Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Uroczyste zakończenie festiwalu

2 października, 2022 - 19:00 - 21:00

XVIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL KAMERALISTYKI „SACRUM ET MUSICA”

ŁOMŻA, godz. 19:00
Katedra Łomżyńska

DARIUS KRAPIKAS – skrzypce
PIOTR SAWICKI – skrzypce

GINTARĖ RAMANAUSKAITĖ (LITWA) – sopran
KLAUDIJUS ZAJANČKAUSKAS (LITWA) – tenor
DEIMANTAS BRAUKYLA (LITWA) – bas

KAUNO VALSTYBINIS CHORAS (LITWA)
ROBERTAS ŠERVENIKAS – dyrektor artystyczny chóru

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI – dyrygent

W programie m.in.: J.S. Bach, W.A. Mozart, F. Schubert

WSTĘP WOLNY

KAUNO VALSTYBINIS CHORAS
Dyrektorem artystycznym i głównym dyrygentem Kowieńskiego chóru państwowego jest profesor Robertas Šervenikas, który ma rozległą wiedzę, dyryguje w warszawskiej Wielkiej Operze Narodowej, a także dyryguje w teatrach operowych w Zurychu, Monachium, Tokio, Seulu i wielu salach koncertowych.
Chór Państwowy w Kownie i Filharmonia Lomža Lutoslavskis są bliskimi przyjaciółmi. Sobór Łomżyński zabrzmiał W.A. Requiem Mozarta, Czwórka Litania do Ostrej Bramy S. Moniuskiej. Chór często występuje w Polsce: śpiewał na festiwalu „Kultura Katowicka natura”, w sali koncertowej NOSPR w Warszawie, na festiwalu „PROBALTICA” w Toruniu. Na przełomie wieków Kowieński chór państwowy zapoznał się z polskim kompozytorem Krzysztofem Pendereckim: w Warszawie chór na podstawie jego „Te Deum”, w Petersburgu na festiwalu „Białe noce” pod dyrekcją wizjonera siebie, – na festiwal oratoryjny, – na festiwal oratoryjny. Secundum Lucamsiusa
51 lat chórem w Kownie kierował profesor Petras Bingelis. W tych latach chór zorganizował ponad 3000 występów na Litwie i za granicą. Ponad 75 000 osób wysłuchało jego wykonania kantaty C. Orffa „Carmina Burana” na stadionie w Berlinie; Oratorium G. F. Haendla „Mesjasz” zostało wykonane przez chór ponad 80 razy. Chór przygotował ponad 250 narodowych klasyków, w tym wielkoformatowe utwory wokalno-instrumentalne od średniowiecza po muzykę współczesną: oratoria, kantaty, msze, pasje, wersje operowe. Od samego początku z powodzeniem występując na Litwie, kolektyw występował w prestiżowych salach Moskwy i Sankt Petersburga, na festiwalach „Rosyjska Zima”, „Moskiewskie Gwiazdy”. Zasłynął w krajach zachodnich w 1984 roku. Paryski po wykonaniu symfonii nr. 7; później dla Herberta Kegla ten utwór i nagranie w sali koncertowej „Schauspielhaus” w Bernie. Produkcje koncertowe i teatralne oratorium G. F. Haendla „Mesjasz” pod dyrekcją Y. Menuhina pokazywane były we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Egipcie, a koncerty w Buenos Aires (Argentyna), Santiago (Chile). Chór stał się znany w całej Europie.
Pierwsze wspólne występy z niemieckim pianistą i dyrygentem Justusem Frantzem miały miejsce latem 1992 roku w Wilnie oraz na Festiwalu Schleswig-Holstein w Niemczech w latach 1995-1997. występował na noworocznych festiwalach muzycznych w Maspalomas (Wyspy Kanaryjskie). w 1996 roku Z inicjatywy J. Frantza chór odbył tournée po krajach Europy Środkowo-Wschodniej. II Symfonię G. Mahlera usłyszeli miłośnicy muzyki w Warszawie, Budapeszcie, Bratysławie, Pradze i Moskwie. Wiolonczelista i dyrygent Mstislavas Rostropovičius zaliczył Chór Kowieński do jednego z najlepszych zespołów na świecie, z którym współpracował. Kantata „Pieśń słońca” S. Gubaiduliny została wykonana w Kolonii, IX Symfonia L. van Beethovena została wykonana w Evian z Orkiestrą Radiową w Lipsku, a „Carmina Burana” C. Orffa w Gstaad. Podczas prezentacji kultury litewskiej w Paryżu chór wykonał IX Symfonię Beethovena w Teatrze Champs-Élysées. Chór Państwowy w Kownie jest regularnie zapraszany do udziału w festiwalach muzycznych „Wiosna Bordeaux”, „Wybrzeże Morza Śródziemnego” (Francja), Szlezwik-Holsztyn (Niemcy), Turku (Finlandia), a także w krajach Europy Środkowej. Publiczność francuska cieszyła się występami chóru w paryskiej sali koncertowej Pleyel i katedrze Notre-Dame, we Włoszech – w rzymskiej katedrze św. Akademia Muzyczna im. Cecylii. Kolektyw dobrze występował w teatrach operowych Buenos Aires „Colón”, Santiago, Genui, Bolonii, Kairze, warszawskich teatrach operowych; kilkakrotnie występował z orkiestrami symfonicznymi: London BBC, Bordeaux Aquitaine National, Leipzig Gewandhaus, Filharmonia Moskiewska i Sankt Petersburga itp., śpiewał z Iriną Archipovą, Sergejem Larinem, Dmitrijem Khvorostovskym, Montserrat Caballé, Violetą Urmaną i innymi solistami. Chórem Państwowym w Kownie dyrygowali Dmitrij Kitajenko, Cyril Diederich, Yanas Pascal Tortelier, John Axelrod, Vladimir Spivakov, Valery Gergiev i inne znane osobistości.
w 2003 12 stycznia W berlińskiej sali koncertowej Am Gendarmenmarkt kowieński chór państwowy wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodów i dyrygentem J. Frantzem wziął udział w uroczystym koncercie upamiętniającym decyzję UNESCO o włączeniu Symfonii L. van Beethovena. Rękopis 9 do Katalogu Pamięć Światowego Dziedzictwa Dokumentalnego. W tym samym roku chórzyści zostali zaproszeni do zaśpiewania na otwarciu rzymskiej sali koncertowej „Auditorium Parco della Musica”, gdzie wraz z innymi muzykami zagranicznymi i orkiestrą symfoniczną „Academia Nazionale di Santa Cecilia” pod dyrekcją Myung-Whun Chung wykonali VIII Symfonię G. Mahlera.
Chór Państwowy w Kownie honoruje przybyłych na Litwę dostojników: podczas wizyty apostolskiej wysłuchał go papież Jan Paweł II, w Trokach wystąpił dla królowej Niderlandów Beatrix, a na otwarciu Pałacu Władców Litwy muzykę m.in. chór grali europejscy monarchowie i przywódcy.
Mimo pandemii, ostatnie lata dla chóru obfitowały w intensywną działalność twórczą. „Requiem” G. Verdiego wykonane na Festiwalu Muzyki Wysp Kanaryjskich.  Tournée po Belgii i Holandii w maju 2022 roku: Artikel 1 F. Neyrinka i IX symfonia L. van Beethovena grane były w salach katedry w Mechelen, Amsterdam Handelbeurs i Rotterdam De Doelen.

Details

Date:
2 października, 2022
Time:
19:00 - 21:00
Event Category: