LIETUVOS KAMERINIS ORKESTRAS
Założona przez Prof. Saulius Sondeckis jest uważana za jedną z najlepszych i najbardziej znanych litewskich orkiestr na świecie. 23 kwietnia 1960 roku orkiestra rozpoczęła próby i dała swój pierwszy koncert 30 października tego samego roku, rozpoczynając karierę i zdobywając uznanie publiczności i krytyków na Litwie oraz za granicą. LKO była pierwszą litewską orkiestrą, która uzyskała oficjalną zgodę na koncerty poza granicami Związku Radzieckiego: w 1966 dała dwa koncerty w NRD. Młoda i energiczna grupa najlepszych litewskich smyczkowców była ciągle doceniana zarówno przez krytyków, jak i melomanów. Kilka lat później, w roku 1976, LKO wystąpiła z wielkim sukcesem na Festival International Echternach w Luksemburgu. Ten występ otworzył orkiestrze drzwi do wielu zaproszeń do najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie.
Przez wiele lat swojego istnienia LKO wystąpiła w całej Europie, obu Amerykach, Australii, Azji i Afryce. Orkiestra na Festival International Echternach wystąpiła aż 7 razy i zdobyła specjalną nagrodę festiwalu – Grand Lion medal. Wykonując repertuar od baroku przez największe hity muzyki klasycznej, wciąż włącza do swoich programów nowe dzieła i nagrania. Wielokrotnie dokonywała prawykonań pod batutą najlepszych światowych dyrygentów.
Orkiestra zamawiała utwory u Arvo Pärta, Alfreda Schnittke na wczesnym etapie ich kariery oraz popolaryzuje twórczość tych kompozytorów.
LKO promuje litewską muzykę na świecie i dokonała prawykonań ponad 200 dzieł M.K.Čiurlionisa, Balysa Dvarionasa, Stasysa Vainiūnasa oraz innych znanych litewskich kompozytorów. W 2019 roku CD z dziełami litewskich kompozytorów: B.Kutavičiusa, A.Martinaitisa andi O.Balakauskasa nagrane razem z dyrygentem Adrija Čepaitė zyskało międzynarodowe uznanie.
Przez pięć dekad LKO nie tylko wykonało niezliczoną liczbę koncertów z wieloma solistami, dyrygentami i chórami, a również dokonało ponad 100 nagrań najróżniejszego repertuaru. Dziś LKO nie tylko zachowuje najwyższy poziom doskonałości artystycznej, ale również odkrywa nowe ścieżki kreacji i prezentuje nowe programy każdego roku.
„Oczekuję od orkiestry tego, czego wymagam od siebie: aby osiągnąć najwyższy poziom wykonania artystycznego i technicznego; stale poszukiwać nowych sposobów interpretacji. Wierzę, że jest to osiągalne, a LKO zasługuje na to, aby być jedną z najlepszych orkiestr na świecie.” mówi dyrektor artystyczny orkiestry.
SERGEJ KRYLOV
Dyrektor artystyczny i dyrygent Lietuvos Kamerinis Orkestras, wychowywał się w rodzinie moskiewskich muzyków. Występy rozpoczął w wieku 6 lat, a swój debiut orkiestrowy miał w wieku 10 lat. Ukończył Centralną Moskiewską Szkołę Muzyczną przy Konserwatorium Czajkowskiego w klasach renomowanych pedagogów L. Kogana i S. Kravchenki oraz Akademii Muzycznej w Cremonie we Włoszech w klasie legendarnego S. Accardo.
Jako młody skrzypek wygrał I nagrodę na International Lipizer Violin Competition w Gorizii (Włochy) i rozpoczął koncerty w głównych salach koncertowych w Rosji, Chinach, Polsce, Finlandii i Niemczech. Po wygraniu I nagród w konkursach Stradivarius International Violin Competition w Cremonie i prestiżowego Fritz Kreisler Competition w Wiedniu, Krylov zaczął koncertować na najważniejszych europejskich festiwalach oraz salach koncertowych Europy. Jako solista współpracuje z najlepszymi światowymi orkiestrami i dyrygentami. Największy wpływ na jego życie artystyczne miała przyjaźń z Mścisławem Roztropowiczem, który nazwał go jednym z pięciu najlepszych skrzypków na świecie. Krylov często staje za pulpitem dyrygenckim.
