Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Uroczyste zakończenie sezonu 2022/2023

29 czerwca, 2023 - 18:30 - 20:00

Preludium XXX Międzynarodowego Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża

Sala koncertowa FKWL

MONIKA LITWIN-DYNGOSZ – mezzosopran
WOJCIECH DYNGOSZ – baryton
ANDRZEJ WOJCIECHOWSKI – klarnet

Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
NATALIIA STETS (UKRAINA) – dyrygentka
Laureatka I nagrody IV Międzynarodowego konkursu dyrygenckiego im. Giancarlo Facchinettiego w Brescii 2023 (Włochy)

WSTĘP WOLNY

Monika Litwin-Dyngosz
Urodzona w Koszalinie, gdzie w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz rozpoczęła swą edukację artystyczną. Absolwentka Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydziału Wokalno-Aktorskiego tejże uczelni w klasie prof. Alicji Marczak Faberowej oraz Podyplomowych Studiów na kierunku Menager Kultury.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez: G. Kahrego, F. Barbieri, H. Łazarską, J. Gadulankę, J. Monarchę oraz M. Fołtyn.Tuż po studiach rozpoczęła stałą współpracę z Operą Nova w Bydgoszczy, gdzie debiutowała z partii Niclaussa w operze „Opowieści Hoffmanna” G. Offenbacha. Na scenie Opery Nova wystąpiła również w Mefistofelesie -A. Boito, Czarodziejskim Flecie – W. A. Mozarta, Lakme – L. Delibe, Manru – I.J. Paderewskiego, Carmen – G. Bizeta.
W 1999 r. założyła Agencję Artystyczną Otello, specjalizującą się w organizacji koncertów muzyki wokalnej i instrumentalnej. Czynnie uczestniczy w wielu przedsięwzięciach agencyjnych.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Bierze udział w Międzynarodowych Festiwalach Operowych zarówno w kraju jak i za granicą. Współpracuje z Filharmoniami, występuje z recitalami wokalnymi w licznych salach koncertowych, ośrodkach kultury oraz Pałacach. W roku 2011 występowała we Włoszech dając koncerty w Rzymie, Paliano oraz Serrone. Posiada szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy. Bierze udział w koncertach arii oraz duetów operowych i operetkowych. Często występuje z recitalami kameralnymi.
W 2015 r. brała udział w nagraniu płyty „Requiem dla chwil minionych” z muzyką Józefa Skrzeka. W 2018 r. dzięki Stypendium Artystycznym Miasta Bydgoszczy nagrała z Wojciechem Dyngoszem oraz Justyną Jakubowską płytę z pieśniami Zygmunta Noskowskiego. W 2019 r nagrała płytę Living after live – Pjaroski&Skrzek. W 2020 r nagrała płytę z Filharmonią Koszalińską – Ostatnia droga. W 2021 r również otrzymała stypendium Miasta Bydgoszczy na nagranie pieśni – Polska liryka wokalna – pieśni wybrane.

 

