969 roku. Od początku do ostatnich dni życia chórowi przewodniczył laureat Litewskiej Nagrody Narodowej – profesor Petras Bingelis. Obecnie dyrygentem i dyrektorem artystycznym chóru jest Robertas Šervenikas.
Chór wykonał ponad 150 obszernych wokalno-instrumentalnych utworów muzycznych należących do światowej skarbnicy muzyki klasycznej od średniowiecznej aż po współczesną muzykę: oratoria, kantaty, msze, pasje, opery w wersjach scenicznych i koncertowych. Od samego początku odniósł sukces w kraju, zespól wielokrotnie występował w byłym ZSRR: w prestiżowych salach Moskwy i Sankt Petersburga, festiwalach „Rosyjska zima”, „Moskiewskie gwiazdy”, wystąpił prawie we wszystkich stolicach republik radzieckich, i szybko zdobył międzynarodowe uznanie.
W Europie Zachodniej chór zasłynął z wykonania symfonii „Wiosennej“ (Nr. 7.) M. Theodarakiego w Paryżu w 1984 roku; później ten utwór pod dyrekcją Herberta Kegela (1920-1990) został wykonany i nagrany w berlińskiej sali koncertowej „Schauspielhaus“.
Po odzyskaniu przez Litwę Niepodległości, kiedy otworzyły się drogi na Zachód, a zwłaszcza po rozpoczęciu współpracy kowieńskiego chóru z legendą muzyki XX wieku – skrzypkiem i dyrygentem – Lordem Yehudi Menuhinem (1916-1999), działalność koncertowa stała się szczególnie aktywna. W roku 1992 zespół brał udział w festiwalu w Hiszpanii – „Stare i nowe drogi do Indii” poświęconym upamiętnieniu 500 rocznicy odkrycia Ameryki. Koncertowe i teatralizowane wykonania oratorium G. F. Haendela „Mesjasz” pod dyrekcją Y. Menuhina cieszyły się uznaniem słuchaczy Francji, Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Egiptu i Rosji. Wykonano je również w Buenos Aires (Argentyna) oraz w Santiago (Chile). Liczne europejskie gazety o Kowieńskim Chórze Państwowym pisały wtedy jako o największym muzycznym odkryciu roku. Chór został zespołem śpiewaków szeroko znanym w całej Europie.
W pierwszych latach niepodległosciowych kowieńczycy zaczęli współpracować z niemieckim pianistą i dyrygentem – Justusem Frantzem. Pierwsze wspólne koncerty miały miejsce latem 1992 roku w Wilnie oraz na festiwalu w Szlezwik-Holsztynie w Niemczech, a w latach 1995-1997 – na sylwestrowych festiwalach w Maspalomas (Wyspy Kanaryjskie). 1996 roku z inicjatywy dyrygenta zorganizowano występy gościnne w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. II Symfonię Gustawa Mahlera usłyszeli wielbiciele muzyki w Warszawie, Budapeszcie, Bratysławie, Pradze i Moskwie.
Silna twórcza przyjaźń powstała między Kowieńskim Chórem Państwowym a dyrygentem Mścisławem Rostropowiczem (1927-2007). Maestro bardzo wysoko cenił sobie mistrzostwo i profesjonalizm chóru, uważał iż jest to jeden z najlepszych zespołów z którymi przyszło mu pracować. Współpraca rozpoczęła się w 1998 roku w Kolonii (Niemcy) gdzie została wykona kantata S. Gubaiduliny „Pieśń słońca” na perkusję, chór i wiolonczelę. Potem chór został zaproszony do francuskiego miasta Evian aby razem z Orkiestrą Radiową z Lipska wykonać IX Symfonię L. van Beethovena. Wraz z M. Rostropowiczem kowieńczycy koncertowali w Gstaadzie (Szwajcaria), pod jego dyrekcją zabrzmiała kantata Carla Orffa „Carmina Burana”. 8 stycznia 2001 roku prezentując kulturę Litwy w Paryżu, w Teatrze Pól Elizejskich (Théâtre des Champs Elysées), chór wykonał IX symfonię L. van Beethovena.
Na przełomie wieków zawiązała się znajomość Kowieńskiego Chóru Państwowego z polskim kompozytorem Krzysztofem Pendereckim: 17 września 1999 roku w Warszawie chór wykonał jego „Te Deum”, w roku 2001 w Petersburgu podczas festiwalu „Białe Noce” pod dyrekcją samego kompozytora – oratorium „Siedem bram Jerozolimy”, a latem 2003 roku podczas festiwalu muzyki kościelnej w Schwäbisch Gmünd (Niemcy) – „Pasję według Łukasza”.