Współpracował z orkiestrami: English Chamber Orchestra, Magna Grecia symphony orchestra, Accademia Orchestra Mozart chamber orchestra, Novosibirsk Academic Symphony Orchestra, Orchestra del Teatro Lirico di Cagliari, Regionale Toscana symphony orchestra oraz z Lietuvos Kamerinis Orkestras. Jako dyrektor artystyczny LKO zdobył wiele nagród m.in.: Angelo dell’Anno (Mediolan), Violino d’argento (Cremona), Le Muse (Florencja). Od 2012 roku jest profesorem w University of Music w Lugano w Szwajcarii.
PIJUS PAŠKEVIČIUS
Urodził się 15 października 2002 roku w Kownie (Litwa). Naukę rozpoczął w klasie oboju Vytautasa Masteiki. Obecnie jest studentem J.Tallat-Kelpšos Conservatoire w Wilnie w klasie Prof. dr. R. Beinarisa. Od 2013 roku jest stypendystą Fundacji Mścisława Roztropowicza.
Jest laureatem wielu konkursów: 1. miejsce na XXI J.Pakalnis national competition of young performers (Litwa, 2013), 1. miejsce na XV Eduard Mednis international competition of young performers (Łotwa, 2013), 1. miejsce i nagroda specjalna na International championship of oboists (Litwa, 2013, 2014), 1. miejsce i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie litewskiej kompozycji na V Liutauras Vėbra international competition of oboists (Litwa, 2014), nagroda za muzyczne osiągnięcia Lord Mayor of Kaunas award (Litwa, 2015), 1. miejsce na VI International competition of chamber ensembles „Musical Aquarell“ (2018), nagroda National philharmonic of Lithuania award ‘Talent of New centenary’ (2018), Grand prix i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie litewskiej kompozycji na VIII Liutauras Vėbra international competition of oboists (Litwa, 2018).
Od 2015 roku (gdy miał 10 lat) występuje jako solista z profesjonalnymi orkiestrami. Debiutował z Lietuvos Kamerinis Orkestras. Występował również z: Vilnius municipality chamber orchestra of Saint Christopher (Litwa), Chamber orchestra of Kaliningrad philharmonic (Rosja), Chamber orchestra of Klaipeda (Litwa), Kaunas symphonic orchestra (Litwa), Ensemble „Esperanza“ (Lichtenstein) w Niemczech, Szwajcarii, Rosji, Łotwie i Litwie.
Występował równiez na wielu litewskich i zagranicznych festiwalach: festival “NEXT GENERATION” (Szwajcaria, 2017), J.S. Bach festival – jako solista na koncercie otwarcia (Kaliningrad, Rosja, 2018), W.A. Mozart festival (Gdańsk, Polska, 2018) jako solista z Lietuvos Kamerinis Orkestras.
Występował pod batutą dyrygentów takich jak: David Geringas, Olivier Grangean, Juozas Domarkas, Robertas Šervenikas, Modestas Barkauskas. W swoim repertuarze ma utwory J.S. Bacha, A. Vivaldiego, T. Albinoniego, D. Cimarosy, A. Marcello, W.A. Mozarta, R. Shumanna, C.Saint-Saensa, F.Poulenca i innych.
Recenzje:
„Czternastoletni oboista z Litwy grał jak wirtuoz, szczególnie w częściach kantylenowych” .
„Der 14-jährige litauische Obost Pijus Paškevičius spielte sie virtuos und blieb auch im langsamen Einleitungssatz den Kantilenen nichts schuldig.“ (Remy Frank, Pizzicato)
14-letni litewski oboista Pijus Paškevičius grał jak wirtuoz, szczególnie pięknie w częściach kantylenowych”
(https://www.pizzicato.lu/zum-wiederverlieben-ensemble-esperanza-am-valentinstag/)