Wojciech Dyngosz
Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Macieja Witkiewicza ( dyplom z wyróżnieniem ). Debiutował, będąc jeszcze studentem, partią Pinga w operze Turandot G. Pucciniego podczas inauguracyjnego spektaklu III Bydgoskiego Festiwalu Operowego.
W 1996 r. rozpoczął współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu oraz Operą Śląską w Bytomiu. W latach 1996-2017 (1997-2002 jako pracownik etatowy) związany był z Operą Nova w Bydgoszczy.
Swoje umiejętności wokalne doskonalił na kursach mistrzowskich pod opieką takich mistrzów jak Janusz Monarcha, Jadwiga Gadulanka, Maria Fołtyn i Włodzimierz Zalewski. W 1994 r. na konkursie wokalnym w Dusznikach-Zdroju otrzymał wyróżnienie w kategorii operowej, w 1995 r. na konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu otrzymał również wyróżnienie.
Na scenach operowych kreował min. następujące partie: Falstaff w Falstaffie G. Verdiego, Urok w Manru I. J. Paderewskiego, Macieja w Strasznym dworze St. Moniuszki, Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Pinga w Turandot
G. Pucciniego, Schaunarda w Cyganerii G. Pucciniego, Dancaira w Carmen G. Bizeta, Jakuba we Flisie St. Moniuszki, Papagena oraz Monostatosa w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Fryderyka w Lacme L. Delibesa, Zakrystianina w Tosce G. Pucciniego, Barona w Traviacie G. Verdiego, Kharpathyego, Harego oraz Doolitla w My Fair Lady C. Loewego, Carnera, Żupana w Baronie Cygańskim J. Straussa, oraz Mendla i Tewiego w Skrzypku na dachu J. Bocka.
Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami oraz choreografami wśród których warto wymienić: Igora Przygrodzkiego, Laco Adamika, Marka Weiss-Grzesińskiego, Waldemara Zawodzińskiego, Jacka Chmielnika, Janinę Niesobską, Tadeusza Konwińskiego, Macieja Prusa, Michała Znanieckiego.
Współpracował z wieloma dyrygentami: Mieczysławem Nowakowskim, Szymonem Kawallą, Ewą Michnik, Andrzejem Straszyńskim, Antonim Wicherkiem, Tadeuszem Zatheyem, Zygmuntem Rychertem, Taduszem Serafinem, Piotrem Wajrakiem, Agnieszką Kreiner, Maciejem Figasem, Tomaszem Szrederem, Andrzejem Knapem, Łukaszem Wódeckim, Bassem Akiki oraz Radosławem Wilkiewiczem.
Wśród swojego bogatego dorobku artystycznego posiada liczne partie basowe i barytonowe w dziełach oratoryjno–kantatowych, które miał okazję prezentować na estradach Filharmonii w Bydgoszczy, Toruniu, Płocku, Koszalinie, Opolu, Jeleniej Górze, Olsztynie oraz Słupsku oraz podczas tournee na terenie Niemiec, Francji i Holandii.
W repertuarze posiada również liczne dzieła liryki wokalnej ( ok. 250 pieśni ) szczególną estymą darząc twórczość kompozytorów polskiej pieśni artystycznej.
Brał udział w wielu festiwalach wśród których na szczególna uwagę zasługują: Festiwal im. Stanisława Moniuszki w Kudowie – Zdroju, Festiwal Muzyki Współczesnej im.Grażyny Bacewicz w Koszalinie, Festiwal Młodych Organistów i Wokalistów w Bydgoszczy, Festiwal Probaltica w Toruniu i Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża oraz Międzynarodowy Festiwal Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn.
W swoim dorobku posiada kilka płyt wśród których na szczególna uwagę zasługują:
– Płyta dokumentująca XV Festiwal Probaltica w Toruniu (2008), gdzie wraz z pianistą Arturem Pilchem dokonał prawykonania utworu Przesłuchanie Anioła – Pawła Strzeleckiego. Płyta została zarejestrowana w Polskim Radio w Warszawie w sali koncertowej im. Agnieszki Osieckiej.
– Płyta Od brzuszka do uszka maluszka (2011) wydana przez Filharmonie Pomorską w Bydgoszczy
– Płyta Przymykam oczy (2017) w twórczością Marcina Kopczyńskiego wydana przez Acte Prealable
– Płyta Fortepian Noskowskiego (2018) z pieśniami Zygmunta Noskowskiego wydana przez MCK w Bydgoszczy
– Płyta Requiem dla chwil minionych Jarosław Pijarowski & Józef Skrzek – Teatr Tworzenia
– Płyta Living After Life – Teatr Tworzenia ( 2020) Jarosław Pijarowski & Brain Active Records
W 2014 r. uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuki muzyczne, dyscyplinie artystycznej wokalistyka. W 2018 r. Rada Wydziału Wokalno- Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach nadała dr Wojciechowi Dyngoszowi stopień doktora habilitowanego sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Od 2015 r pracuje na Wydziale Wokalno- Aktorskim Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy prowadząc klasę śpiewu solowego. Jego studenci odnoszą sukcesy w konkursach wokalnych.
Dwukrotnie otrzymał stypendium miasta Bydgoszcz w latach 2018 (nagranie pieśni Zygmunta Noskowskiego) oraz 2021 (nagranie pieśni wybranych – polska liryka wokalna).

 

Andrzej Wojciechowski
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie klarnetu prof. Bogdana Ocieszaka (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości jak: Andrew Marriner, Wolfgang Meyer, Jean-Marc Fessard, Walter Vitek, Mieczysław Stachura, Brenno Ambrosini, Joseph Fuster, Nicolas Baldeyrou, Florent Héau, Antonio Saiote, Alessandro Travaglini.
W latach 2002-2003 studiował w klasie mistrzowskiej Joan Enric Lluna pod egidą hiszpańskiego Conservatori Superior De Musica w Castello.
W jego dorobku znajduje się szereg nagród i wyróżnień uzyskanych w konkursach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Jako solista i kameralista koncertował w krajach Ameryki północnej, Afryki i Azji oraz w większości krajów Europy.
W 2016 r. nakładem wytwórni płytowej DUX ukazał się pierwszy solowy album artysty A Tribute to Benny Goodman, zawierający pierwsze polskie nagranie Concerto for clarinet and string orchestra Aarona Coplanda oraz kompozycji dedykowanych artyście: Clarinet Concerto Beniamina Baczewskiego i Suity From the cursed forest Artura Guzy.
W grudniu 2017 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk muzycznych. Obecnie jest profesorem klasy klarnetu i kameralistyki w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Solista klarnecista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, z którą pod batutą Wojciecha Rajskiego nagrał Concerto per clarinetto Krzysztofa Pendereckiego. Album zawierający również premierowe nagranie Symfonii pieśni chińskich został wydany w lutym 2020 roku przez wytwórnie CD Accord/Universal Music Polska/ NAXOS. Jest to ostatnia płyta CD wydana za życia Maestro Krzysztofa Pendereckiego.
Andrzej Wojciechowski prowadzi niezwykle ożywione życie artystyczne. Jest członkiem Polskiego Zespołu Basethornowego, współtworzy również Gdańskie Trio Stroikowe oraz Baltic Trio (trio fortepianowe). Leader okołojazzowej formacji Baltic Quasideon Group, zgromadzonego wokół prowadzonej przez niego agencji artystycznej Baltic Gramophone. Jest jednym z dyrektorów artystycznych Międzynarodowego Festiwalu Gdańskie Dni Klarnetu.
Andrzej Wojciechowski gra na instrumentach Selmer Paris, model Privilège oraz stroikach MARCA model Tradition.

