ALESSANDRO MARANO (WŁOCHY) – fortepian
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
MAREK PIJAROWSKI – dyrygent
W programie m.in.: C. Franck, P. Czajkowski
PARTNER KONCERTU
Bilety w cenie od 10 zł do 30 zł
Kup bilet – Bilety24.pl – link
CENY BILETÓW:
1. Bilet normalny – 30 zł
2. Bilet ulgowy – 24 zł
Przysługuje:
a) za okazaniem odpowiedniego dokumentu:
– emerytom, rencistom,
– rodzicom lub opiekunom dziecka,
– posiadaczom odznaki „Zasłużony działacz kultury”
– osobom niepełnosprawnym, które nie wymagają wsparcia opiekuna – NIE DOTYCZY KONCERTÓW SPECJALNYCH
b)
– nauczycielom szkół muzycznych
– grupom zorganizowanym powyżej 15 osób
– opiekunom osób niepełnosprawnych
3. Bilet specjalny – 10 zł
– przysługuje, za okazaniem odpowiedniego dokumentu
– uczniom i studentom do 25 roku życia
– dzieciom posiadającym Łomżyńską Kartę Mieszkańca
4. Bilet KDR N (Karta Dużej Rodziny Normalny) – 24 zł
– przysługuje osobom dorosłym posiadającym Kartę Dużej Rodziny
5. Bilet KDR U (Karta Dużej Rodziny Ulgowy) – 10 zł
– przysługuje dzieciom posiadającym Kartę Dużej Rodziny
6. Bilet ŁKM N (Łomżyńska karta Mieszkańca Normalny) – 24 zł
– przysługuje osobom dorosłym posiadającym Łomżyńską Kartę Mieszkańca – NIE DOTYCZY KONCERTÓW SPECJALNYCH
* Dokument upoważniający do zakupu biletu zniżkowego należy okazywać przed wejściem na koncert.
ALESSANDRO MARANO
The Italian pianist Alessandro Marano is one of the most brilliant musicians of his generation. At the same time as studies in the Conservatory of Music “Stanislao Giacomantonio” of Cosenza with Professor Giuseppe Maiorca, he attended the International Piano Courses in the “Paul Hindemith” Foundation in Blonay (Switzerland) where he spent eight years studying with such internationally renowned teachers and performers as Edith Fischer and Paul Badura-Skoda. He completed his musical education studying with Aldo Ciccolini and Bruno Canino.
Being an award winner of a several national and international piano competition, Marano keeps a busy concert schedule presenting solo recitals and collaborating with renowned musician and Orchestra: Filarmonica “Mihail Jora” in Bacau, Arad State Philarmonic, Filarmonica Botosani, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica Pitesti, Romania; Pazardzhik Symphony Orchestra, Shumen Symphony Orchestra, Bulgaria; Orkiestra Filharmonii Warminsko-Mazurskiej in Olsztynie, Witold Lutoslawski Chamber Philarmonic; Orquesta Juvenil de Zapopan, Orquesta de Camara Beethoven, Mexico; Orchestra Nationala de Camera of Chisinau, Republic of Moldova, Orchestra Sinfonica di Sanremo (Italy) all over Italy and abroad (Spain, France, Switzerland, Romania, Germany, Greece, Austria, Czech Republic, Hungary, Bulgaria, Russia, Great Britain, Poland, Mexico, Brazil, Republic of Moldova).
Possessing a very solid piano technique, Marano is praised for his seriousness and sensitivity as well as for the depth of his musical interpretations. One of Marano passions is his study and performance of works by Liszt those less known. His repertory includes the 12 Etudes d’exécution transcendante, the Harmonies poétiques et religieuses, the complete paraphrases and transcriptions from Verdi’s and Wagner’s operas and the works for piano and orchestra.
Marano played under the baton of important conductors such as Ovidiu Balan, Grigor Palikarov, Konstantin Ilievsky, Petronius Negrescu, Valentin Doni, Cristian Neagu, Piotr Sulkowski, Lyubomir Denev Jr, Rodrigo Sierra Moncayo, Cristian Lupes, José Perales, Miguel Campos Neto.
He performed and recorded all the Beethoven Piano Concertos, adopting the transcription for string orchestra by Vinzenz Lachner.
On May 25th 2023 he made the premiere for the Romania of the Benjamin Britten piano concerto op.13 with the Sibiu State Filarmonic under the conducting of Maestro Grigor Palikarov.
On May 24th 2024 he performed the piano concerto in C major by Nino Rota under the conducting of Maestro Paolo Ponziano Ciardi with the Orchestra Sinfonica di Sanremo.
Among his upcoming engagements, he will perform the piano concerto in C major by Nino Rota with the Filarmonica de Stat of Sibiu (Romania) and the Choral Fantasy op. 80 by Beethoven with the Filharmonia “Bronislaw Huberman” di Czestochowa (Poland).
He is piano Professor at the Conservatory of Music “F. Torrefranca” of Vibo Valentia, Artistic Director of the Orchestra Sinfonica di Cosenza and of the International Piano Festival in Cosenza (Italy), President of the cultural and musical Association Amici del pianoforte “Franz Liszt”, Artistic Director of the Festival “Antonio Vivaldi”.
MAREK PIJAROWSKI
Polski dyrygent, pedagog urodzony w 1951 r. we Wrocławiu. Opanował grę na kilku instrumentach m.in. na fortepianie, skrzypcach, oboju i organach. Studia dyrygenckie, które odbywał w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Tadeusza Strugały, ukończył, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W latach 1971-1973 kształcił się na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze, pracując pod kierunkiem znakomitego dyrygenta łotewskiego Arvida Jansonsa. W roku 1977 uzyskał stypendium rządu austriackiego i przez dziewięć miesięcy przebywał w Wiedniu, doskonaląc swe umiejętności u prof. Carla Oesterreichera w słynnej Hochschule für Musik und darstellende Kunst. W tym czasie miał okazję bezpośrednio zetknąć się ze sztuką dyrygencką i osobiście poznać takich mistrzów batuty jak: Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Georg Solti czy Claudio Abbado. W roku 1974 wziął udział w II Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, podczas którego – będąc najmłodszym uczestnikiem – zdobył I nagrodę oraz specjalną nagrodę orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi zaproszeniami do wielu filharmonii m.in. do Filharmonii Narodowej i WOSPR-u.
W latach 1974-2002 związany był z Filharmonią Wrocławską, początkowo jako asystent dyrygenta, następnie od 1975 r. jako drugi dyrygent, a w latach 1980-2002 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego tej instytucji, będąc również w początkowym okresie odpowiedzialnym za organizację Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego Wratislavia Cantans. Ponadto współpracował z Filharmonią Krakowską jako jej pierwszy dyrygent, z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy jako stały gościnny dyrygent. W okresie od 1980 do 2000 r. pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, a w latach 1986-1987 także dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, a w okresie od 2007 do 2021 roku pełnił funkcję dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu.
W roku 1997 uzyskał tytuł profesora sztuki muzycznej. Od wielu lat związany jest z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w której prowadzi klasę dyrygentury, pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Dyrygentury oraz wcześniej – funkcję prorektora tej Uczelni. W latach 2006-2019 prowadził klasę dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był twórcą i kierownikiem artystycznym szeregu ważnych inicjatyw, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego organizowanego przez wrocławską Akademię Muzyczną. Pełni funkcję przewodniczącego jury tegoż konkursu, ponadto wielokrotnie przewodniczył jury Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Był także jurorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Wielu jego absolwentów sprawuje kierownicze funkcje w instytucjach muzycznych w kraju i za granicą. Promotor bądź recenzent wielu przewodów doktorskich, postępowań habilitacyjnych, postępowań o nadanie tytułu profesora sztuk muzycznych oraz laudatorem lub recenzentem w postępowaniach o nadanie tytułu doktora honoris causa polskich uczelni muzycznych wybitnym mistrzom batuty m.in.: Jerzemu Semkowowi, Tadeuszowi Strugale, Gabrielowi Chmurze, Helmutowi Rilingowi, Neville’ovi Marrinerowi, Joshua Rifkinowi, Jerzemu Maksymiukowi, Kurtowi Masurowi i Stanisławowi Skrowaczewskiemu.
Od 50 lat nieprzerwanie prowadzi niezwykle aktywną działalność dyrygencką, koncertując ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie prowadził również koncerty z polskimi zespołami poza granicami kraju, m.in. z Filharmonią Narodową (Niemcy), NOSPR-em (Hiszpania, Francja), Filharmonią Krakowską (Francja), Sinfonią Varsovią (Hiszpania), Filharmonią Łódzką (Włochy, Hiszpania), odbył szereg tournée z Filharmonią Wrocławską, m.in. w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii. Dokonał wielu archiwalnych nagrań m.in. dla Polskiego Radia. Współpracował ściśle z Eastern Music Festival w Greensboro oraz Texas Music Festival w Houston (USA), a także z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze. Sztukę dyrygencką Marka Pijarowskiego mogli poznać melomani w większości krajów europejskich oraz w Egipcie, Izraelu, Kanadzie, Chinach, USA, Meksyku, Korei Płd. i na Kubie.
Uhonorowany wieloma nagrodami, odznaczeniami, w tym m.in.: Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Medalem za Zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego fryderyka Chopina w Warszawie, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt działalności.
W uznaniu wielkiego talentu i ogromnych zasług, jakie prof. Marek Pijarowski położył dla rozwoju kultury polskiej, a w szczególności dla kultury Wrocławia, Senat Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu postanowił przyznać swemu wybitnemu absolwentowi tytuł Doktora Honoris Causa.