Od 1989 roku Kowieński Chór Państwowy stale otrzymuje zaproszenia do brania udziału w festiwalach muzycznych „Wiosna w Bordeaux”, „Wybrzeże Śródziemnomorskie” we Francji, w Szlezwik-Holsztynie (Niemcy), w Turku (Finlandia) oraz w krajach Europy Środkowej. Francuscy słuchacze podziwiali chór w paryskiej sali koncertowej „Pleyel” oraz w paryskiej katedrze Notre Dame, włoscy – w Akademii Narodowej Świętej Cecylii w Rzymie. Zespół odniósł wielki sukces w teatrze „Colón” w Buenos Aires, w teatrach opery w Santiago, Genui, Bolonii, Kairze, Warszawie; wielokrotnie koncertował z orkiestrami symfonicznymi: Londyńską BBC, Narodową Akwitańską z Bordeaux, Lipską „Gewandhaus”, orkiestrami Filharmonii w Moskwie i Sankt Petersburgu oraz innymi. Śpiewał razem z Iriną Archipovą (1925-2010), Sergejem Larinem (1956-2008), Dmitrijem Chworostowskim (1969-2017), Montserrat Caballé, Violetą oraz innymi solistami. Chór wykonywał utwory pod dyrekcją Dmitrija Kitajenko, Cyrila Diedericha, Yana Pascala Tortelier, Johna Axelroda, Włodzimierza Spivakova, Valerija Gergijeva i innych wybitnych dyrygentów.
12 stycznia 2003 roku w berlinskiej sali koncertowej „Am Gendarmenmarkt” Kowieński Chór Państwowy brał udział w uroczystym koncercie przeznaczonym upamiętnieniu postanowienia UNESCO o wpisaniu rękopisu XI Symfonii L. van Beethovena na listę dokumentów światowego dziedzictwa („Memory of the World”). Chórowi towarzyszyła orkiestra symfoniczna „Filharmonii Narodów” pod dyrekcją J. Frantza. W tym samym roku chórzyści śpiewali w Rzymie na otwarciu jednego z największych centrum muzycznych na świecie – „Auditorium Parco della Musica” gdzie wspólnie z innymi muzykami z zagranicy i Symfoniczną orkiestrą Akademii świętej Cecylii, pod dyrekcją Myung-Whun Chung wykonali VIII Symfonię Gustawa Mahlera.
Kowieński Chór Państwowy zorganizował ponad 3000 koncertów na Litwie i daleko poza jej granicami. Wykonania oratorium C. Orffa „Carmina Burana” w berlińskim stadionie słuchało ponad 75 tys. osób; oratorium „Mesjasz” G. F. Haendela chór zaśpiewał ponad 80 razy.
W salach koncertowych na Litwie zespól znany jest najlepiej jako wykonawca premier utworów zagranicznych i litewskich kompozytorów. Wraz z najwybitniejszymi dyrygentami – Jonasem Aleksą (1939-2005), Sauliusem Sondeckisem (1928-2016), Juozasem Domarkasem, Gintarasem Rinkevičiusem, Robertem Šervenikiem i kierowanymi przez nich Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Litewską Państwową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Opery Narodowej Litwy oraz Litewską orkiestrą kameralną chór przygotował ponad 250 premier. Dzięki chórowi po raz pierwszy litewskim słuchaczom zostali przedstwawione utwory Gustawa Mahlera, Carla Orffa, Sofii Gubaiduliny, Alfreda Schnittke, Arnolda Schönberga, Dmitrija Szostakowicza, Pētera Vaskasa, Jacquesa Loussiera.
Kowieński Chór Państwowy jest stałym uczestnikiem świąt państwowych oraz uroczystości przeznaczonych na upamiętnienie wybitnych dat. Jego koncerty często transmitowane są przez Litewskie Narodowe Radio i Telewizję.
Chór honoruje przybywających na Litwę wysokich gości. W czasie pielgrzymki apostolskiej w 1993 r. śpiewu kowieńskich chórzystów słuchał Ojciec Święty – Jan Paweł II, w 2008 roku w Trokach chór koncertował dla królowej Holandii – Beatrycze, w 2009 roku muzyka wykonana przez chór brzmiała dla monarchów i władców państw europejskich na uroczystościach inauguracji Pałacu Władców Wielkiego Księstwa Litewskiego.
Do najważniejszych z dokonanych przez chór nagrań należą: z Y. Menuhinem – „Mesjasz” G. F. Haendela, „Stworzenie świata” J. Haydna, IX Symfonia L. van Beethovena, Msze As-dur i C-dur F. Schuberta), z Litewską Państwową Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją G. Rinkevičiusa – Symfonia Nr. 2 („Zmartwychwstania”) G. Mahlera, nagrane opery – „Zaczarowany flet” W. A. Mozarta, „Otello” G. Verdiego. Szczególne miejsce w dyskografii zespołu zajmują utwory muzyki chóralnej kompozytorów litewskich: M. K. Čiurlionisa, J. Naujalisa, Č. Sasnauskasa, B. Dvarionasa, J. Juzeliūnasa, B. Kutavičiusa.