 

Nataliia Stets
Ukraińska dyrygentka młodego pokolenia, która swobodnie porusza się zarówno w świecie muzyki symfonicznej, jak i operowej.
W kwietniu 2023 została laureatką I nagrody Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Città di Brescia-Giancarlo Facchinetti (Włochy).
W kwietniu 2022 roku Nataliia Stets podpisała kontrakt z Theatre Bielefeld, gdzie rozpoczęła pracę jako dyrygentka i asystentka muzyczna. W październiku 2022 otrzymała specjalne stypendium Sächsisсhe Akademie der Künste (Drezno). W lutym 2023 Nataliia miała udany debiut z Duisburg Philharmonic Orchestra, a w kwietniu 2023 została głównym dyrygentem opery Béli Bartoka „Zamek Sinobrodego” w Kijowie.
Wykształcenie zawodowe zdobyła w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy (Kijów), studiując dyrygenturę operową i symfoniczną w klasie maestro Ihora Palkina.
Od 2017 roku Nataliia Stets pracowała z Maestra Oksaną Lyniv jako asystentka głównego dyrygenta w Graz Opera (2017), dyrygowała „Alcide” Bortniansky’ego na Lwowskim MozArt Festival (2018), „Turandot” Pucciniego w Rome Opera Theatre (2022), była również asystentką projektu w Teatrze Opery w Bolonii w styczniu 2022 r.
Latem 2022 roku była kierownikiem projektu Lviv-Salzburg: Mozart for Solidarity, współpracy Stiftung Mozarteum Salzburg i LvivMozArt-Festival.
Pełniąc funkcję pierwszego dyrygenta w orkiestrze „Svitanok” od 2015 do 2019 roku, Nataliia została następnie zaproszona na stanowisko asystenta głównego dyrygenta w Kijowskiej Orkiestrze Symfonicznej w 2019 roku. Rok później została drugim dyrygentem orkiestry do końca 2021 r.
Wybór osobistych projektów Natalii to: „Podróż Mozarta do Pragi” na lwowskim festiwalu MozArt w 2019 r., „Na skrzydłach orła” z Guyem Mintusem i Kijowską Orkiestrą Symfoniczną na Bouquet Kyiv Stage w 2019 r., „Szantaż” z muzyką Neila Branda do niemego filmu Alfreda Hitchcocka na EnVision Sound w 2019 roku oraz „MozArt Kids” na Lwowskim MozArt Festival w 2021 roku z autorskim programem.
Poprowadziła światową premierę monoopery „Ye. Forever” Victorii Shynkarenko w 2021 r. oraz operę „Obsesja” Myrosława Wołyńskiego w 2022 r. Ponadto Nataliia nagrała z Kijowską Orkiestrą Symfoniczną ponad 30 utworów kompozytorów ukraińskich do wykonania koncertu z okazji 30. Dnia Niepodległości Ukrainy. Współpracowała z Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną du Chatelet (Paryż), Konkursem Piosenki Eurowizji w Turynie (Włochy), Festiwalem „Moers Klingt 2022” i innymi.
W kwietniu 2018 roku otrzymała Grand Prix na Olimpiadzie Muzycznej „Głos Kraju” pod patronatem Jewhena Stankowycza w kategorii nominacja dyrygenta symfonicznego. W marcu 2021 zdobyła nagrodę ulubionej orkiestry na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim na Malcie. W tym samym czasie Nataliia uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez uznanych dyrygentów, takich jak Christopher Lyndon-Gee, Sviatoslav Lytvynenko, Allin Vlasenko i Oksana Lyniv.
Współpracowała z innymi orkiestrami, m.in. Narodowym Zespołem Solistów „Kyiv Kamerata”, Teatro Comunale di Bologna (Włochy), Orkiestrą Symfoniczną Opery w Odessie, Kaunas Citi Orchestra (Litwa), Słoweńską Orkiestrą Symfoniczną RTV, Oper Graz (Austria), Elbland-Philharmonie Sachsen (Niemcy), Narodowy Zespół Kameralny „Kijowscy Soliści”, Narodowa Orkiestra Prezydencka Ukrainy, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Akademicka Orkiestra Muzyki Ludowej i Popularnej Ukraińskiego Radia, Orkiestra Kaplicy Barokowej LNMA, Ukraińska Orkiestra Festiwalowa.

Szczegóły

Data:
29 czerwca, 2023
Godzina:
18:30 - 20:00
Kategoria Wydarzenie:

Miejsce wydarzenia

Sala koncertowa FKWL
ul. Zawadzka 1
Łomża,
+ Google Map